RugVista - Upp till bevis nu!
Att placera matthandlaren RugVista bland våra Top Picks i år har inte visat sig vara ett av våra sämre beslut.
KÖP | RUG | First North | 43 kr
Aktien är ned ca 35% så här långt i år och lär därmed sannolikt inte gynnas i slutspurten då förvaltarna i regel justerar portföljerna inför årsskiftet. De som ligger efter index i år vill sannolikt gärna ”städa ur garderoben” inför det nya året och gör sig av med kursförlorarna, medan de som eventuellt lyckats klå index realiserar de förluster som uppkommit eftersom man ända kommer sluta före index. Skall man i det här läget följa konsensus och dra av plåstret en gång för alla eller finns det fog för fortsatt hopp?
Glasklart är läget definitivt inte men vi lutar trots allt åt det senare. Att Q3-rapporten inte skulle bli särskilt bra hade vi nämligen på känn. Dels har den europeiska konsumenten haft det fortsatt tufft vilket flertalet andra bolagsrapporter vittnade om, dels har bolagets vd entledigats av styrelsen och sådant görs sällan i ett läge då den underliggande trenden vänt upp. Nog var också rapporten en relativt dyster läsning.
Nettoomsättningen sjönk med 9,3% till 144,8 Mkr (159,6). Organiskt var nedgången -7,1%. Det skall dock påpekas att motsvarande kvartal året innan var ett riktigt bra sådant. Tillväxten då stack nämligen ut ordentligt och summerades till 24,7% varav 14,1% organiskt. Jämförelsen var således riktigt tuff och sett mot bakgrund av det var utfallet i år inte fullt lika illa som man hade kunnat tycka vid en första anblick. Den region som utvecklades sämst var DACH (tysktalande länder) där omsättningen minskade 18,3%. I Norden var försäljningen oförändrad däremot medan den backade ca 10% i Övriga länder.
Även resultatutvecklingen såg värre ut än vad den egentligen var. Bruttomarginalen sjönk förvisso men bara marginellt då det uppgick till 62,4% (62,7). Rörelseresultatet halverades däremot till 9,0 Mkr (18,6) varvid rörelsemarginalen sjönk till svaga 6,2% (11,7). Det var det enskilt svagaste marginalutfallet sedan pandemin. Här fanns det dock en del bakomliggande faktorer som förklarar nedgången.
Den enskilt största kostnadsposten av engångskaraktär (4,8 Mkr) tycks beslutet att entlediga vd ha varit. Utöver det har personalkostnaderna ökat eftersom inhyrd personal på Belinkontoret har övergått till att vara anställda i bolaget. Utöver större personalstyrka hade bolaget även extra kostnader för flytt till ny lager-, logistik och kontorslokal. Sammantaget skall organisationsförändringar ha kostat ca 7,3 Mkr vilket onekligen gör att lönsamheten ser svagare ut än vad den egentligen är. Justerar man för dessa hade resultatet varit 16,3 Mkr och marginalen således 11,2%. Vinsten per aktie blev 0,38 kr (0,73) i kvartalet.
Kassaflödet från den löpande verksamheten var svag och uppgick till 4,0 Mkr (39,9). Minskningen berodde enligt bolaget på utökat varulager inför högsäsongen. En förklaring som haltar en aning kan man tycka eftersom lagervärdet vid periodens slut (155,7 Mkr) faktiskt var lägre än vid motsvarande tidpunkt året innan (160,8 Mkr). Samtidigt får man väl ändå hålla med ledningen om att produkternas karaktär gör att lagervarornas risknivå får betraktas som relativt låg. Förvisso finns det säkert en del modetrender även i mattbranschen men dessa är definitivt inte lika snabbrörliga som när det gäller kläder etc. Den finansiella ställningen är fortsatt stark. Nettoskuldsättningen vid periodens utgång var -137,2 Mkr medan likvida medel uppgick till 151,2 (135,7).
I våra tidigare analyser nämnde vi att det inte var så mycket Q3 som främst Q4 som vi hade störst förväntningar på. Det är således upp till bevis i det här skedet. Q4 är generellt det kvartal som vid sidan av Q1 hör till bolagets bästa. Om så blir fallet även i år återstår att se. Ifjol landade omsättningen på 233 Mkr vilket då var en ökning om 14%. I år förväntar sig marknaden ett utfall strax under fjolårets. Lyckas RugVista med det torde marknadsreaktionen ändå bli positiv. Hittills i år har så gott som samtliga kvartal uppvisat svagare siffror än motsvarigheter från året innan.
Det som talar för bolaget är räntetrenden som i synnerhet i Norden (läs: Sverige) borde innebära att konsumenterna har mer pengar att röra sig. Norden står dock för enbart 25-30% av försäljningen vilket gör att eventuell styrka här ändå måste ackompanjeras av starkare mönster på andra håll för att det skall få genomslag på den allra översta raden (trots att försäljningen i Norden har ökat med nära 7% i år har den totala omsättningen minskat 4%). I övriga delar av Europa är konsumenterna inte alls lika räntekänsliga som här hemma varvid det inte är givet att Q4 bjuder på det lyft som både vi och bolaget hoppas på.
För att se uppsida i aktien måste man således tro på stark Q4-rapport samt fortsatt medvind under 2025 där vi kalkylerade med 10-procentig tillväxttakt. Som läget är nu finns det faktorer som både talar för men även emot en sådan utveckling. Starkare konjunktur som förväntas nästa år är till mångt och mycket beroende på att konsumenten vågar börja spendera efter ett par tuffa år. Väljer man istället att spara i ladorna kan återhämtningen komma av sig och med den även RugVistas attribut som investering. Tittar man på hemsidan idag möts man av stora reaskyltar på allt från 30 till 70% där Black Week tycks gälla hela månaden. Nu är förvisso reorna i november inget konstigt i sig men väljer konsumenterna produkterna med de allra lägsta prispunkterna (som fallet har varit hittills i år) kan det mycket väl återspeglas i försvagad bruttomarginal (61,8% ifjol under Q4).
Värderingen idag är något lägre än när det senast begav sig. Det svagare utfallet i Q3 behäftat med diverse engångsposter gör att årets prognos landar sannolikt i underkant av våra tidigare antaganden (Intäkter på 700 Mkr och resultat kring 70 Mkr). Det i sig medför att även nästa års prognos får justeras som en konsekvens av lägre bas. Vi väljer dock alltjämt kalkylera med tillväxttakt på 8-10% samt en marginal i intervallet 12,5-13%.
Med ovan antaganden som grund landar EV/EBIT multipeln strax under 10x och P/E-talet således någonstans kring 12-13. Det är väldigt lågt vilket implicit innebär att marknaden inte räknar med att våra antaganden håller. Givet vår missräkning gällande årets estimat är det förstås rimligt att hysa vissa tvivel beträffande nästa års dito. Det positiva i det här skedet är dock att nästa år blir jämförelsesiffrorna långt ifrån lika utmanande som de var i år och därmed per definition enklare att överträffa. Det gör att vi kvarstår vid vårt tidigare köpråd. Det förutsätter dock att Q4 verkligen markerar vändningen vilket långt ifrån är säkert.
RugVista Group AB är ett svenskt företag som specialiserar sig på onlineförsäljning av mattor genom sina varumärken RugVista och CarpetVista. Företaget erbjuder ett brett sortiment av design- och traditionella mattor samt tillbehör via webbutiker på 20 olika språk, med leverans till kunder över hela Europa. RugVista Group är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet RUG. Enligt bolagets utdelningspolicy är målsättningen att dela ut upp till 50% av årets resultat till aktieägarna. Under fjärde kvartalet 2024 rapporterade RugVista en nettoomsättning på 245,9 miljoner kronor, en ökning med 5,4% jämfört med samma period föregående år. Styrelsen föreslog en sänkning av den ordinarie utdelningen till 1,25 kronor per aktie, jämfört med tidigare 1,80 kronor per aktie.