RVRC Holding – i väntan på ny(a) placing(ar)

Fjolåret var inget särskilt bra år för friluftsbolaget RVRC Holding som är mest känt för sitt outdoor varumärke Revolution Race.

RVRC Holding i vntan p nya placingar High Quality

NEUTRAL | RVRC | Mid Cap | 49 kr

Under 2024 backade aktien med 32%. I år har det däremot gått desto bättre. Under januari hörde aktien till kursvinnarna med kursstegring om drygt 20%. En stor anledning till kursrevanschen var rapporten (Q2) som publicerades förra veckan som fick aktien att stiga med 8,7% på rapportdagen. När uppgången var som störst (till 50,7 kr som högst) var aktien en hårsmån ifrån vår i senaste analysuppdatering sänkta riktkursintervall (51-53 kr).

Omsättningen i räkenskapsårets Q2 ökade med 12% och uppgick till 684 Mkr (613). Det var en klar uppryckning jämfört med 3% i Q1. Bruttomarginalen uppgick samtidigt till 70,3% (70,2) vilket resulterade i ett rörelseresultat om 158 Mkr (143). Det justerade rörelseresultat var något högre och uppgick till 162 Mkr (146) motsvarande en ökning om 11%. Rörelsemarginalen sjönk förvisso till 22,9% (23,3) men höll sig en bra bit över målsättningen om 20%. Justerat blev siffran 23,6% (23,8). Efter finansiella poster och skatt blev vinsten per aktie 1,12 kr (1,01). Kassaflödet från den löpande verksamheten var även det starkt och uppgick till 326 Mkr (281).

Som vi ser det innehöll rapporten en del blandade budskap. Till det allra mest positiva hörde styrkan på den tyska marknaden där man ju kunde befara svagare konsumentaktivitet givet omständigheterna. Inget sådant syntes dock i siffrorna, tvärtom ökade försäljningen på den viktiga tyska marknaden med 13%. Stark var även utvecklingen i Sverige (+15%) även om styrkan här förstås är enklare att förstå givet den svenska konsumentens starka räntekänslighet. Mindre positivt var däremot att Övriga Världen inte riktigt vill ta fart. Vi hade hoppats att lanseringarna i Nederländerna, Polen och UK skulle få något bättre genomslag än vad som tycks ha varit fallet. Försäljningen utanför DACH (-15%) och Norden (+9%) uppgick nämligen till låga 5%.

Ett annat positivt besked var den stabila bruttomarginalen som antyder att man inte behövt delta i mer omfattande prisreduktioner för att locka köparna vilket torde ses som styrketecken allt annat lika eftersom man uppger sig ha tagit marknadsandelar. Som om inte det var nog tycks bolagets alpina kollektion ha mottagits väldigt bra då försäljningen har ökat från fjolårets ca 30 Mkr till närmare 100 Mkr enligt bolagets vd Paul Fischbein. Med den typen av utveckling kan det alpina utbudet redan nästa räkenskapsår bli ett tämligen substantiellt tillskott till årsförsäljningen. I år (blott andra året som man tillhandahåller kollektionen) kan försäljningen motsvara 4-5% av koncernens intäkter. Minst sagt uppmuntrande utveckling.

Bland mindre positiva faktorer noterar vi viss risk för kommande behov av utförsäljningar. Lagernivån har ökat till 592 Mkr där en del av nämnda summa (161 Mkr) gäller varor som befinner sig på fraktfartyg. I enlighet med sina finansiella mål har bolaget förberett sig för en tillväxttakt på omkring 20% vilket sannolikt inte lär bli aktuellt i år. Enligt VD Fischbein är inte modegraden på plaggen så pass hög att man skall behöva vara orolig för rejäla reor men vi utesluter inte att man tvingas till substantiella sådana ju längre in på säsongen vi kommer.

Annons

I vår senaste analysuppdatering (Newsletter 2136, kurs 39 kr) justerade vi ned årsprognosen något. Efter halvårsrapporten ser vi inte någon direkt anledning att justera den igen vilket innebär att vi alltjämt räknar med årsförsäljning strax ovan 2 Mdr kr (2 020) och ett rörelseresultat kring 390 Mkr motsvarande en marginal om 19,3%. För nästa räkenskapsår (2025/2026) tror vi på fortsatt modest tillväxt (10% till 2225 Mkr) samt något svagare marginal (420 Mkr motsvarande 19%). Med ovan som grund utgår vi med andra ord ifrån att bolaget ej lyckas nå något av sina finansiella mål varken under detta år eller nästa. Häri ligger också överraskningsmöjligheten.

Baserat på våra antaganden värderas aktien idag till EV/EBIT på knappt 13x respektive 12x (bolaget har en nettokassa på 270 Mkr). Det är lågt om man tittar på framförallt lönsamheten som marknaden uppenbarligen inte anser vara uthållig. Ett annat problem är förstås ägarbilden där de två största ägarna (Altor och grundarduon, makarna Nyrensten) har en tydlig exitagenda. Förra gången som de sålde aktier (juni 2024) var det på nivåer som motsvarar dagens (48 kr respektive 51 kr). Eftersom de inte längre har någon lock up kan en placing ske i stort sett vilken dag som helst.

Det allra bästa (som vi ser det) vore förstås om de båda storägarna gemensamt kunde hitta en aktör som hade varit villig att ta över stafettpinnen och utveckla bolaget vidare. Ett sådant drag vore sannolikt en riktigt bra trigger för aktien. Varumärkets framgångar i Tyskland och Norden visar nämligen att det har potential att bli ett globalt igenkännbart sådant inom outdoor. Som läget är nu känns det dock mer som ett önskescenario än ett sannolikt utfall i närtid.

Det är också med ovanstående i åtanke som vi menar att den som eventuellt går i köptankar likväl kan invänta huvudägarnas kommande placing(ar). Rekommendationen sänks följaktligen till Neutral. Vi ser förvisso fortsatt potential i aktien (riktkursen justeras upp till 53 kr) men den är inte stor nog om man tar hänsyn till den våta filt som storägarnas aktier utgör i dagsläget. Utan den hade en högre riktkurs (58-60 kr) definitivt kunnat motiveras.


DISCLAIMER

Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet. Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.

NASDAQ Stockholm
RVRC
Sektor
Detaljhandel
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
RevolutionRace AB är ett svenskt företag som designar och säljer funktionella och färgglada friluftskläder direkt till konsumenter via sin egen e-handelsplattform. Företaget grundades 2013 och har snabbt etablerat sig som en ledande aktör inom outdoor-segmentet genom att erbjuda högkvalitativa produkter till konkurrenskraftiga priser. RevolutionRace är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet RVRC.
Skriven av
Jacek Bielecki
Analytiker
Publicerad 2025-02-05 15:00:00
Ändrad 2025-02-07 09:05:05