Sinch – En skakig resa
Molnkommunikationsbolagets aktie fortsätter att åka berg- och dalbana.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 2138 (24 november 2024)
CHANS | SINCH | Large Cap | 19,63 kr
Vid senaste analystillfället i maj (Newsletter 2110) stod kursen i 21,6 kr och rusade till som mest drygt 33 kr i början av september. Som en konsekvens av en negativ prognos för Q4 och inledningen av 2025 följde emellertid en ny kurskollaps i samband med Q3-rapporten (-27% på rapportdagen). Även beskeden som gavs på kapitalmarknadsdagen som hölls i veckan ogillades av marknaden.
Huvudnumret på CMDn var bolagets nya finansiella mål på medellång sikt. De var dessvärre lite krångligt formulerade, då ledningen kring vd Laurinda Pang numera siktar på ”att i slutet av 2027 uppnå en organisk tillväxttakt i nettoomsättning och bruttoresultat på 7 – 9% per år”. Med andra ord ska tillväxttakten gradvis öka under de kommande åren till att nå målnivån vid slutet av 2027. Bolaget ville däremot inte uttala sig mer exakt hur 2025 eller 2026 kommer se ut. Vad gäller lönsamheten så ska den justerade EBITDA-marginalen ligga mellan 12-14%, vilket därmed ersätter den gamla ambitionen att justerad EBITDA per aktie ska växa 20% per år.
Givet verksamhetens utveckling på senare tid framstår målsättningen som ganska optimistisk. Under de första nio månaderna av året var den organiska nettoomsättningen oförändrad jämfört med samma period ifjol medan bruttoresultatet ökade organiskt med 2%. Åtminstone den justerade EBITDA-marginalen på 12% låg inom målintervallet, om än i den lägre delen. Tittar man på konsensusestimaten från före kapitalmarknadsdagen, så kan vi konstatera att analytikerna räknade med en organisk tillväxt i bruttoresultat på ca 5% i snitt för perioden 2024 – 2026, samt en justerad EBITDA-marginal mellan 12,2 och 12,7%.
Bolagets adresserbara marknad inom digital kommunikation är värd 85 mdr usd och väntas växa med en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 8-9% (CAGR) mellan 2024 till 2029. Trots att man har en globalt ledande roll, är den totala marknadsandelen fortfarande endast omkring 3%, räknat på omsättning, och 6% om man ser till bruttoresultatet. Enligt ledningen har största sektorkollegan Twilio en dubbelt så hög marknadsandel och nummer tre i marknaden har en hälften så stor marknadsandel som Sinch.
Att den förväntade tillväxten för bolagets del är lägre än marknadens beror på produktmixen som tyngs av segmentet Networks (20% av omsättningen). Här tillhandahåller man tjänster relaterade till nätverksinfrastruktur och anslutning. Tillväxten inom denna del förväntas vara oförändrad till negativ. Segmenten Marketing och Customer Services å andra sidan växer i en högre takt än marknadens 8-9%.
Kortsiktigt belastar fortfarande den pågående förändringsprocessen i koncernen och förbättringen av tillväxttakten ska ske gradvis. Enligt bolagets egna förväntningar ska även 2025 få en långsammare start med låga ensiffriga tillväxttal. För Q4 i år har ledningen dessutom flaggat för en oförändrad eller något negativ tillväxt. Samtidigt ökar rörelsekostnaderna något under året till följd av bolagets satsningar för att driva tillväxt i 2026 och därefter. Vd Pang ser dessa investeringar som den mest värdeskapande vägen framåt i detta skede.
Positivt är att den justerade EBITDA-marginalen har förbättrats tack vare olika effektiviseringsåtgärder, bland annat för att minska dubbelarbete inom koncernen och frigöra resurser som kan återinvesteras i tillväxtinitiativ. Vid utgången av Q3 har man kunnat realisera bruttobesparingar i årstakt på 335 Mkr. Även kassaflödet är robust och i det senaste kvartalet minskade nettoskulden med över 500 Mkr, så att nettoskuldsättningsgraden har kommit ner till 1,6x justerat EBITDA (net debt / EBITDA, 12-månader rullande). Det är betydligt lägre än de 2,5x som nämns i den senaste skuldsättningspolicyn, vilket ger ledningen större flexibilitet avseende kapitalallokering. Till exempel kan det bli aktuellt igen med förvärv, inte minst då en stor del av transformationen nu är genomförd. Styrelseordförande Erik Fröberg antydde dessutom på CMDn att det kan bli aktuellt med aktieåterköp framöver, om ”aktiekursen anses vara för låg”.
Det vore givetvis ett bra tecken om styrelsen hade tagit återköpsbeslutet ganska så snart. Börsvärdet justerat för nettoskulden har i alla fall sjunkit till en nivå som motsvarar mindre än 6x det förväntade EBITDA-resultatet nästa år (EV/EBITDA). Det är cirka 15% lägre än i maj och mindre än hälften av konkurrenten Twilios multipel som är 14x. Det är också den förhållandevis höga rabatten som är anledningen till att vi behåller vår spekulativa köprekommendation trots att det inte saknas utmaningar i närtid.
Sinch AB är ett svenskt teknikföretag som specialiserar sig på molnbaserade kommunikationstjänster för företag och mobiloperatörer. Företaget erbjuder lösningar inom meddelandehantering, röstsamtal och e-post, vilket möjliggör effektiv och säker kommunikation för över 150 000 företag globalt. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet SINCH.
Under räkenskapsåret 2023 rapporterade Sinch en nettoomsättning på 26 553 miljoner SEK, vilket motsvarar en ökning med 10 % jämfört med föregående år. Trots den positiva omsättningsutvecklingen beslutade styrelsen att inte lämna någon utdelning för räkenskapsåret 2023, i enlighet med tidigare års praxis att återinvestera vinsterna i verksamheten för att stödja fortsatt tillväxt.