Sinch – I allas fickor

Allt fler företag upptäcker att meddelanden, röst- och videosamtal i mobilen är ett effektivt sätt att kommunicera med sina kunder. I den utvecklade delen av världen är mobiltelefonpenetrationen mer eller mindre 100%, och många av oss har någon gång i sitt liv redan fått en påminnelse via SMS, eller ringt ett samtal via en taxiapp. Det är bara två exempel av tjänster som möjliggörs genom Sinchs avancerade, molnbaserade teknikplattform. Bolaget bytte namn från tidigare CLX Communications i början av året, för att skapa en gemensam varumärkesidentitet för sina affärsområden.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

SINCH | Mid Cap | 129,8 kr

Det höga användandet av mobiltelefonen bland konsumenter gör att kommunikationstjänster är intressant för egentligen alla företag. Den lokala tandläkaren eller frisören kan skicka ett meddelande om din stundande tid hos honom/henne, och möjligheten nyttjas inte längre enbart av tidiga teknikpionjärer utan har nu nått den breda massan, med stigande volymer som följd. Marknaden för enbart företagsmeddelanden var värd 17 miljarder usd förra året och förväntas växa med ett tvåsiffrigt procenttal under de kommande åren. Allt enligt branschexperterna Mobile Squared.

Annons

Den positiva trenden syns även i Sinchs verksamhetsutveckling. Sedan 2013 har nettoomsättningen ökat med en genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) om 60%, samtidigt som man har varit lönsamma sedan grundandet år 2008. Det faktum att åtta av de 10 största techbolagen i USA använder bolagets plattform för affärskritisk kommunikation, är ett tecken på att kvalitén håller hög standard.

Det är till och med så att man är särskilt konkurrenskraftiga i komplexa upphandlingar där det krävs leverans till flera länder, med korta svarstider, och där volymerna räknas i miljarder. Genom att vara direktkopplad till hundratals mobiloperatörer kan Sinch erbjuda högre kvalitet och konkurrenskraftiga priser utan onödiga mellanhänder som skulle kunna äventyra integriteten kring känslig kundkommunikation. Dessutom erbjuds allt i ett smidigt CPaaS-upplägg (Communications Platform as a Service), som gör det lätt för kundens utvecklare att integrera tjänsterna i egna applikationer och tjänster, utan behov av intern utveckling eller dyra servrar.

Ett område som fortfarande är i sin linda är nästa generations meddelandetjänst, även kallad RCS (Rich Communication Services). RCS är en ny teknikstandard och en slags uppgradering av SMS som kraftigt förbättrar användarupplevelsen. Bland annat är det möjligt att skapa en appliknande upplevelse direkt i inkorgen, utan att företagens kunder måste ladda ner en särskild app. Dessutom finns stöd för högupplösta bilder och video, läskvitto och gruppchattar.

Förhoppningarna är stora att tekniken kan driva ytterligare, betydande marknadstillväxt framöver. Redan under 2019 eller början av 2020 förväntar sig ledningen full operatörstäckning för RCS i USA och flera europeiska nyckelmarknader. För att vara förberedd har man nyligen ingått ett partnerskap med WIT Software, som en del av sitt erbjudande kring RCS-as-a-Service till mobiloperatörer som behöver en smidig och skalbar lösning till sina abonnenter och företagskunder.

Hittills i år har verksamheten fortsatt att prestera starkt, med tillväxt från både befintliga och nya kunder under det första halvåret. Nettoomsättningen ökade med 23%, jämfört med samma period ett år tidigare, till 2 278 Mkr, tack vare en hög aktivitet bland de stora, amerikanska techbolag. Även individualiserade videomeddelanden bidrog tydligt till tillväxten och fler nya medarbetare behövs för att tillfredsställa efterfrågan.

Under de senaste 12 månaderna har man sammanlagt adderat omkring 100 nya medarbetare genom bolagsförvärv och rekrytering. Dessutom bidrog satsningar inom produktutveckling, försäljning, marknadsföring och olika verksamhetsrelaterade projekt till en högre kostnadsbas. Ändå ökade det justerade rörelseresultatet (EBIT) med 38% till 206 Mkr, vilket innebar en marginalförbättring om en procentenhet.

Det goda kassaflödet och en stark balansräkning tillåter vd Oscar Werner att fullfölja sina planer. Förutom de redan nämnda initiativen letar han också efter förvärv. Med en nettoskuld som motsvarar 1x de senaste 12-månadernas justerade rörelseresultat för av- och nedskrivningar (net debt / EBITDA) har han gott om utrymme innan skuldsättningen står i taket (bolagets aviserade maxgräns utgörs av 2,5x).

Förutsättningar är därmed goda att den höga tillväxttakten kommer hålla i sig ett bra tag framöver. Bolaget befinner sig i en bransch som gynnas av ett beteende- och ett teknologiskifte bland både företag och konsumenter. Dessutom har man byggt upp en bra position bland stora, globala kunder. Resultatet i år dämpas till viss del av höga investeringar, men vinsten per aktie borde trots allt kunna landa på omkring 4,35 kr, vilket skulle vara 30% mer än förra året. Med det i åtanke är dagens värdering på p/e 30 inte avskräckande hög. Det finns få ledande IT-bolag med global räckvidd som är noterade i Sverige, och Sinch är nog en av de mest intressanta. Vi ser en kursnivå på 155 kr som realistiskt inom ramen för de kommande 12 månaderna och åsätter därför aktien en köprekommendation.

NASDAQ Stockholm
SINCH
Sektor
Teknikbolag
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
Sinch AB: Ledande inom molnbaserade kommunikationstjänster

Sinch AB är ett svenskt teknikföretag som specialiserar sig på molnbaserade kommunikationstjänster för företag och mobiloperatörer. Företaget erbjuder lösningar inom meddelandehantering, röstsamtal och e-post, vilket möjliggör effektiv och säker kommunikation för över 150 000 företag globalt.​ Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet SINCH.
Under räkenskapsåret 2023 rapporterade Sinch en nettoomsättning på 26 553 miljoner SEK, vilket motsvarar en ökning med 10 % jämfört med föregående år. Trots den positiva omsättningsutvecklingen beslutade styrelsen att inte lämna någon utdelning för räkenskapsåret 2023, i enlighet med tidigare års praxis att återinvestera vinsterna i verksamheten för att stödja fortsatt tillväxt.
Publicerad 2019-08-11 14:58:00
Ändrad 2024-11-13 07:46:10