Spekulativt köp till aktie i utbombad sektor
”Vi är mitt i den värsta krisen som turismen någonsin har upplevt” - så beskriver bolagets VD den nuvarande situationen.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1811 (20 september 2020)
TRVG | USA | 1,71 usd | KÖP
Han är sedan slutet av 2019 vd för hotellsökmotoroperatören Trivago och har haft det ganska kämpigt hittills. Covid-19 pandemin har stundvis lett till en totalkollaps av den globala reseaktiviteten, med höjdpunkten i slutet av mars då bolagets omsättning rasade med över 95%, jämfört med samma period året innan.
Sammanlagt blev nedgången under det första halvåret 64% till 156 Meuro, till följd av reserestriktioner och allmän rädsla för att bli smittad som har minskat både affärs- och det privata resandet dramatiskt. Trots att man sänkte den största kostnadsposten, sälj- och marknadsföring, med lika många procentenheter rasade rörelseresultatet till -242 Meuro (24,3). 208 Meuro var visserligen relaterat till en goodwillnedskrivning som gjordes under Q1, men oavsett har den finansiella bördan varit betydande.
Då hjälpte det inte heller särskilt mycket att man fick statliga stöd för lönebetalningar i Tyskland, där bolagets huvudkontor befinner sig. Därutöver genomfördes även permanenta personalneddragningar som ska leda till besparingar på cirka 20 Meuro från och med 2021. Till exempel stängde man kontoren i Leipzig och Amsterdam, och sålde distributionscentret i Spanien.
Ledningen försöker alltså göra allt de kan för att anpassa sig till den nya verkligheten, men efterfrågan på resor är starkt korrelerad med hälsoläget i respektive region, så tills vidare är det pandemins utveckling som styr över verksamheten. Marknader som Tyskland, Nya Zealand och vissa delstater i USA visade en brant ökning av besökstrafiken så fort regeringarna hade lättat på restriktionerna, men den senaste tidens uppgång av antalet infektioner i många regioner visar hur stor osäkerheten är.
Ljusglimten är resor till närområden med naturen i fokus, där efterfrågan har varit robust eftersom folk försöker undvika stora städer. I Tyskland återhämtade sig denna resekategori till 75% mellan april och juli, med stigande tendens. Stadsresor, å andra sidan, återhämtade sig enbart till 58% och internationella resor ökade med 44% från aprilnivån. Hur fragil återhämtningen är visar utvecklingen i USA, där uppgången som började i maj bromsades abrupt av flera nya utbrott redan i mitten av juni.
En av bolagets utmaningar är att många bokningar som görs för tillfället är avbokningsbara utan kostnad för konsumenten, vilket gör att många annonsörer är oroliga att en andra våg av smittspridning kommer leda till en våg av återbetalningskrav för deras del. Många är därför fortfarande försiktiga med att öka sina marknadsföringsinsatser, vilket givetvis påverkar Trivago som metasökmotor negativt.
Åtminstone lyckades man under Q2 att driva in en betydande del av sina utestående fordringar från annonsörerna, vilket hade en positiv effekt på bolagets likviditet. Givet omständigheterna uppgick kassaflödet från den löpande verksamheten under årets första sex månader till acceptabla 5,2 Meuro, och bolagets kassa till 214 Meuro vid slutet av juni.
Ingen vet hur länge pandemin kommer påverka våra liv, men mycket tyder på att effekterna inte kommer att vara enbart kortsiktiga. Vd Axel Hefer räknar med en bestående förändring av konsumentbeteende, till förmån av fler inrikesresor. Det gynnar en av bolagets nyare satsningar, nämligen ett ökat utbud av alternativa boendeformer, såsom lägenheter och hus. Trivago har numera fler än 3,8 miljoner sådana objekt i sitt erbjudande, i samarbete med bland annat Airbnb, och över 20% av alla bokningar under Q2 kom från just nämnda kategori. Dessutom testar man för tillfället en lokal reseprodukt som ska addera en känsla av upptäckt till sökningen, till exempel genom att föreslå resmål inom en viss radie från hemmet.
För helåret 2020 räknar bolaget med att omsättningen kommer falla med mer än 50% jämfört med fjolårets nivå på 839 Meuro. Dessutom förväntar man sig en betydande justerade rörelseförlust före av- och nedskrivningar.
Med stor sannolikhet kommer resebranschen var en av de sista som kommer återvända till någon form av normalitet, när coronakrisen har lagt sig. Trivago har dock relativt låga fasta kostnader och en stark balansräkning, vilket ger ett bra utgångsläge för att rida ut stormen ett tag till. Ledningen har dessutom varit snabba med att anpassa erbjudandet till den förändrade realiteten.
Aktiekursen lär de kommande veckorna och månaderna framförallt styras av nyheter kring Covid-19. Detsamma gäller för de fundamentala utsikterna och det är därför ytterst svårt att ge några prognoser. Det vi kan konstatera är att dagens börsvärde justerad för nettokassan motsvarar enbart drygt 1x årets förväntade omsättning. Vår bästa gissning är att det sjunka mot 0,8x om vi tittar ett år framåt. Tack vare en bantad kostnadskostym bör även vinsten på sista raden komma tillbaka då. Med det som utgångspunkt upprepar vi vår spekulativa köprekommendation från september ifjol (Newsletter 1722), en rekommendation som med facit i hand blev väldigt illa tajmad. Riktkursen sänks från 6,5 usd till 4 usd.