Vertiseit – Växer genom strategiskt förvärv

Det var senast hösten 2021 vi analyserade det First North-noterade mjukvarubolaget Vertiseit (Newsletter 1903, kurs 30,4 kr).

Vertiseit Vxer genom strategiskt frvrv High Quality

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 2148 (9 februari 2025)

NEUTRAL | VERT B | FIRST NORTH | 60,8 kr

Det Varberg-baserade bolaget, som erbjuder diverse lösningar för att förbättra kundupplevelsen inom retail genom att sammankoppla det digitala och fysiska kundmötet, har idag ett börsvärde på lite drygt 1,7 Mdr kr.

Beskrivningen kan låta något abstrakt, men i grunden tillhandahåller Vertiseit mjukvarulösningar, skärmar, teknik samt service och installation för retail-kunder. Lösningarna erbjuder Vertiseit idag under tre olika varumärken - Dise, Grassfish och Visual Art.

Dise är en hyfsat renodlad SaaS-verksamhet där helhets- och försäljningsansvaret hanteras av partners på olika marknader. Intäkterna består därmed främst av licensintäkter för mjukvaruplattformen och affärsmodellen skalar av den enkla anledningen bra.

Det andra varumärket, österrikiska Grassfish, förvärvades våren 2021 för cirka 140 Mkr. Som vi förstår det lämpar sig Grassfish-plattformen bäst för större kunder där det finns krav på mer komplexa systemintegrationer. Även här sköts försäljningen av partners, medan Grassfish förser kunden med plattform och konsulttjänster. Bland Grassfish-kunderna finns exempelvis biltillverkaren Porsche.

Visual Art är det nyaste varumärket i Vertiseit-portföljen och förvärvades så sent som i oktober ifjol. Vertiseit betalade cirka 460 Mkr (skuldfri basis) för den svenska branschkollegan som bland annat har kunder som McDonald’s, ICA och Circle-K. Visual Art är starka inom Food & Beverage-segmentet och omsatte drygt 360 Mkr från juli 2023 till juni 2024 med en EBITDA-marginal på cirka 23% (exkl. engångskostnader). Förvärvet syftar i stora drag till att stärka Vertiseits position inom Food & Beverage-segmentet och att genom partnernätverk expandera Visual Art-plattformen utanför Norden.

Affären finansierades genom en kreditfacilitet från Nordea (225 Mkr) och en riktad nyemission till Bonnier Capital (250 Mkr), som redan var delägare i Vertiseit, samt ledningen och tidigare ägare (50 Mkr). Teckningskursen i emissionen sattes till 42,2 kr, och innebar en utspädning om drygt 20%.

Förutom Visual Art och tidigare nämnda Grassfish köpte Vertiseit även MultiQ år 2022 för knappa 170 Mkr. Hösten 2023 avyttrades en del av den verksamheten, närmare bestämt affären inom intelligenta transportsystem (MultiQ Denmark), för cirka 2,3 Meur till Journeo.  

Efter att ha satt en stor del av spaltutrymmet på verksamhetsbeskrivning och förvärv, börjar det bli dags att bilda sig en uppfattning om finanserna och framtidsutsikterna. Ledningens ambitionsnivå är det åtminstone inget fel på – Vertiseit siktar nämligen på att före utgången av 2032 redovisa 1 mdr kr i återkommande intäkter (CAGR överstigande 20%) samt en EBITDA-capex-marginal på över 35%.

Även om 2032 kan kännas avlägset, ger de finansiella målsättningarna åtminstone en bild av vad Vertiseit strävar efter att uppnå. I närtid gör förvärvet av Visual Art, vars lönsamhet och återkommande intäkter (ARR) är avsevärt lägre än i koncernen i stort, det givetvis något knepigt att sätta upp några precisa prognoser.

Våra kvalificerade gissningar för innevarande år resulterar i en EV/EBIT-multipel på strax över 20x. Då graden av osäkerhet i vår prognos känns hög, till följd av det stora förvärvet i höstas, och aktien stigit med närmare 40% det senaste halvåret väljer vi för tillfället att förhålla oss neutrala till aktien. Resultaten för Q4 väntar dessutom inom kort då bolaget presenterar sin Q4-rapport nästa vecka (12 februari).

Med det sagt är Vertiseit utan tvekan ett First North-bolag att hålla koll på. Förutom att Bonnier kom in som huvudägare i samband med den riktade emissionen (18% av aktierna), återfinns vd Johan Lind (7%), medgrundaren Adrian Nelje (6%) och CFO:n Jonas Lagerqvist (3%) som storägare i bolaget vilket givetvis är positivt. De har dessutom sällskap av Grenspecialisten och Alcur Fonder.


DISCLAIMER

Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet. Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.

NASDAQ Stockholm
VERT_B
Sektor
Informationsteknik
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
Vertiseit – Digital signage-specialist med global tillväxtstrategi
Vertiseit AB är ett svenskt teknikbolag som erbjuder helhetslösningar inom digital in-store-kommunikation för detaljhandeln. Genom sina dotterbolag Dise, Grassfish och Visual Art levererar Vertiseit mjukvaruplattformar (SaaS), hårdvara och strategisk rådgivning som kopplar samman fysiska och digitala kundmöten. Bolaget har cirka 270 anställda och är verksamt i nio länder, inklusive Sverige, Tyskland, USA och Storbritannien.
Skriven av
Axel Stenman
Analytiker
Publicerad 2025-02-11 06:00:00
Ändrad 2025-02-12 08:04:18