Viva Wine Group - Gör allt rätt i Norden

Den nordiska vinkoncernen Viva Wine Group fick en köpstämpel av oss i slutet av maj (Newsletter 2112, kurs 40 kr).

Viva Wine Group Gor allt ratt i Norden

KÖP | VIVA | First North | 40,5 kr

Rubriken löd ”många triggers i närtid” och vi syftade då bland annat på att valutamotvinden borde kunna lätta i år samtidigt som det fanns en del positiva signaler från den utmanande europeiska marknaden (eCom-segmentet).

Viva Wine verksamhet kan delas in i två segment – försäljning av vin till monopolen i Norden och försäljning av vin via e-handel till länder i Central- och Östeuropa (eCom). Den förstnämnda verksamheten får betraktas som en stabil, förutsägbar och lönsam affär, men med begränsade tillväxtmöjligheter. Trots en låg underliggande marknadstillväxt i Norden, har Viva Wine dock kontinuerligt växt sig större tack vare vunna marknadsandelar och kompletterande förvärv.

Inom det andra segmentet, eCom, har marknaden varit svår efter COVID-19-åren. Under våren fanns en del tecken på att konsumentsentimentet var på väg att stärkas på den ack så viktiga tyska marknaden, men dessa indikatorer ser nu ut att ha vänt nedåt igen. Vår förhoppning om att Viva Wines eCom-affär skulle visa tecken på återhämtning redan i år har med andra ord skjutits på framtiden.

I onsdags var det dags för den svenska vinkoncernen att tillkännage siffrorna för årets Q3. Nettoomsättningen ökade med 4,8% till 998 Mkr (952) och det justerade rörelseresultatet uppgick till 98 Mkr (73), motsvarande en marginal om 9,9% (7,6). Marknaden var initialt tillfreds med utfallet, och aktien belönades med en uppgång om 5% för att sedan falla tillbaka snabbt.

Att Q3-rapporten blev klart godkänd får man främst tacka den nordiska verksamheten för. Den organiska försäljningstillväxten i Norden uppgick nämligen till höga 8,3% (5,8) och bruttomarginalen stärktes till 20,6% (18,7). Den redovisade EBITA-marginalen för segmentet landade på 10,4% (7,6) och enligt vd Sallnäs var det ett resultat av ökad försäljning samt kontinuerliga och väl avvägda prisjusteringar.

Försäljningsvolymen ökade förvisso bara med 3,1%, men med tanke på att den nordiska monopolmarknaden som helhet sägs ha krympt med 3,5% i Q3 var det imponerande. Största försäljningsökningen noterades i Sverige, men även i Finland var tillväxten god till följd av att viner med lägre alkoholhalt nu får säljas i livsmedelsbutiker. Mätt i volym har Viva Wine nu en marknadsandel i Sverige på 28,3% (26,3), Finland 20,9% (18,9) och Norge 6,4% (5,8).

 

Annons

Om den nordiska verksamheten utvecklas lysande, går det inte att säga detsamma om e-handelsaffären i övriga Europa. Konsumentsentimentet har fortsatt varit svagt och i Q3 minskade nettoomsättningen med 8,9% till 154 Mkr (169). Det justerade EBITA-resultatet blev 12 Mkr (17) och det enda positiva att lyfta fram här är väl egentligen att bolaget visar prov på god kostnadskontroll.

Frågan är hur länge Viva Wine kan fortsätta visa tillväxt genom att ta marknadsandelar i Norden? Den frågan fick vd, och tillika storägaren, Emil Sallnäs på samtalet i samband med Q3-rapporten. Svaret blev något i stil med att det på kort- och medellångsikt inte finns några hinder som han ser det.

Ledningen kommunicerade även tydligt att bruttomarginalen väntas stärkas ytterligare under Q4 i Norden till följd av tidigare genomförda prishöjningar. Eftersom rörelsekostnaderna förväntas vara i linje med fjolåret, talar det mesta för att lönsamheten i slutkvartalet blir god så länge som den goda försäljningsutvecklingen håller i sig och man inte upplever allt för tung valutamotvind.

De starka prestationerna i Norden har nu ett bra tag kompenserat för den svaga eCom-affären. För att Viva Wines aktie verkligen ska ta fart krävs dock en återhämtning inom e-handelssegmentet, eller allra minst att man bromsar den nedåtgående försäljningsutvecklingen. Ledningen förhåller sig försiktigt positiva till framtiden och bedömer fortsatt att den europeiska marknaden kan växa med cirka 10% i årstakt under normala omständigheter.

Viva Wine har förvisso klarat av att bibehålla försäljningstillväxt av lite andra anledningar än vi hade tänkt oss i vår föregående analys, men vi håller ändå fast vid vårt köpråd och riktkursen på 50 kr. Aktien handlas på samma nivåer som i slutet av maj, men sedan dess har utdelningen på 1,55 kr avskilts. Som vi varit inne på i tidigare analyser, är den svenska vinkoncernen på inget sätt det billigaste alternativet i sektorn, men det stora insynsägandet och den stabila Norden-affären gör ändå bolaget till en av våra favoriter.

E-handelsförsäljningen av vin i Europa kan inte förbli död för alltid och som tur är har Viva Wine ett kassaflöde från den nordiska verksamheten att förlita sig på under tiden. Skuldsättningen på 1,7x EBITDA gör oss heller inte oroliga, utan vi håller fast vid vårt köpråd. Tidigare analyser av Viva Wine hittar man här.

NASDAQ Stockholm
VIVA
Sektor
Vinförsäljning
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
Viva Wine Group: Nordens ledande vinkoncern med global närvaro

Viva Wine Group är en samling entreprenörsdrivna bolag som utvecklar, marknadsför och säljer kvalitetsviner från hela världen. Företaget har en stark position på de nordiska marknaderna och är även en betydande aktör inom europeisk e-handel för vin. Huvudkontoret ligger i Stockholm, och koncernen har vuxit genom både organisk tillväxt och strategiska förvärv. Viva Wine Group är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet VIVA. Under 2023 rapporterade bolaget en omsättning på 10 miljoner kronor och ett resultat på 116 miljoner kronor. För närvarande delar företaget inte ut någon vinst till aktieägarna, då fokus ligger på att återinvestera i verksamhetens tillväxt. Koncernen består av flera dotterbolag, inklusive Giertz Vinimport AB, The Wine Team Global AB och Chris-Wine Sweden AB, som tillsammans erbjuder ett brett sortiment av viner till kunder i Sverige, Norden och Kontinentaleuropa.
Skriven av
Axel Stenman
Analytiker
Publicerad 2024-11-22 15:00:00
Ändrad 2025-05-15 12:45:28