Volvo – Fortsatt bland de lägst värderade
Volvo har haft för vana att överträffa marknadens prognoser med sina senaste kvartalsrapporter.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 2134 (27 oktober 2024)
KÖP | VOLV B | Large Cap | 277,2 kr
Q3 var emellertid en mer stökig period med lastbilsleveranser som hämmades av ett modellskifte i Renaults program för lätta lastbilar samt störningar i leveranskedjan hos amerikanska Mack. Därmed blev Q3-rapporten den här gången en smärre besvikelse där lönsamheten dessutom tyngdes av valuta och redovisningstekniska faktorer av begränsad relevans för värderingen.
Bolaget redovisade även svag orderingång vilket förklaras av frivilliga begränsningar av orderintaget i Nordamerika. När nya bokningar nu tas emot igen har orderingången förbättrats och det kommer bli stort fokus på detta i nästa delårsrapport. VD Martin Lundstedt lyfte fram att marknadsläget på flera håll börjar stabiliseras efter nedgången i efterfrågan. Volvo har hanterat de lägre volymerna i Europa under Q3 då bolaget hade högre orderingång än antalet tillverkade lastbilar.
Bolagets prognos för nästa år för Nordamerika och Europa är 300 000 respektive 290 000 tunga lastbilar. Om de europeiska och nordamerikanska lastbilsmarknaderna utvecklas som Volvo förutspår bör volymerna vara tillräckliga för att driva produktivitetsförbättringar och förbättra marginalerna något jämfört med innevarande år.
Stockpicker anser att marknadens oro inför rapporten kring prisutvecklingen för lastbilar har dämpats. Svagheten i lastbilsverksamhetens lönsamhet och orderingång beror i huvudsak på övergående problem. Bruttomarginalen på 27,3% för koncernen var ett tydligt besked om att oron för prispress varit överdriven. För att vi inte ska få se en prispress måste dock lastbilsverksamheten återgå till att växa.
Orderingången i Q3 för anläggningsmaskiner ökade med 5%, med stöd av Kina och SDLG (ett kinesiskt företag specialiserat på tillverkning av anläggningsmaskiner där Volvo har ägarintresse). Utsikterna för Construction Equipment indikerar en oförändrad marknad i Europa och en något lägre i NAFTA. Penta och Bussar bidrog väl och speciellt rörelsemarginalen för Bussar på nästan 12% stack ut åt det positiva hållet.
I november håller bolaget sin kapitalmarknadsdag. Bland frågeställningar inför den finns bl.a. om man höjer sitt finansiella mål avseende rörelsemarginalen? På aktiemarknaden har det under en längre tid funnits förväntningar om att koncernen ska höja målet som nu är att rörelsemarginalen över en konjunkturcykel ska vara över 10%. Detta då Volvo har med bred marginal överträffat målet de senaste åren. Det som talar emot en uppjustering är det klart svagare marknadsläget samt den negativa resultattrenden. Samtidigt befinner sig Volvos satsning på el-lastbilar i en svacka som följd av den låga efterfrågan på elektrifierade fordon.
Volvos höga och stabila lönsamhet inom lastbilar och anläggningsmaskiner i kombination med stabila prognoser för marknadsvolymerna gör att helåret 2024 kommer bli ytterligare ett starkt år om än inte riktigt i nivå med det gångna rekordåret.
Efter Q3-rapporten har marknaden sänkt sina prognoser väldigt marginellt. Värderingen är fortsatt mycket attraktiv med ett P/E-tal på ca 11 för vinstprognosen 2025. Det är en rabatt mot det historiska snittet trots en stabilare lönsamhet jämfört med för några år sedan. På skuldfri basis (EV/EBIT ca 6x) tillhör Volvo de lägst värderade bolagen bland Large Cap på Stockholmsbörsen. Med en stark balansräkning och ett normalt sett starkt kassaflöde under årets sista kvartal finns goda förutsättningar för en aktieutdelning i nivå med fjolårets. Det skulle innebära en direktavkastning på ca 6%.
Vi upprepar Köp med riktkurs 330 kr (340).
AB Volvo är en världsledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner samt marina och industriella motorer. Företaget erbjuder även omfattande finansiella tjänster och relaterad service. Volvokoncernen, med huvudkontor i Göteborg, är noterad på Nasdaq Stockholm under kortnamnet VOLV B. Under fjärde kvartalet 2024 rapporterade Volvo en omsättning på 138,4 miljarder kronor, vilket motsvarar en minskning med 6,5% jämfört med samma period föregående år. Styrelsen föreslog en ordinarie utdelning om 7,50 kronor per aktie samt en extra utdelning om 10,50 kronor per aktie för verksamhetsåret 2023. Volvo äger flera varumärken, inklusive Mack Trucks, Renault Trucks och Volvo Penta, och har en global närvaro med produktionsanläggningar och försäljningskontor världen över. Företaget fortsätter att satsa på hållbara transportlösningar och innovation inom fordonsindustrin.