YY – Diversifierar utanför Kina

På grund av den pågående handelskonflikten mellan USA och Kina finns det ett flertal kinesiska bolag vilka är listade på de amerikanska börslistorna och som har fått erfara ett fallande intresse för sina aktier under de senaste månaderna. Detta trots att deras verksamheter är helt och hållet digitala och därmed inte berörs av importtullarnas införande eller ej. YY.Inc är ett sådant exempel och som sedan vår senaste publicerade analys fallit en del på börsen i USA.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

Från Stockpicker Newsletter (9 juni 2019)

YY | USA | 68 usd

Nu har bolaget rapporterat sin första kvartalsrapport för året och även gett en bättre insikt i Bigo, som förvärvades i början av mars och därmed var konsoliderat i YY under nästan en månads tid under Q1.

Inte nog med att YY enbart driver digital verksamhet, primärt videobaserade sociala nätverk. Bolagets tidigare nästan uteslutande fokus på den inhemska kinesiska marknaden är något som nu skiftat. Efter att Bigo konsoliderats härstammar nämligen 75% av bolagets totala användarbas från asiatiska länder utanför Kina. Totalt har YY nu över 400 miljoner månatliga aktiva användare, varav 200 miljoner använder Bigos videoströmmnings-applikation vid namn ”imo”, vilken är mycket populär i södra Asien och i Mellanöstern men som både Bigo och YY hittills varit förtegna om. 200 miljoner användare kan låta mycket, framförallt ur en intäktsaspekt. Men hittills har annonsering inuti appen varit dess enda intäktskälla. Det är först nu bolaget kommer börja implementera en del av funktionerna som YY Live, Huya och Bigo Live använder framgångsrikt för att kapitalisera på sina användare.

YY Live:s antal månatliga mobila användare växte från 36 miljoner i Q1 2018 till 60 miljoner i Q1 2019. Huya fick under samma period se en ökning från 42 miljoner till 54 miljoner och Bigo (exklusive imo) från 30 miljoner till 79 miljoner. Bolaget har därmed strax under 200 miljoner användare som väntas generera lika höga intäkter som Twitters drygt 300 miljoner användare väntas göra i år, samt ytterligare 200 miljoner användare de ska försöka implementera liknande kapitaliseringsstrategi på.

Totalt steg bolagets intäkter med 47% till 705 Musd i Q1 2019, ett kvartal där nyförvärvade Bigo enbart var konsoliderat i lite mindre än en månads tid. Stockpicker räknar med att tillväxten varit över 70% om Bigo varit konsoliderat under hela kvartalet. I samband med bolagets telefonkonferens efter rapporten framgick det att Bigos intäkter var 500 Musd under 2018. Under de omkring 27 dagar Bigo var konsoliderat i Q1 uppgick intäkterna uträknade på årsbasis cirka 720 Musd, detta exklusive någon fortsatt tillväxt. På årsbasis räknar vi dock med att Bigo kommer fortsätta växa och omsätta omkring 1 mdr usd under 2019.

Precis som vi misstänkte i vår senaste analys av bolaget behöver analytikerkollektivet höja sina intäktsprognoser efter konsolideringen av Bigo. Även vi höjer våra prognoser något, om än långt ifrån så mycket som analytikerkollektivet kommer behöva göra. Vi räknar nu med att YY:s intäkter stiger till 3,6 mdr usd under 2019, vilket är cirka 5% högre än vi tidigare räknade med och som motsvarar en tillväxt om 58% jämfört med 2018. För 2020 räknar vi med en fortsatt tillväxt om 20%, vilket innebär intäkter om 4,4 mdr usd. Samtliga tre segment, YY Live, Huya och Bigo väntas växa, varav de två senare väntas fortsätta leverera fortsatt mycket hög tillväxttakt.

Lönsamhetsmässigt gav rapporten även en bättre insikt i Bigo, som på grund av sin höga tillväxttakt och satsning i stora delar av Asien ännu inte är lönsamt och inte kommer bli på ett tag. Vi sänker därför våra rörelsemarginalantaganden för YY till 13% för 2019 och 13,5% för 2020. Det innebär ett förväntat rörelseresultat om 473 och 589 Musd för respektive räkenskapsår, vilket är lägre än vi tidigare räknat med.

Bolagsvärderingen har trots detta kommit ned en aning, framförallt eftersom bolagets aktie fallit kombinerat med ett fortsatt starkt kassaflöde trots förvärvet av Bigo. Bolaget har idag ett marknadsvärde på omkring 5,6 mdr usd, samtidigt som det sitter på en nettokassa på nära 2 mdr usd. Det gör att EV/EBIT-multipeln idag är 8 på årets prognoser och 6 på nästa års dito.

Om YY de kommande åren vänder Bigo till lönsamhet precis som de gjorde med Huya under dess tidiga fas, samtidigt som tillväxten fortsätter ligga på höga nivåer, ser denna värdering aptiltig ut. När bolaget nu dessutom diversifierat sig bort från Kina-beroendet bör marknaden börja omvärdera sin syn på bolaget. I jämförelse med Twitter som intäktsmässigt är på samma nivå som YY, men har fem (5) gånger högre värdering, finns det mycket att ta igen. Vad som primärt kommer driva aktien är enligt vår tro en omvärderad syn på bolagets geografiska mix. Detsamma bör gälla tillväxten som lär vara mycket stark de kommande 12 månaderna.

Köprekommendationen för YY upprepas därmed, men riktkursen på ett års sikt dras ned från 105 usd till 95 usd och reflekterar främst att lönsamhetsutsikterna de kommande åren ser något sämre ut. Riktkursen motsvarar ändå en uppsida om 35% från dagens nivå.

Skriven av
Johan Rosenqvist
Analytiker
Publicerad 2019-06-09 13:59:00
Ändrad 2024-11-13 07:48:39