Acast – När vaknar aktien?
26.08.2021

Acast – När vaknar aktien?

Podcastbolaget Acast presenterade en övertygande första rapport som noterat bolag.

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1889 (25 augusti 2021)

ACAST | First North | 27,6 kr | KÖP

Nykomlingen som vi presenterade mer detaljerat i juli (Newsletter 1879) ökade sin nettoomsättning under Q2 med inte mindre än 130%, jämfört med samma period i fjol, till 227 Mkr.

Styrkan är bred i bolagets alla marknadssegment, vilket visar hur starkt erbjudandet till poddkreatörer och annonsörer verkligen är. Tusentals nya shower adderades till nätverket och det totala antalet har nu klättrat till över 31 000 i slutet av juni. Mycket lovande är dessutom att nettoomsättningen per lyssning (ARPL) är tydligt på väg upp och nådde 0,26 kr, jämfört med 0,14 kr i Q2 2020. Detta mått på intjäningsförmågan är inte bara intressant för Acast själv, men även för poddskaparna och ju högre det är, ju mer attraktivt blir bolagets ekosystem.  

Annons

Geografiskt går det för tillfället allra bäst i Europa, där man lyckades leverera en nettoomsättningstillväxt på 174% under Q2. Tillväxten kommer dessutom från alla länder, även där man redan har höga marknadsandelar såsom Storbritannien och Sverige, vilket visar att potentialen fortfarande är stor även i det man skulle kunna kalla för ”mogna” marknader.

En för bolaget relativt ny marknad är USA, som stod för runt 25% av fjolårets omsättning. Siktet är inställt på att öka denna andel framöver och i början av året förvärvades tex ett amerikanskt bolag inom podcastteknik. Även organiskt går det framåt och under Q2 uppgick tillväxtsiffran i regionen Amerika till 84%, tack vare ett starkt inflöde av poddkreatörer och annonsörer till bolagets plattform, som redan nu har blivit en av de största i USA. Vd Ross Adams visade sig dessutom nöjd med utvecklingen i Kanada och Mexiko.

Förvisso är man fortfarande en bra bit ifrån att vara lönsamt, men kombinationen av en stabil bruttomarginal på 37% och skalbarheten i driftskostnaderna resulterade i att den justerade rörelsemarginalen (EBIT) förbättrades till -25%, från -52% under samma period ett år tidigare. All tre marknadssegment var dessutom för första gången någonsin lönsamma på lokal nivå, vilket är ett tydligt tecken att man är på rätt väg.

För att hålla det positiva momentum uppe filar man hela tiden på sitt kunderbjudande. Senaste exemplet är Acast+, en produkt som ger poddskapare ett nytt alternativ att generera intäkter, inklusive möjligheten att erbjuda annonsfria avsnitt, utökade avsnitt och bonusinnehåll till betalande prenumeranter, utan att begränsa sina lyssnare till någon specifik lyssnings-app. Hittills är Acast+ i beta-testfas och de partners som har introducerat produkten har sett en genomsnittlig intäktsökning med 20% utöver sina vanliga intäkter. Dessutom har man noterat att prenumerationer inte påverkar poddkreatörens reklam- och sponsringsintäkter.

Det verkar alltså som om bolaget har hittat ytterligare ett sätt att knyta till sig fler och fler poddkreatörer, vilket gör plattformen ännu mer intressant för annonsörer. Givet den snabba tillväxten inom podcast-branschen som helhet och expansionsmöjligheter för Acast både i Europa och framförallt utanför, får vi allt mer förtroende att bolaget kommer leva upp till sitt finansiella mål om att växa med 60% organiskt per år. I och med nyemissionen i samband med noteringen är kassan tillräckligt välfylld för att finansiera denna resa under de kommande åren.

Aktiemarknaden delar hittills inte vår optimistiska syn, och kursen har sjunkit drygt 25% från noteringsnivån på 38 kr. Det är lite svårt att förstå eftersom erbjudandet har varit kraftigt övertecknat och fundamentalt har ingenting negativt framkommit sedan dess. Börsvärdet justerat för nettokassan har kommit ner till en nivå på cirka 3,3x årets förväntade nettoomsättning (EV/Sales) och drygt 2x nästa års prognostiserade dito. Spotify, där åtminstone en del av investeringscaset också bygger på framfarten inom podcasts, handlas i skrivande stund till EV/Sales-multiplar på 3,6x respektive 3,2x. Vi ser uppsida i båda (se även vår senaste Spotify-analys, Newsletter 1884) och upprepar vår Köp-rekommendation för Acast.

Av
Sebastian Lang Analytiker