Acast – Spindeln i nätet
06.07.2021

Acast – Spindeln i nätet

Podcasting är en av de snabbast växande mediekanalerna och en tredjedel av världens online-befolkning har lyssnat på en podcast under den senaste månaden.

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1879 (4 juli 2021)

ACAST | First North | 35,2 kr | KÖP

Förtjusningen är att användarna kan lyssna på ljudprogram var och när de vill och genom att använda streamingplattformar som tex Spotify kan de dessutom få tillg ång till gratis innehåll, vilket gör utbudet mycket bred.

Annons

Framfarten av podcasts har gynnats band annat av det ökade ägandet av smartphones, populariteten av ”on-demand”- konsumtionen, infotainmentsystem i bilar och smarta högtalare, samt nätverkstillgängligheten. Trenden pekar fortsatt uppåt och under de kommande fem åren beräknas podcasts nå en publik på cirka en miljard lyssnare runt om i världen.

2020 utgjorde det traditionella radiosegmentet fortfarande cirka 49% av den globala ljudmarknaden, men antalet podcasts har uppvisat kraftig tillväxt från 0,55 miljoner i juni 2018 till cirka två miljoner i mars 2021. Utav dessa är cirka 0,1 - 0,2 miljoner av ”top-show”-karaktär, dvs de mest attraktiva showerna med mer än 5 000 – 10 000 lyssnare per månad. Topp 1% av showerna har 40 000 - 50 000 nedladdningar per månad och show, medan topp 5% har cirka 10 000 nedladdningar per månad.

Föga förvånande spenderas annonspengarna främst på just ”top-show” kategorin, vilket gör det viktigt för aktörer inom podcastinfrastrukturen att attrahera de större showerna. En sådan aktör är svenska Acast, som är positionerad i centrum av det öppna ekosystemet för podcasts och sammanför annonsörer som söker en engagerad publik med poddkreatörer som vill utöka sin plattform och generera intäkter från sina shower.

Acast grundades år 2014 och är sedan mitten av juni noterad på marknadsplatsen First North. Genom att använda sig av sin egenutvecklade teknik för äkta dynamisk annonspublicering, erbjuder bolaget annonsörer sömlös, dynamisk och målgruppsinriktad annonsering i podcasts. Annonseringen baseras på data från lyssningar och utifrån en analys av sådan aggregerad data. Annonsörerna kan därmed rikta sina annonser till särskilda målgrupper på ett effektivt sätt, medan poddkreatörer kan generera intäkter från sin publik och samtidigt erbjuda en överlägsen lyssnarupplevelse. Poddkreatörer ger i sin tur tillgång till de lyssnare som annonsörerna vill rikta sig till, vilket resulterar i att fler annonsörer ansluter till Acast i takt med att antalet anslutna poddkreatörer, och därmed lyssnare, växer.

Ett ökande antal annonsörer innebär högre intäkter för både Acast och poddkreatörerna, vilket gör att    ännu fler poddkreatörer ansluter till infrastrukturen och därmed skapas en positiv cykel. Just här ligger Acast stora konkurrensfördel, då man kan tjäna pengar på hela ekosystemet på ett sätt som ingen annan kan.

Under 2020 uppgick antalet lyssningar på Acast-anslutna podcasts till cirka 3 miljarder, genererat från över 20 000 shower. Nettoomsättningen har mellan 2018 och 2020 ökat med en CAGR på 81% till 592 Mkr, geografiskt fördelat med 65% i Europa och 25% i Amerika. Under samma period har man lyckats lyfta bruttomarginalen med 3 procentenheter till 37%, men expansionen kostar pengar och bolaget hade därför en negativ rörelsemarginal om -25% i fjol.

Tillväxten är främst ett resultat av organiskt ökande volymer av anslutna poddkreatörer, annonsörer och lyssningar. Ledningen är optimistisk att man kan fortsätta den starka tillväxten framöver, dels genom expansion på nuvarande marknader, dels genom att etablera sig på nya marknader med hjälp av den skalbara affärsmodellen. Ambitionen är att växa organiskt med 60% per år, samtidigt som man vill bibehålla den nuvarande bruttomarginalsnivån på 37%.

Även om det är höga tal så verkar det inte orimligt, bland annat med tanke på att det har visat sig att den som väl har börjat lyssna på en podcast, brukar ofta addera flera med tiden. I USA har tex den genomsnittligapodcast-lyssnare lyssnat på åtta podcasts per vecka under 2021, jämfört med sex under 2020. Dessutom har den genomsnittliga tiden som amerikanska lyssnare spenderar på podcasts ökat med 50% sedan 2015. För att stärka närvaron i USA förvärvade Acast i början av året RadioPublic, en start-up inom podcastteknik som låter poddskapare fördjupa relationen med sina fans.

Med tanke på kassaflödet från den löpande verksamheten om -30 Mkr under Q1 förvånar det inte att bolaget valde att göra en nyemission i samband med noteringen som tillförde en nettolikvid om drygt 1,2 miljarder kr. Den utökade bolagets egna likvida medel på 290 Mkr som man hade vid slutet av mars.

Från erbjudandepriset på 38 kr har aktien hittills backat med nästan 10%. Justerat för nettokassan motsvarar dagens börsvärde därmed cirka 4,7x den förväntade nettoomsättningen 2021 (EV/Sales), där vi utgår från en bibehållen tillväxttakt under resten av året. Det är i linje med Spotify, som inte heller tjänar några pengar ännu och växer inte i närheten av det som Acast gör.

Den som vill satsa på en gyllene framtid för podcasts har chansen att komma in på attraktiva nivåer just nu. Vi ser kurser omkring 42 kr som realistiska inom 6-12 månader och med det som utgångspunkt landar i ett köpråd.

Av
Sebastian Lang Analytiker