Bulten – Fler moln på horisonten
21.04.2022

Bulten – Fler moln på horisonten

När verkstadsbolagets vd Anders Nyström i början av februari flaggade för ett fortsatt pressat Q1 hade han ingen aning om att Ryssland skulle invadera Ukraina bara några dagar senare.

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1948 (20 april 2022)

BULTEN | Mid Cap | 66,8 kr | KÖP

Han visste då inte heller att Kina snart skulle stänga ner ett flertal miljonstäder efter att Omikronvågen började hota deras nolltoleranspolitik angående Covid-19.

Båda händelser har stor påverkan på den globala fordonsproduktionen, bolagets viktigaste kundsegment, dels till följd av komponentbrist, dels på grund av stängda fabriker. Det framstår därför som mycket sannolikt att vd Nyström kommer behöva flytta fram sina förhoppningar angående en återhämtning av volymerna. Hittills räknade de flesta experter med en produktionsökning kring 10-13% för 2022, där främst andra hälften av året skulle stå för tillväxten.

Givet omständigheterna har Bulten dessutom valt att avyttra sin verksamhet i Ryssland. Det innebär förstås ingen dramatik, då den inhemska försäljningen av det ryska samriskbolaget motsvarade endast 1,6% av koncernens totala omsättning. Försäljningen inbringade dock endast 10 Mkr och den finansiella nettoeffekten på resultatet uppgår till cirka -85 Mkr, vilket kommer påverka Q1-resultatet negativt.

Förutom den fördröjda återhämtningen inom fordonsbranschen lär även utmaningarna på kostnadssidan bestå ett bra tag till. I kommentarerna kring perioden oktober – december i fjol, lyfte man fram stora prisökningar på bland annat energi, stål och transporter som den främsta orsaken bakom en sjunkande rörelsemarginal. Även om dessa höjningar sannolikt har kompenserats med egna prishöjningar mot kund i detta nu, så har kostnadsinflationen som bekant lagt till en ytterligare växel sedan mitten av februari.

Flykten framåt är sannolikt det enda rätta i detta läge och vi gillar ledningens planer att växa i Nordamerika framöver, inte minst via M&A. Förutom bättre exponering mot intressanta kunder, hoppas man även på mer inflytande i råmaterialupphandlingar och att få en större skala i den egna produktionen. Efter flera år av problem inom fordonssektorn har man också insett hur viktigt det är att bredda sig till fler marknader, såsom konsumentelektronik där man redan har vuxit kraftigt på sistone.

Grundverksamheten mot fordonskunder ser ut att tvingas vänta ytterligare några kvartal på en återhämtning, men den dagen marknaden kommer tillbaka lär Bulten vara i pole position för att dra full nytta. Frågan är bara när det kommer ske? Skiftet mot elbilar är något som gynnar bolaget, dels för att det driver bilproduktionen rent generellt, dels för att bolaget har ett betydligt högre ordervärde i hybrid- och elbilar jämfört med fordon med traditionella förbränningsmotorer.

Ovanstående gör det svårt att inte ha en positiv syn längre sikt. Med hjälp av förvärv bör det fortfarande vara möjligt för bolaget att nå målet om en omsättning på 5 miljarder kr år 2024, även om den globala ekonomin kommer bromsa in. Osäkerheten för 2022 är, emellertid, stor och vi väljer att sänka våra vinstestimat för året med 20%. Det innebär att aktien handlas just nu kring P/E-tal 10, vilket vi ser fortfarande som tillräckligt attraktivt för att behålla en köprekommendation. Riktkursen sänks dock till 85 kr (115 kr).

Av
Sebastian Lang Analytiker