Cavotec – Lönsamheten imponerar

Givet omständigheterna har verkstadsbolaget Cavotec klarat sig ganska bra så här långt under coronakrisen.

CAVOTEC Lnsamheten imponerar

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1802 (19 augusti 2020)

CCC | Mid Cap | 18,6 kr | KÖP

Med flygplatser och hamnar bland sina viktigaste kunder, blev effekten ganska abrupt när flera samhällen tvingades stänga ner i mars och den globala transportsektorn bromsade in som kanske aldrig förr. Omsättningsnedgången landade på minus 20% under Q1 och oron var berättigad för att Q2 skulle bli ännu värre.

Annons

Så blev dock inte fallet och omsättningen ökade faktiskt sekventiellt med 8% till 42 Meuro. Det var visserligen fortfarande 18% lägre än under Q2 2019, men tack vare en stark orderbok inom affärsområdet Ports & Maritime kunde leveranstakten ökas igen så fort produktionsanläggningen i Milano återöppnade i mitten av april. Där sammansätter man bland annat det automatiserade förtöjningssystemet MoorMaster, som har visat successiv tillväxt de senaste åren.

Inom Airports & Industry försämrades läget däremot under Q2 och omsättningen minskade sekventiellt med 8% till 22 Meuro, vilket samtidigt motsvarade en nedgång om 28% jämfört med samma period i fjol. Svagheten berodde både på färre större leveranser till flygplatser samt lägre intäkter från bolagets stora OEM kunder, som till exempel Sandvik och Atlas Copco.

Kanske mest oroande är, emellertid, att bolaget inte har annonserat en enda större order sedan slutet av mars, varken inom Ports & Maritime eller inom Airports & Industry. Enligt vd Mikael Norin är affärsläget utmanande och många kunder skjuter på sina investeringsbeslut, vilket leder till en lägre marknadsaktivitet. Orderboken minskade därför med 9% under det senaste kvartalet till 98 Meuro vid slutet av juni. Samtidigt påpekar ledningen att intresset från marknaden ligger på oförändrat goda nivåer inom hela Ports & Maritime, samt för bränsle- och kabellösningarna inom Airports.

Ljuspunkten i den senaste kvartalsrapporten var än en gång lönsamheten, som till och med förbättrades trots den utmanande marknadssituationen. Rörelsemarginalen (EBIT) ökade med 1,8 procentenheter, jämfört med Q2 ifjol, till 6,6%, vilket får anses som en stor bedrift med tanke på det betydande volymtappet. Det är ytterligare ett tecken på att effektiviseringsåtgärderna som sjösattes under hösten 2018 har lett till uthålliga kostnadsbesparingar.

Som påminnelse kan nämnas att ledningen genom att omstrukturera den fragmenterade organisationen och lägga mer fokus på affärer med högre marginaler, har lyckats förbättra den justerade EBIT-marginalen till 8% under 2019, från 2% året innan. Målsättningen höjdes följdriktigt från tidigare 7% till minst 10% år 2023. Att man nu under en av de värsta kriserna i modern tid visar en sådan motståndskraft i marginalen bådar gott för framtiden.

Balansräkningen är mycket stabil med en nettoskuldsättningsgrad på 20% och en soliditet på 52% vid slutet av juni. Under kvartalet har man dessutom ingått ett avtal om en ny femårig kreditfacilitet, vilket användes direkt för att återbetala en tidigare facilitet på samma belopp. Utan att nämna detaljer antydde vd Norin i samband med rapporten att de nya villkoren är förmånliga för bolaget, vilket låter logiskt med tanke på den senaste tidens transformationsresa.

Det mesta är mer osäkert idag än i början av året och utsikterna för Cavotec är inget undantag. Strukturella trender inom industrin såsom automatisering, hållbarhet och säkerhet på arbetsplatsen har dock inte försvunnit och snarare borde man kunna vänta sig ännu fler satsningar just kring miljö- och energieffektivitetsförbättringar, vilket borde gynna bolaget på sikt. Systemet för landströmsladdning (”shore power system”) möjliggör tex för fartyg att stänga av sina dieselmotorer när de är i hamn, vilket leder till en enorm reducering av utsläppen. Möjligtvis kan bli något mer skeptisk till de långsiktiga utsikterna inom Airports, där efterfrågan för Cavotecs produkter har delvis drivits av en stadig ökning av flygtrafiken, vilket i sin tur har tidigare lett till uppbyggnad av nya flygplatser runt om i världen.

Avsaknad av större order de senaste månaderna är ett tecken att många projekt har förskjutits i tid. Förhoppningsvis kommer aktiviteten tillbaka efter sommaren, så att effekten på den förväntade omsättningstillväxten 2021 inte blir alltför stor. För 2020 gör vi inga nämnvärda estimatförändringar och räknar fortfarande med en omsättning kring 175 Meuro och en vinst per aktie kring 0,10 euro.

Sedan vår senaste genomgång i maj (Newsletter 1784) har aktien stigit med 5%. Den svenska kronan har dessutom stärkts med cirka 3% vilket påverkar värderingen i och med att aktien handlas i Sverige medan bolaget rapporterar i euro. P/e-talet uppgår för tillfället till 17 räknat på årets förväntade vinst, vilket är en intressant nivå om man, som vi, tror på den långsiktiga tillväxtpotentialen, främst för bolagets avancerade lösningar. I hopp om nya order efter sommaren håller vi därför fast vid vår positiva syn och upprepar riktkursen på 23 kr.

NASDAQ Stockholm
CCC
Sektor
Industrilösningar
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
Cavotec: Innovativa lösningar för hamnar och industri

Cavotec är ett ledande cleantech-företag som utvecklar anslutnings- och elektrifieringslösningar för att möjliggöra minskade koldioxidutsläpp inom hamnar och industriella applikationer. Under tredje kvartalet 2024 rapporterade Cavotec en omsättning på 44,1 miljoner euro, motsvarande cirka 512 miljoner SEK. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet CCC.​
Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2020-08-21 12:58:00
Ändrad 2024-11-13 08:02:25