Ferronordic – Mer att hämta
01.03.2021

Ferronordic – Mer att hämta

I takt med oljeprisets återhämtning fortsatte även det ekonomiska stämningsläget i Ryssland att förbättras under andra halvåret i fjol.

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1851 (28 februari 2021)

FNM | Mid Cap | 188,2  kr | KÖP

Det gav ytterligare bränsle till Ferronordic som agerar återförsäljare av tunga fordon i landet och som har klarat sig anmärkningsvärt väl under krisåret 2020. Koncernens omsättning under Q4 ökade med 23%, jämfört med samma period året innan, till 1 185 Mkr.

Annons

På den för bolaget så viktiga ryska marknaden återhämtade sig efterfrågan för de huvudsakliga produktkategorierna med 6% (mätt i enheter), tack vare starkare råvarupriser, återupptagna investeringsprogram, samt minskad osäkerhet. Ferronordics nymaskinsförsäljning i enheter ökade med 17% till 289 maskiner, vilket var betydligt mer än marknadens ökning om 6%. Styrkan var bred och visade sig främst inom försäljningen av ramstyrda dumprar, grävmaskiner och hjullastare. Egentligen var det enbart eftermarknadsaffären som upplevde en negativ effekt av covid-restriktionerna.

Motvind kommer, emellertid, fortfarande från valutasidan i och med en kraftigt försvagad rysk rubel, som gjorde att nettoomsättningen från Ryssland/CIS i svenska kronor ändå landade på nästan oförändrade 951 Mkr, trots den starka organiska utvecklingen. Dessutom minskade rörelsemarginalen i regionen med 0,5 procentenheter till 9,5%, på grund av den försämrade intäktsmixen.

Även bolagets relativt nya satsning i Tyskland, som startades i januari i fjol, utvecklas väl givet omständigheterna. Under Q4 växte den tyska marknaden för tunga lastbilar med 4%, tack vare starkt momentum i traktorsegmentet. Liksom i Ryssland påverkas emellertid eftermarknadssegmentet av restriktionerna, men icke desto mindre ökade den totala omsättningen i landet sekventiellt med 2% till 233 Mkr.

Rörelseresultatet tyngdes fortfarande av omstrukturerings- och transaktionskostnader, då man fortsätter att utveckla den tyska verksamheten efter att ha förvärvat delvis befintlig organisation och infrastruktur från bland annat Volvokoncernen. Förutom själva integrationen investerar man för tillfället i ett bättre service-nätverk, som ska öka marknadsandelen för Volvo Trucks och Renault Trucks och på sikt även öka koncernens andel av eftermarknadsförsäljningen.

Ambitionen är att fortsätta expandera och förbättra nätverket i Tyskland och så sent som i början av februari förvärvades ytterligare en auktoriserad verkstad för Volvo- och Renault Trucks i den centrala delen av landet. Förutom liknande tilläggsförvärv är man även intresserat av att köpa och utveckla mark för att bygga verkstäder. Pengarna för att förverkliga planerna finns det i alla fall tack vare starka kassaflöden, och vid slutet av december hade man en nettokassa om 20 Mkr. En del ska enligt styrelseförslaget delas ut till aktieägarna, närmare bestämt 7,5 kr per aktie, vilket innebär att direktavkastning uppgår just nu till cirka 4%.

Utöver utdelningsbeslut valde styrelsen även att uppdatera de finansiella målen för att bättre återspegla förutsättningarna i den nya, mer diversifierade strukturen. Man siktar nu på att fördubbla omsättningen på de nuvarande marknaderna från 2020 till 2025, med en rörelsemarginal på minst 7%. Givet fjolårets marginal om 7,1% under den värsta krisen sedan andra världskriget framstår i alla fall lönsamhetsmålet som konservativt.

Aningen mer aggressiv är kanske ambitionen för tillväxten på översta raden, men i Ryssland gynnas man av statens infrastruktursatsningar och i Tyskland är utgångspunkten ganska låg. Även om utvecklingen i år lär sannolikt fortfarande bromsas av pandemin så ser den långsiktiga potentialen mycket lovande ut.

Efter den senaste tidens starka kursutveckling handlas aktien alltjämt till ett p/e tal understigande 10 på våra estimat för 2021. Vi ser därför mer uppsida på 6-12 månaders sikt och bibehåller vår positiva syn på aktien. Riktkursen höjs till 230 kr (200).

Av
Sebastian Lang Analytiker