Framgångsrik lansering av Loomis Pay samtidigt som bolaget glänser i USA
10.02.2021

Framgångsrik lansering av Loomis Pay samtidigt som bolaget glänser i USA

Det är nästan alltid bäst att rycka bort plåstret snabbt. Kontanthanteringsbolaget valde att gå den långsamma vägen och mycket riktigt blev det mer smärtsamt.

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1846 (7 februari 2021)

LOOMIS | Large Cap | 211,8 kr | KÖP

Först straffades aktien i november när man skrotade det tidigare kommunicerade intäktsmålet om 24 miljarder kr för 2021. För några dagar sedan fick man ytterligare en sur reaktion från marknaden när även rörelsemarginalmålet om 12-14% för 2021 drogs tillbaka.

Båda beslut kom inte som en överraskning och förväntningarna bland analytikerkåren hade redan innan anpassats till den nya realiteten som fortfarande präglas av Covid-19 pandemin. Den återigen tilltagande smittspridningen mot slutet av 2020 har gjort att återhämtningen inom handeln och besöksnäringen har fördröjts, framförallt i Europa. Följdriktigt bromsades också bolagets återhämtning under Q4, även om den negativa effekten på verksamheten var betydligt lägre än under Q2.

Annons

Icke desto mindre minskade intäkterna mellan oktober och december organiskt med 9%, jämfört med samma period året innan, till 4 537 Mkr. För bolagets del är det dock en tudelad värld, där den amerikanska verksamheten håller uppe betydligt bättre än den europeiska. Det beror på en större andel intäkter som är baserade på en fast månadsavgift, till exempel från kontanthanteringslösningen SafePoint som gynnas av trenden mot digitalisering och automatisering. Intäkterna från SafePoint utvecklas väl och i november tecknades det individuellt största enskilda kontraktet sedan konceptet lanserades för mer än 10 år sedan.

Organiskt blev det därför till och med en liten ökning i USA, men en svag dollar sänkte intäkterna ändå med 10% till 2 184 Mkr. Det var dock betydligt bättre än de -19,5% som intäkterna föll med i Europa, där volymerna minskade kraftigt till följd av nedstängningarna i viktiga marknader som Spanien, Frankrike och Storbritannien.

Samtidigt fortskrider de interna åtgärdsprogrammen som inleddes under Q2 och Q3 för att anpassa kostnadssidan. Den största delen av aktiviteterna har numera genomförts och ledningens bedömning är att åtgärderna kommer bidra till en förbättrad effektivitet och högre rörelsemarginal framöver. Exakt hur högt man tror att lönsamheten kan lyftas lär vi få höra mer om på kapitalmarknadsdagen som ska äga rum under hösten. 2021 är det sista året för den innevarande strategiperioden och nya finansiella mål kommer presenteras under evenemanget.

Kortsiktigt bidrog åtgärderna till att rörelsemarginalen (EBITA) hölls ändå uppe skapligt givet omständigheterna och minskade med ”bara” 2,7 procentenheter till 10,3% under Q4. Lönsamheten belastades dessutom av uppstartskostnader relaterade till betalningsplattformen Loomis Pay, som började rullas ut i oktober. Segmentet USA lyckades lyfta marginalen med imponerande 1,7 procentenheter till 17,5%, tack vare en mer lönsam kundportfölj, SafePoints framfart och lokala effektiviseringsprogram.

Mycket glädjande är att lanseringen av Loomis Pay verkar ha varit framgångsrikt och många avtal har redan tecknats. Den nya plattformen för digitala och kontanta betalningar ska dessutom ha visat sig påverka kundernas intresse för kontanthantering positivt, då den även underlättar kontanthanteringsprocessen. Efter gott mottagande i Danmark kommer lanseringen inledas i Sverige under Q1. Ambitionen är att inom fem år nå en omsättning för tjänsten på minst 3 miljarder kr, och ledningen förväntar sig att Loomis Pay kommer generera ett positivt EBITA år 2023.

Såsom nämnt i vår senaste analysuppdatering (Newsletter 1825) innebär satsningen ett betydande steg i bolagets ambition att klättra i värdekedjan. Loomis Pay är tänkt som en komplett betalningplattform, som är speciellt lämplig för detaljhandlare och restauranger, och riktar sig initialt till mindre och medelstora aktörer. Den hanterar samtliga former av betalningar oavsett om det gäller kontanter, kort eller andra digitala alternativ och oavsett om de sker i fysisk butik eller via e-handel.

Även om situationen här och nu är fortfarande präglas av pandemin, så ser framtiden dock relativt just ut för Loomis del. Mycket talar för att bolaget har det värsta bakom sig och den pågående vaccineringen ger hopp om en successiv återgång till en normalitet i samhällen från och med andra halvåret i år. Bolagets framgångar i USA och effektiviseringsåtgärder har gjort att balansräkningen har klarat sig bra genom krisen och styrelsen har i samband med bokslutskommunikén föreslagit en höjd utdelning om 6 kr per aktie för 2020 (5,50).

Efter ett utmanande 2020, borde 2021 kunna bli ett bättre år, både för verksamheten och för aktien. Vi tror att vinsten per aktie kan studsa tillbaka från fjolårets 9,52 kr till omkring 19 kr i år, givet de ovannämnda positiva trenderna och bilagt effekter från besparingsprogrammen. Dagens P/E-tal på 11 tar definitivt inte hänsyn till potentialen och vi upprepar följdriktigt vår köprekommendation med riktkurs 300 kr.

Av
Sebastian Lang Analytiker