KB Components - Skånsk polymerspecialist på väg till börsen

Börsnoteringar brukar ofta genomföras när ett företag är i behov av pengar eller om ägarna vill utnyttja en gynnsam situation på den finansiella marknaden för att realisera en så hög avkastning som möjligt.

KB Components Sknsk polymerspecialist p vg till brsen High Quality

TECKNA | KBC | First North | 38 kr

Inget av det tycks stämma överens med KB Components, en skånsk specialist för avancerad polymerkomponenttillverkning, vars aktie förväntas börja handlas på First North den 11:e december.

Med en betydande exponering mot fordonssektorn (ca 60% av omsättningen) och annan industriell aktivitet är bolaget beroende av den allmänna konjunkturen. Att den går trögt är välbekant. KB Components klarar sig, emellertid, ganska bra och har en robust balansräkning. Nya pengar behövs det därför inte, men det är de gamla huvudägarna som ska sälja cirka 26% av det totala antalet aktier i bolaget (jämför med ca 31% i Apotea som för övrigt fick en flygande start idag, 6/12), som en del av ett stundande generationsskifte.

KB Components grundades 1947 och har utvecklats till en global aktör inom avancerad polymerkomponenttillverkning med produktionsanläggningar i Europa, Nordamerika (inkl. Mexiko) samt Asien. Bolaget sitter på en djupgående expertis inom formsprutning och en välinvesterad maskinpark med hög grad av automation, vilket möjliggör leverans av komplexa och skräddarsydda lösningar till fler än 1 000 kunder inom sektorer såsom tunga- och lätta fordon, medicinteknik samt generell industri.

Bolaget har vuxit genom en kombination av organisk och förvärvsdriven tillväxt. Omsättning uppgick till 2,5 mdr kr under 12-månadersperioden som avslutades den 30:e september, med en justerad EBIT-marginal om 10,3%. Den organiska tillväxten under årets inledande nio månader uppgick till -1,9%, vilket får anses vara relativt stabilt givet svagheten i makroekonomin. Imponerande är dessutom lönsamhetens motståndskraft, då den justerade EBIT-marginalen samtidigt krympte med endast 0,5 procentenheter till 10,3%.

Kärnverksamheten består av formsprutning, vilket är en process för att producera detaljrika plastkomponenter i massproduktion. Bolaget har runt 400 formsprutningsmaskiner och 13 produktionsanläggningar globalt. Fördelen med formsprutning är att det inte bara utgör en precis och effektiv metod för massproduktion av plastkomponenter, utan att det även är en resurseffektiv produktionsprocess med förhållandevis lågt klimatavtryck. Eftersom verktygen tas fram i samarbete med kunden möjliggörs en bred kundbas och en variation av slutmarknader.

Konkreta exempel på produkter som bolaget producerar inkluderar externa- och interiöra bildetaljer, hjulhus, takräcken, belysningsarmaturer, delar till möbler och medicinteknisk utrustning. Bland kunderna finns välkända namn såsom Volvo Cars, Volkswagen, Nibe och Thule. Dessa multinationella företag kräver ofta globala leverantörer för att optimera ledtider och kostnader, vilket gör att bolagets globala närvaro en stor konkurrensfördel.

Annons

Verksamheten är uppdelad i tre rörelsesegment: Nordamerika, Europa och Asien där den förstnämnda är klart störst med en andel om cirka 58% av omsättningen. Segmentet Europa omfattar Sverige, Litauen och Slovakien och står för 40%, men visar en något högre lönsamhet med 11,2% (justerad EBIT) jämfört med 9,7% i Nordamerika.

Genom förvärvet av Lakeside Plastics år 2021 tillfördes ett antal kunder inom segmentet elektrifierade lätta fordon, framförallt Amazon-backade Rivian. Alla branschutmaningar till trots växer Rivian och i somras har bolaget mottagit en investering om upp till 5 mdr usd från Volkswagen. I november fick man dessutom ett villkorat lån på 6,6 mdr usd från ett stödprogram hos USA:s energidepartement.

För att förbättra batteritider i eldrivna fordon är plastkomponenter essentiella då de minskar fordonets totalvikt. Vad gäller lätta fordon rent allmänt bedömer bolaget att mängden plastkomponenter ökar med runt 20% för varje modellgeneration. På sikt räknar många experter med att tillväxttakten i elbilsproduktionen kommer vara högre än fordonsindustrin som helhet, vilket skulle spela KB Components i händerna.

Ledningen kring vd Stefan Andersson siktar på en omsättningstillväxt om 10% årligen, både organiskt och genom förvärv. Dessutom ska EBIT-marginalen ligger på minst 10% över en konjunkturcykel. Högt upp på expansionslistan står Indien, där man aktivt utvärderar nya förvärvsmöjligheter. Här är det snarare slutkundsområden för generell industri som lockar än fordonssegmentet. Syftet är nämligen att skapa en mer diversifierad kundportfölj. Med en nettoskuldsättningsgrad (exkl. leasing) motsvarande runt 1,3x rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (net debt/justerad EBITDA, 12-månader rullande) är balansräkningen i bra skick och ger god flexibilitet för en fortsatt hög M&A-takt.

Enligt vd Andersson talar det mesta för en omsättningstillväxt kring 10% i år, tack vare bidrag från tidigare genomförda förvärv. Det skulle innebära en helårssiffra om cirka 2,6 mdr kr, samt ett EBI-resultat kring 265 Mkr om lönsamheten håller sig på nuvarande nivå. Till introduktionspriset om 38 kr per aktie och med hänsyn taget till nettoskulden värderas bolaget till 11x årets förväntade rörelseresultat (EV/EBIT). Det är klart attraktivt, inte minst om man delar vår förhoppning om en bättre konjunktur nästa år. Vi noterar dessutom att polymerkomponentsbolaget Nolato, som har ett affärsområde som liknar KB Components verksamhet, värderas till EV/EBIT 17x.

Även om den stora fordonsexponeringen lär avskräcka en del placerare, ser vi en god uppsida och rekommenderar att delta i börsintroduktionen. Värt att omnämna är att bolaget har valt att gå till börsen utan ankarinvesterare vilket är relativt ovanligt. Om detta beror på att två av huvudägarna (anhöriga till VD) är dömda för skattebrott tidigare (2011) eller om det är självvalt förtäljer inte historien. Det gör dock att tilldelningen för den presumtiva ”tecknaren” lär bli större än vad som vanligtvis är fallet.

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2024-12-06 15:32:00
Ändrad 2025-01-23 14:03:27