MTG – Expanderar inom gaming
30.03.2021

MTG – Expanderar inom gaming

Det var inte så länge sedan som bolagets vd Maria Redin valde att satsa helhjärtat på gamingvertikalen, men nu är det gasen i botten som gäller.

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1859 (28 mars 2021)

MTG B | Large Cap | 124,8 kr | KÖP

Efter storförvärvet av Hutch Games i december annonserade man för några dagar sedan den andra affären på relativ kort tid i och med övertagandet av Nya Zeeland-baserade Ninja Kiwi.

Ninja Kiwi är en ledande utvecklare och utgivare av så kallade Tower Defense-spel för mobil, med totalt cirka 140 miljoner nedladdningar och 6,2 miljoner månatliga användare. Nya Zeeländarna har en diversifierad spelportfölj bestående av över 25 premium- och gratisspel som man har lyckats förnya genom att bygga och förbättra spel kring stjärnvarumärket Bloons. Bolaget är mycket lönsamt med bruttointäkter uppgående till 337 Mkr under 2020 och ett justerat rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) på 168 Mkr.

Förvärvet utgör ett viktigt nästa steg i uppbyggandet av gamingvertikalen och ligger väl i linje med MTGs strategi att skapa värde genom organisk tillväxt och strategisk M&A. Efter genomförandet består portföljen av InnoGames med sina stadsbyggande- och strategigenren, Hutch med racingspel för mobila plattformar, Kongregate med så kallade idle-spel och nu alltså även Ninja Kiwi med sina Tower Defense-spel.

Extra spännande med Ninja Kiwi är att man inte enbart förväntar sig synergier inom gamingvertikalen, men siktar även på att samarbeta med ESL Gaming kring eSport, när Bloons TD Battles 2 kommer att lanseras senare i år.

Den initiala köpeskillingen för affären om 1 217 Mkr, på kassa- och skuldfri basis, kommer till 56% betalas kontant och 44% genom en nyemission som riktades till svenska och internationella investerare. Intresset var stort och emissionen blev väsentligt övertecknad. Framöver kan det bli aktuellt med en tilläggsköpeskilling om totalt 406 Mkr, inklusive kontant- och aktiekomponenter, vilket är som vanligt baserad på bolagets finansiella utveckling.

Redan i samband med Hutch-affären under Q4 initierades en företrädesemission om 2,5 miljarder kr för att finansiera den ambitiösa förvärvsagendan. Med stor sannolikhet kommer man därför inte nöja sig med den nuvarande strukturen och fler förvärv är att vänta.

Operationellt fortsatte gamingvertikalen utvecklas väl under Q4 och nettoomsättningen ökade organiskt med 4%, jämfört med ett år tidigare, till 635 Mkr. Den underliggande förbättringen är relaterad till ett ökat engagemang från användarna och högre intjäning från spelarbasen. Även lönsamheten är på väg upp och den justerade EBITDA-marginalen lyfte med fem (5) procentenheter till 32%.

InnoGames fortsatte sin positiva trend och ökade försäljningen i hela den befintliga spelportföljen tack vare framgångsrika event under julhelgen för Forge of Empire. Dessutom utvecklas de nya spelen i pipeline enligt plan och upp till tre titlar ska mjuklanseras under 2021. Neråt gick det, emellertid, för Kongregate vars underliggande nettoomsättning minskade under kvartalet, vilket dock främst berodde på att man avslutade två av sina viktigaste tredjepartstitlar i slutet av föregående år. För första halvåret i år planerar man nu att lansera en ny titel baserat på karaktären SvampBob Fyrkant.

Mycket glädjande är att läget har blivit lite bättre inom eSport mot slutet av fjolåret, även om nettoomsättningen fortfarande sjönk organiskt med 13% till 429 Mkr. ESL Gaming levererade och genomförde dock hela sex (6) Masterturneringar under kvartalet (fyra under Q4 2019) trots Covid-19-pandemin. Restriktionerna gjorde att de hölls som online-event, och sändes online eller från en studio istället för som arenaevent.

Det intensiva event-schemat bidrog dessutom att den justerade EBITDA-marginalen förbättrades till +3%, från -10% under Q4 2019. Här märks även de första kostnadssynergierna från sammanslagningen mellan ESL och DreamHack som slutfördes under kvartalet. Så länge pandemin påverkar våra samhällen som den gör just nu, är det svårt att återgå till events med närvarande fysisk publik, vilket tynger affären med sponsorer och spelutgivare även om jämförelsebasen blir givetvis betydligt enklare framöver.

Som en kombination av förväntad god organisk samt förvärvsdriven sådan, är sannolikheten stor att MTGs nettoomsättning kommer kunna öka från fjolårets 3 997 Mkr till omkring 5 600 Mkr i år. Samtidigt bör det justerade EBITDA kunna stiga till drygt 1 000 Mkr. Justerar man för den riktade emissionen samt emissionen till säljarna av Ninja Kiwi värderads bolaget därmed till en EV/EBITDA-multipel kring 11-12, vilket är lägre än i början av året.

På sistone har placerarna blivit mer skeptiska mot tillväxtaktier i allmänhet och coronavinnare i synnerhet. Som bekant finns det dessutom ett flertal bolag bara i Sverige som följer en ”Buy & Build”-strategi inom gaming, och konkurrensen för de riktigt bra förvärvsobjekten blir allt hårdare. MTG har dock ett viktigt ess i rockärmen med sin eSport-vertikal som sannolikt är intressant för många bolag ur ett samarbetsperspektiv, som exemplet med Ninja Kiwi har visat.

Vi står fast vid vår positiva syn och upprepar även riktkursen om 175 kr.

Innehavsredovisning: Jacek Bielecki, Fredrik Larsson 

Av
Sebastian Lang Analytiker