Närmare 40 procents uppsida i denna aktie
28.09.2020

Närmare 40 procents uppsida i denna aktie

När coronarädslan på börsen var som värst i mars, rasade tillverkaren av premiumytterkläder till kursnivåer kring 15 usd, samma som vid IPO:n nästan exakt tre år tidigare.

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1813 (27 september 2020)

GOOS | NYSE | 28,8 usd | KÖP

Som mest kostade en aktie drygt 70 usd i november 2018, men handelskonflikten mellan USA och Kina satte då stopp på placerarnas eufori.

Verksamheten har däremot tuffat på och nettoomsättningen har klättrat med en genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) på 35% de senaste fem åren till 958 Mcad i det brutna räkenskapsåret 2020 som slutade i mars. Samtidigt har man även lyckats öka lönsamheten markant, då rörelsemarginalen (EBIT) har stigit med 9,6 procenenheter till 21,6% under perioden.

Canada Goose grundades 1957, av farfadern till nuvarande vd:n och storägaren Dani Reis. Kvalité har alltid varit bolagets översta ledord, och marknadsfokus ligger tydligt på lyxsegmentet. Bolagets dunjackor används flitigt både på polarexpeditioner och i de fina delar av världens storstäder. Med en prislapp på mellan 10 000 och 15 000 kr har de blivit en populär statussymbol.

En stor del av de senaste årens tillväxt har drivits av omställningen mot allt mer försäljning direkt till konsumenten (Direct-to-customer, DTC), dvs genom egna flaggskeppsbutiker samt e-handel. Det var inte förrän år 2015 som man lanserade egen onlinebutik i USA, och först året efter öppnades de första egna butikerna i New York och Toronto. Idag har man 21 egna butiker globalt och ambitionen är att minska beroendet av grossister mer och mer, för att istället bättre styra över kundupplevelsen och därmed försäljningen, vilket även gynnar lönsamheten. Till exempel har man i sina egna butiker köldrum, där kunden kan testa jackornas prestanda.

Än idag är Nordamerika den regionen där man genererar störst andel av omsättningen (omkring 65%), men varumärket växer så det knakar även i andra delar av världen, främst i Europa och Asien. Under räkenskapsåret 2019 (pre-corona) uppgick tillväxttakten i Kanada till nästan 30%, i USA drygt 35% och i resten av världen 61%.

Föga förvånande har Kina blivit en av bolagets absoluta fokusmarknader, tack vare landets utpräglade affinitet för lyxkonsumtion. 2018 lade man fram sina expansionsplaner för regionen och öppnade tre butiker i Kina och två i Hong Kong. Uppmaningen i kinesisk media att bojkotta bolaget efter Kanada arresterade Huawei's finanschef hade bara en kortvarig negativ effekt.

Inte heller Covid-19 pandemin tycks stoppa framfarten i Kina. Tvärtom annonserade bolaget nyligen att man ska öppna ytterligare fyra (4) butiker i Kina under innevarande räkenskapsår. Beslutet tas med hänsyn till att den kinesiska ekonomin återhämtas för tillfället snabbare än den nordamerikanska, samtidigt som många kineser tidigare köpte sina Canada Goose produkter när de var på resande fot. Totalt brukar två tredjedelar av all kinesisk lyxkonsumtion göras utomlands, så det är av yttersta vikt att kunna nå dessa köpare nu när de mestadels reser inrikes.

Investeringar gör man även på den digitala fronten inom e-handel och omnikanalerbjudandet inför den viktiga höst- och vinterperioden, där man brukar generera omkring 80% av årets vinst. Just e-handeln har visat sig vara mest motståndskraftig under den utmanande perioden mellan april och juni, där bolagets omsättning för övrigt minskade till 26,1 Mcad, från 71,1 Mcad under samma period i fjol. Orsaken var förtstås de temporära nedstängningarna i många länder, samt leveransstörningar till grossistledet. Till följd av det stora volymtappet redovisade man en rörelseförlust på 59 Mcad. Balansräkningen klarar den nuvarande svackan dock utan problem och vid slutet av juni hade man enbart en minimal nettoskuld.

Kortsiktigt är situationen givetvis mycket osäker och vd Dani Reis varnar för fortsatt negativa Covid-19 effekter under Q2 i det brutna räkenskapsåret. Uppstarten efter nedstängningarna har varit långsam i de egna butikerna, vilket förstärks av det klassiska säsongsmönstret med trögare försäljning under sommarmånaderna. Just i detta avseende vill man bli mer balanserad genom en expansion av produkterbjudandet mot fler vår- och höstkläder. På så sätt vill man även växa i varmare regioner där dunjackor är mindre efterfrågade. Dessutom har man även långt gångna planer att ge sig in i skobranschen.

Tillväxtpotentialen på lite längre sikt är med andra ord mångsidig och betydande. Före pandemins utbrott siktade ledningen på en omsättnings-CAGR på minst 20% under räkenskapsåren 2020-22, samt en CAGR på minst 25% för vinsten per aktie under samma period. När läget har normaliserats igen bör dessa siffror vara ytterst aktuella igen. Nästa räkenskapsår (2022) som börjar i april kommer förhoppningsvis vara utan större extraordinära coronaeffekter, vilket borde öppna för en vinståterhämtning mot 1,3 cad per aktie och därmed i linje med förra räkenskapsårets (2020).

Värderingsmässigt innebär det att aktien handlas på P/E-tal om ca 29 på nästa års förväntade vinst, vilket är i linje med konkurrenten Moncler som växer långsamare, men 35% lägre än t.ex. NIKE och hela 62% lägre än snabbväxande Lululemon. När vinden väl vänder ser vi kurser kring 40 usd som realistiska. Köp.

Av
Sebastian Lang Analytiker