Svedbergs - Finns mer spännande aktier
28.05.2020

Svedbergs - Finns mer spännande aktier

Precis innan jul i fjol gav vi köprekommendation på badrumsinredningsföretaget Svedbergs. Aktien handlades då kring nivån 22 kr, vilket var vid ungefär samma kursnivåer som aktien bottnade kring 2012–2013 i efterdyningarna av finanskrisen.

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1788 (27 maj 2020)

SVED B | Small Cap | 20,6 kr | AVVAKTA

Samtidigt såg aktien också ut att vara på väg mot en turnaround efter tre kvartal i rad av förbättrade resultat. Initialt blev också investeringen lite av en julklapp och handlades bara någon månad senare ungefär 10–15% högre.

Annons

Det var dock innan coronaviruset gjorde sin entré någon månad senare och sänkte det mesta på börsen och då såklart även ett småbolag som Svedbergs. När det såg som mörkast ut i den senare delen av mars var aktiekursen som sämst nere under 16 kr och därmed noterades ett all time low i aktien som introducerades på börsen 1997 på kursen 16,50 kr. Kursen har sedan dess repat sig upp mot 20-kronorsnivån men handlas fortfarande ungefär 10% under kursnivån där vi satte köp.

Frågan att ställa sig är nu om aktien är värd att behålla eller om det finns bättre möjligheter på annat håll på börsen. Det man ändå kan säga är att Svedbergs hittills tycks ha klarat pandemin bra men frågan är hur resten av året kommer att se ut. I Q1 som är den senast rapporterade perioden var utvecklingen tämligen stabil. Nettoomsättningen i kvartalet ökade med 5% till 169,1 Mkr (161,1) och båda varumärkesbolagen Svedbergs och Macro har haft en skaplig start på året.

Svedbergs totala nettoomsättning ökade med 8% där den svenska och finska marknaden steg med 7% respektive 2%, medan den norska marknaden minskade med 11%. För Macro som bara finns i Sverige och Norge steg omsättningen med 5% varav en ökning i Sverige på 9% och en nedgång i Norge på 6%. För bolaget som helhet steg omsättningen i Sverige med 7% och med 4% på den finska marknaden. I Norge minskade totalen med 8%. Värt att veta är att exportmarknaderna Finland och Norge bara stod för 24% av total försäljning och Sverige därmed för 76%. 

Även resultatet förbättrades och denna gång för fjärde kvartalet i rad. Rörelseresultatet blev 16 Mkr (14,2), motsvarande en rörelsemarginal på 9,5% (8,8). Kvartalet belastades då också av jämförelsestörande poster på 2,7 Mkr som kom från ett potentiellt förvärv som aldrig slutfördes. Justerat för detta skulle rörelseresultatet ha varit 18,7 Mkr och visat en marginal på drygt 11%. Icke justerat för jämförelsestörande poster blev vinsten per aktien efter skatt 0,53 kr (0,50).

Att bedöma Covid-19 och dess påverkan på Svedbergs marknader den kommande tiden är nästan omöjligt. Klart är dock att effekten blir negativ och kan visa sig bli starkt negativ. Viruset innebär bland annat mindre resor och färre fysiska möten, vilket kan slå mot försäljningen. Man har från april infört korttidsarbete för flertalet av tjänstemännen. Samtidigt är badrumsinredning produkter där efterfrågan inte försvinner helt. Värderingen tycks heller inte vara speciellt hög om inte läget skulle bli riktigt illa. Vi räknar åtminstone i dagsläget med att tappet i efterfrågan i Q2 i viss mån kan tas igen under andra halvan av året, och att omsättningsminskningen på helåret därför blir måttlig samtidigt som lönsamheten kan hålla sig uppe skapligt.

På en sådan prognos skulle P/E-talet i år hamna kring 11 för att nästa år kunna falla ner mot 9. Det kan knappast ses som utmanande men är samtidigt inte superlockande i dagens miljö där det finns ganska gott om mer spännande tillväxtbolag som ser ut att handlas på låga multiplar för 2021 och 2022. Bolaget har också en nettoskuld på närmare 200 Mkr. Sammantaget ser vi ingen direkt uppsida i Svedbergs och tycker att det finns mer spännande aktier där ute. Vi väljer således att sänka rekommendationen till Avvakta (Köp). I ett kortare perspektiv har vi svårt att se en uppsida i aktien högre än till cirka 22–23 kr. Vår tidigare riktkurs på 28 kr sänks därför ner dit.

Av
Jan Axelsson Analytiker