Stockpicker intervjuar - Trainimal

Trainimal tillhandahåller individanpassad träning och kostrådgivning digitalt genom egenutvecklad smart teknologi. Coaching sker av legitimerade dietister och licensierade personliga tränare. Grundkonceptet är enkelt; bolagets medlemmar får för priset av en timmes coaching på t.ex. ett gym, personligt stöd digitalt under en hel månad av dietist och personlig tränare. Trainimals vision är att genom interaktiv teknologi hjälpa sina medlemmar uppnå fysisk hälsa och välbefinnande, oavsett sociala, ekonomiska och geografiska förutsättningar.

train

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund

– Jag är en person som drivs att att bygga affärer och utveckla koncept, företag och medarbetare. Jag har 15 års internationell erfarenhet av försäljning, utveckling och marknadsföring av konsumentprodukter och kommer närmast från rollen som VD för ett mindre svenskt bolag, aktivt inom området Healthtech genom luftrening. Jag tillträdde som VD i november och tillför Trainimal kompetens inom just försäljning och marknadsföring samt erfarenhet av att bygga team och internationell expansion. 

perez

Mikael Perez, VD

Kan du beskriva Trainimal och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

–Trainimal tillhandahåller individanpassad träning och kostrådgivning digitalt genom vår egenutvecklade smarta teknologi. Vår vision är att alla ska kunna uppnå fysisk hälsa och välbefinnande oavsett sociala, ekonomiska och geografiska förutsättningar.

Vår första produkt, MammaFitness, lanserades 2010 och har etablerat sig som ett naturligt val för kvinnor mellan 20 och 45 år som söker individanpassad träning och kostrådgivning digitalt.

Vår teknologi och våra coacher kan hantera andra målgrupper än mammor också, men just när det kommer till mammaträning har vi identifierat en nisch där vi genom vår grundare Olga Rönnberg besitter ovärderlig trovärdighet och kunskap. Dessutom är målgruppen mammor stor och kontinuerligt förnyande.

Kan du beskriva uppkomsten av Trainimal och vad era fokusområden har varit sedan start?

– MammaFitness och således Trainimal grundades av Olga Rönnberg som har arbetat med mammaträning sedan 2004 och är en av Sveriges mest namnkunniga mammatränare. Olga identifierade tidigt en efterfrågan för digital mammaträning och på den vägen uppstod MammaFitness. Redan från start har Olga haft ett tydligt fokus på en kombination av effektiva systemstöd och utbildad personal.

Olga är idag konceptansvarig, vice VD, styrelseledamot och huvudägare i Trainimal.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

– Genom våra legitimerade kostrådgivare och licensierade personliga tränare erbjuder vi våra medlemmar olika abonnemang beroende på individens önskemål. För att stödja våra coacher i deras dagliga arbete har vi över tid investerat betydande kapital och utvecklingstimmar i vårt egenutvecklade system PT Online. Vårt tekniska system tillsammans med våra coacher utgör hjärtat i Trainimal.

PT Online består i huvudsak av två delar, själva applikationen som medlemmarna nyttjar och ett avancerat backend-system med admingränssnitt där våra coacher hanterar medlemmarna. Systemet innehåller alla medlemmars tränings- och kostdata och anpassar kontinuerligt kostplaner och träningsprogram. Genom intelligent användning av användardata tillhandahåller PT Online systemstöd till våra coacher och säkerställer att varje medlem får optimalt stöd för bästa resultat. Därtill frigörs tid för coacherna som i stället kan disponeras på kundkontakt och uppföljning.

tana

Hur har Er verksamhet påverkats av COVID-19?

– Friskvårdsmarknaden i generella termer har drabbats negativt till följd av restriktioner ämnade att minska smittspridningen. För vår egen del har vi inte märkt av några negativa effekter, mycket på grund av vårt digitala erbjudande. Vi ser en allt större acceptans för digitala friskvårdsalternativ och vår bedömning är att denna trend kommer att hålla i sig.

Ni genomför just nu en IPO där Ni tar in ca 15 MSEK varefter Ni noteras på NGM. Vad skall Ni använda emissionslikviden till?

– Vi har sedan start vuxit organiskt och ämnar nu, med medlen från emissionen, utöka våra marknadsföringssatsningar för att bredda användarbasen i Sverige. Därtill har vi identifierat en rad initiativ som vi bedömer kunna öka snittintäkten per medlem.

Den andra delen av kapitalanvändningen är hänförlig till vår planerade geografiska expansion. Som ett första steg avser vi lansera MammaFitness i Storbritannien, vilket fordrar utveckling och lokalisering av en engelskspråkig version. En signifikant del av emissionslikviden ska sedan användas för marknadsföringssatsningar i just Storbritannien. En lansering i Storbritannien innebär en betydande ökning i vårt marknadsunderlag till en relativt begränsad förberedande investering. Den engelskspråkiga versionen kan i förlängningen användas för ytterligare marknadslanseringar i andra engelskspråkiga länder. 

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

– Genom att erbjuda ett personligt och individanpassat stöd till våra medlemmar särskiljer vi oss från många andra digitala alternativ som finns på marknaden. Vad vi benämner som Accountability är en viktig komponent i vår framgång. Våra medlemmar vet att det alltid finns någon som följer upp och är tillgänglig för att besvara eventuella frågor på andra sidan skärmen. Kombinationen av professionell coachning med intelligent teknikstöd och datahantering är styrkan i Trainimals affärsmodell och det som utmärker oss mot konkurrenter.   

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Trainimal?

– Vi har en stark produkt med lojala kunder, ett litet men högst kompetent team av medarbetare och en lönsam digital affärsidé med tydlig potential för uppskalning. Vi ska nu finslipa produkten, säkerställa den bästa möjliga kundupplevelsen, fortsätta utveckla nya tjänster och koncept samt attrahera fler kunder via effektiv marknadsföring och geografisk expansion.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Trainimal ut då?

– Inom fem år ser jag Trainimal som en relevant spelare på en europeisk digital hälsomarknad, både genom befintligt koncept MammaFitness för vår nuvarande målgrupp mammor och potentiellt genom nya koncept eller samarbeten mot större målgrupper. 


Erbjudandet i sammandrag 

Anmälningsperiod: 18–31 mars 2021
Erbjudandepris:
33 SEK per aktie
Emissionsvolym:
15,5 MSEK
Marknadsvärde: 62,0 MSEK före erbjudandet
Teckningsförbindelser: Erbjudandet omfattas till 55,0 procent, motsvarande 8,5 MSEK, av teckningsförbindelser
Preliminär första dag för handel: 16 april 2021
Handelsplats: NGM Nordic SME


Dokument och filer

Emissionssite

Memorandum

Anmälningssedel

Teckna via Nordnet

Teckna via Avanza

Teckna via BankID

Hemsida

Publicerad 2021-03-25 09:00:00
Ändrad 2024-11-13 08:29:08