Adverty

2018-10-0214:52

Adverty utvecklar en immersiv plattform för automatiserade annonser i Virtual Reality (”VR”), Augmented Reality (”AR”) och mobiltelefoner. Med hjälp av plattformen kan företag marknadsföra sig genom nytänkande och icke-påträngande reklam i VR och AR på ett sätt där annonsen integreras med den omgivning användaren upplever. Adverty kan fånga upp hur mycket en person exponeras för en viss annons genom att mäta vart användarens blick är riktad.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

Adverty utvecklar en immersiv plattform för automatiserade annonser i Virtual Reality (”VR”), Augmented Reality (”AR”) och mobiltelefoner. Med hjälp av plattformen kan företag marknadsföra sig genom nytänkande och icke-påträngande reklam i VR och AR på ett sätt där annonsen integreras med den omgivning användaren upplever. Adverty kan fånga upp hur mycket en person exponeras för en viss annons genom att mäta vart användarens blick är riktad.

Kan du berätta lite om dig själv och din bakgrund?

Med en civilingenjörsutbildning i Medieteknik från Linköpings Universitet började jag min karriär inom mobilspel under tidigt 2000-tal och spenderade 10 år i både större Nasdaq-listade amerikanska förläggare men även i ett par olika startups och fick en bred kunskap om branschen. Annonsering i mobilspel började dyka upp runt 2006 och jag har jobbat med detta ur både ett utgivar- samt adtech perspektiv. I botten är jag en kreativ människa som tidigt ville skapa visuella alster av olika slag och sysslade mycket med design och datorgrafik i ung ålder, vilket i slutändan har gjort att jag ser saker i ett multi-perspektiv.

Vänligen beskriv Adverty och Er verksamhet för Stockpickers läsare.

På Adverty skapar vi en unik teknik och metod som kan sätta nya standarder inom digital annonsering, framförallt inom de kommande medierna Virtual- och Augmented Reality, men även också för mobiltelefonen. Vi gör annonsen sömlös i den upplevelse konsumenten befinner sig i och kan genom vår speciella teknik avgöra när annonsen uppmärksammas. På så sätt skapar vi en rättvis betalmodell mot annonsören, vilket annars är ett oerhört stort problem i branschen.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

De annonsplattformar vi byggt (och fortsätter att bygga på) levererar ut teknik till spel- och applikationsutvecklare som skapar annonsytor i deras produkter. Där jobbar vi aktivt med affärsutveckling för att komma in i flertalet underhållande, kvalitativa spel och applikationer som konsumeras av många användare, vilket i sin tur skapar annonsytor som vi kan leverera annonser till. Samtidigt för vi dialog med varumärken, mediebyråer, spelförläggare och programmatiska handelsplatser för att skapa affärer, dvs annonskampanjer, till vår plattform. Intäkterna från annonserna delas sedan i sin tur med de utgivare som med vår plattform visat annonser i sina alster.

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 20,3 MSEK samtidigt som aktien skall noteras på Nasdaq First North. Vad skall emissionslikviden användas till?

Likviden kommer att användas till försäljning (fler annonskampanjer in i plattformen) och affärsutveckling (fler spel och applikationer som använder och monetiserar genom vår teknik) men också för vidareutveckling av plattformarna med nya funktioner och annonsformat.

 Vilka är de största riskerna i Er verksamhet?

En risk är att Augmented eller Virtual Reality tar längre tid än väntat innan användarvolymerna når massmarknad. Fördelen med Adverty här är att vi också byggt vår teknik för mobiltelefoner, vilket redan är en stor och mogen mångmiljardmarknad idag.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er plattform från konkurrenternas?

Vi ser en handfull konkurrenter inom VR/AR ad-tech runtom i världen idag där många ligger långt efter oss i både plattformsutveckling och teknik, där vi varit noga med att patentsöka vår unika teknik och de metoder vi använder där. Vi ser också att jättar som Google tittar på annonsteknik inom områden VR och AR, men mest i experimentsyfte. Historiskt sett går dessa aktörer ofta in strax innan massmarknad och köper upp de ledande mindre aktörerna inom området.

Kan du säga något om hur stor Advertys potentiella marknad är?

Spännande men svår fråga. Teknik blir i allmänhet billigare och bättre med åren och utvecklingen sker exponentiellt, inte linjärt. Samtidigt blir vi fler människor på jorden år efter år, men för att hänvisa till lite mindre spekulativa källor inom området tror Digi-Capital att annons- och marknadsföring i VR/AR kommer att omfatta 10-20% av en marknad värd närmare 100 miljarder dollar år 2021. Vi etablerar oss även utanför denna med vår plattform för mobiltelefoner och surfplattor, så potentialen är mycket, mycket större än så i slutändan.

Vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Adverty?

Vi är ett ungt och spännande bolag som är tidigt ute med en revolutionerande teknik som kan definiera om marknaden för digital annonsering. Den ”nya skärmen” som vi kallar VR och AR innebär också att för första gången i människans existens är det medium vi upplever inte längre är begränsat till två dimensioner, utan skapar ett tredimensionellt rum vilket kräver nya lösningar och öppnar upp för nya möjligheter. Där vill vi med vår teknik bli världsledande. 

 Hur ser Adverty ut om 5 år?

Adverty är en världsledande aktör med ett globalt footprint inom digital annonsering och vi börjar se människor runtom i världen använda smarta glasögon i både jobb och på fritiden. Kartan för digital underhållning håller på att ritas om när definitionen ”skärm” inte längre har några fysiska begränsningar. 5G-teknik gör hårdvara i allmänhet mycket mindre än vad vi hade kunnat föreställa oss år 2018 och dess hastighet har skapat helt nya typer av sociala underhållningsfenomen. Hundratals miljoner människor använder dagligen virtual- och augmented reality via headsets, mobiler och glasögon och Adverty’s annonsplattform används flitigt i allt från VR-spel till nyttoapplikationer i AR. Helt nya format som gör annonsen mer spännande, rätt och bekväm för konsumenten, vilket är till annonsörens och utgivarens fördel, dominerar i dessa nya media, till stor del tack vare Adverty.

----------------------------

Info om nyemissionen

Teckningspris: 7,50 SEK/aktie

Teckningsperiod: 1 oktober - 16 oktober 2018

Erbjudandets storlek: 20,3 MSEK

Handelsplats: Nasdaq First North Stockholm

 

Publicerad 2018-10-02 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 07:40:47