Intervju med Oboya
Oboya är en internationell koncern som bedriver verksamhet inom produktion, distribution och försäljning av insatsprodukter och tjänster till odlingsindustrin och konsumentmarknaden. Bolaget har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Polen, Japan, Kina, Hong Kong, Vietnam, Kenya, Indien och Holland.
Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.
Mitt namn är Robert Wu och jag är grundare och VD för Oboya Horticulture Industries AB listat på Nasdaq First North Growth Market. Jag är en affärsdriven entreprenör som brinner för försäljning med över 15 års erfarenhet av den internationella odlingsindustrin.
Kan du beskriva Oboya och Er verksamhet för Stockpickers läsare?
VD Robert Wu
Oboya utvecklar, tillverkar och säljer olika produkter såsom krukor, förpackningslösningar, etiketter, logistiklösningar, gödningsmedel, torvprodukter och smarta växtväggar. Kunderna är till största del professionella odlare. Produktion sker i våra egna anläggningar i Kina, Polen, Kenya och Vietnam.
Vi har de senaste åren gjort flera förvärv och sedan 2014 har vi ökat omsättningen från 183,7 miljoner kronor till 533,5 i fjol. Det har vi gjorts dels organiskt men även genom förvärv. Vi satsar nu på en fortsatt tillväxt kombinerat med att realisera synergier av företagsköpen, vilket ska föra oss närmare vårt lönsamhetsmål på 5-7 procents nettomarginal. Den strategiska översynen av verksamheten som initierades i maj 2018 har redan börjat att ge ett resultat och under årets nio första månader har vi presterat ett rekordhögt nettoresultat om 13,5 miljoner kronor och ett Ebitda-resultat om 37,4 miljoner kronor.
Hur ser bolagets affärsmodell ut?
Vi är en One Stop Shop Provider som arbetar nära våra kunder och de regioner där behovet finns. Våra produktionsanläggningar är strategiskt belägna för att kunna erbjuda kundnära service och minimera vägtransporter. Genom egen produktion ger vi oss själva möjligheten att ställa relevanta krav, säkerställa direktkontakt med underleverantörer samt kritiska flöden och kvalitet i produktionen.
Vår försäljning riktar sig främst till professionella odlare med högt ställda krav på kvalitativa och kostnadseffektiva insatsvaror. Den största delen av Oboyas försäljning sker till Kina och Skandinavien.
Vilka trender och drivkrafter präglar er bransch?
Vi ser framförallt en ökad efterfrågan på produkter och tjänster med ökad vikt på hållbarhet och minskad miljöpåverkan.
För att möta denna efterfrågan har vi under året investerat löpande i nya maskiner och verktyg för en enklare omställning till produktion av miljövänliga odlingsprodukter som är nedbrytningsbara och återvinningsbara samt tillverkad av svenskt biomaterial. Detta har föranlett till att vi har mångdubblat vår försäljning när det kommer till miljövänliga odlingsprodukter. Trenden med miljö- och hållbarhet gynnar verkligen oss som företag.
Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 41,2 miljoner kronor. Vad skall emissionslikviden användas till?
Emissionen genomförs för att stärka upp vår balansräkning och minska ned våra räntebärande skulder. Emissionen kommer att leda till att vi omedelbart får ett bättre kassaflöde. Dessutom kommer vi närmare vårt långsiktig mål om en nettomarginal om 5-7 procent.
Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?
Det finns en mängd lokala företag inom olika områden som konkurrerar med vårt produktsortiment. Ofta är konkurrenterna små till medelstora företag med fokus inom en särskild produktgrupp. Dessa säljer till återförsäljare och utan regelbunden direktkontakt med odlarna.
Våra konkurrensfördelar:
- Vi finns på de viktigaste marknaderna runt om i världen genom egna produktionsenheter.
- Vi har ett väl utbyggt försäljnings- och distributionsnät där leveranser oftast sker direkt till odlare och slutanvändare.
- Vi är en One Stop Shop Provider vilket innebär smidigare inköp till konkurrenskraftiga priser för kunden.
Hur stor är Oboyas potentiella marknad?
Den internationella marknaden inom hortikultur uppskattas till minst 1 000 miljarder kronor på årsbasis. Oboyas marknadsandel av den totala marknaden utgör idag mindre än en procent och vi bedömer att den potentiella marknaden för Oboyas räkning uppgår till minst tio procent, motsvarande 100 miljarder kronor.
Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Oboya?
Vi är en etablerad aktör på en enorm marknad under tillväxt. Vi har god marknadskännedom och driver utvecklingen framåt, och verkar för en mer hållbar odlingsindustri. Vi har två väldigt viktiga mål. Just nu lägger vi extra kraft på att få upp lönsamheten genom att konsolidera våra förvärv, realisera synergier och höja marginalerna. Det betyder samtidigt inte att vi ser goda möjligheter att nå vårt omsättningsmål om 1 miljard kronor år 2022. Vi ser en fortsatt positiv utveckling vad gäller såväl orderingång som efterfrågan från samtliga våra marknader. I sin helhet är jag övertygad om att Oboya går en positiv framtid tillmötes.
Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Oboya ut då?
Om fem år kommer Oboya ha tagit ytterligare marknadsandelar och vuxit några gånger jämfört med idag med en uthållig lönsamhet. Marknaden för hortikultur växer och Oboya växer ännu mer!
----------------------------------------
Erbjudandet i sammandrag
Teckningskurs: 3,60 SEK per aktie
Teckningstid: 30 oktober – 14 november, 2019
Handel med teckningsrätter: 30 oktober – 12 november, 2019
Emissionsvolym och belopp: 11 457 807 aktier och cirka 41,2 MSEK
Teckningsförbindelser och emissionsgarantier: 80% av emissionen omfattas av teckningsförbindelser (39,5%) och emissionsgarantier (40,5%)
Marknadsplats: Nasdaq First North Growth Market