Rootfruit Scandinavia

2018-10-0814:48

Rootfruit Scandinavia marknadsför och säljer snacks under varumärket Gårdschips. Rootfruit bearbetar idag marknaden genom en multikanalstrategi som innebär att bolagets produkter återfinns inom flera segment: dagligvaruhandeln, servicehandeln och storkök. I dagsläget fokuserar bolaget på att befästa en stark position i segmentet för premiumsnacks.

Rootfruit Scandinavia

Rootfruit Scandinavia marknadsför och säljer snacks under varumärket Gårdschips. Rootfruit bearbetar idag marknaden genom en multikanalstrategi som innebär att bolagets produkter återfinns inom flera segment: dagligvaruhandeln, servicehandeln och storkök. I dagsläget fokuserar bolaget på att befästa en stark position i segmentet för premiumsnacks.

Kan du berätta lite om dig själv och din bakgrund?

Jag har min bakgrund inom sälj och marknad med 7 år inom Electrolux i olika sälj/marknadsroller, 7 år på Metsä Tissue där jag större delen av tiden var marknadschef i Skandinavien för varumärkena Lambi och Serla. Vi hade några riktigt framgångsrika år där vi lyckades bli marknadsledare i alla skandinaviska länder, erhöll Superbrand-status för varumärket Lambi i både Sverige, Norge och Danmark. Lambi blev dessutom utnämnt till Sveriges 4:e mest omtyckta varumärke i Sverige 2010. De senaste åren innan jag kom till Rootfruit Scandinavia drev jag en kommunikationsbyrå, Reagent Communication AB. En byrå med fokus på retail-kunder där Electrolux, Picadeli, Beierserdorf, Almondy, General Mills, Metsä Tissue, Riksbyggen var några av kunderna. Relationen till Rootfruit har alltid varit speciell, då bolaget var byråns första kund 2014 där vi hjälpte till att forma varumärket Gårdschips till vad det är idag. 2017 fick jag frågan om jag vill engagera mig mer i Rootfruit.

Jag började som marknadschef på deltid till att från september 2017 bli VD för företaget. Min främsta styrka ligger i att få strategier till att hända på riktigt och förstå vikten av att alla medarbetare känner till och stämmer in på företagets DNA. En stark kultur, stark gemenskap och en tydlig vägriktning bland medarbetarna är nyckeln till framgång. Det är något som det visat sig att jag har förmågan att bygga.

Vänligen beskriv Rootfruit och Er verksamhet för Stockpickers läsare.

Rootfruit vision är ”Vi är den aktör som definierar snacks och är den ledande premiumleverantören på den nordiska snacksmarknaden”. En spänstig vision som verkligen förpliktigar. Affärsidén har alltid varit att erbjuda marknaden produkter som upplevs som godare, annorlunda och sundare än andra snacks. Bolaget är ett entreprenörsdrivet bolag med sina rötter från den halländska myllan utanför Laholm. Rootfruit Scandinavia grundades i Halmstad av Richard Grönevall, med målet att sälja chips som är verkligt premium och som kan jämföras med mingelmat som ostar, kex och oliver. Under våren 2010 förvärvade bolaget 100 procent av aktierna i Laholmschips inklusive varumärket Gårdschips. Idag marknadsför och säljer bolaget Rootfruit  snacks under varumärket Gårdschips. Varumärket Rootfruit har sedan årsskiftet införlivats i Gårdschipsfamiljen för att renodla vår varumärkesportfölj.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

Rootfruit bearbetar idag marknaden genom en multikanalstrategi som innebär att bolagets produkter återfinns inom flera kanaler: dagligvaruhandeln, servicehandeln och och hotell- och restaurangbranschen (HORECA).

I dagsläget fokuserar Rootfruit på att befästa en stark position i segmentet för premiumsnacks. Bolaget strävar efter att använda lokala råvaror och satsar på högsta kvalitet. Bolaget delar idag säljkår om 10 säljare med United Biscuits på den svenska marknaden som skall säkerställa bolagets försäljning och närvaro i butik. I Norge, Finland och Beligen har bolaget distributörer som jobbar ut mot marknaden. I Danmark har Rootfruit en egen Key Account Manager som sköter affärerna. I den utstakade affärsstrategin skall bolaget växa genom organisk tillväxt och eventuella förvärv för att inom 5 år nå en omsättning om 100 MSEK. I Rootfruits verksamhetsplan ligger en flytt till nya större produktions- och lagerlokaler i Laholm 2019 och därefter kommer även produktionen av Smartsnacks att ske lokalt.

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 15,9 MSEK. Vad skall emissionslikviden användas till?

Emissionslikviden skall användas till att finansiera förvärvet av Exotic Snacks.

Berätta om synergierna Ni uppnår genom förvärvet av Exotic Snacks?

Kortsiktigt: Synergieffekter har identifierats i alltifrån egen säljkår, produktutveckling och logistik till rena administrativa vinster. Totalt uppskattas de direkt kvantifierbara synergierna till ca 5 MSEK per år.Långsiktigt: Långsiktigt ser vi stora möjligheter i att få en egen säljkår om 10 säljare och 30 merchandisers. Vår butiksnärvaro kommer öka mångdubbelt. Vi kommer få crossförsäljnings fördelar som driver båda varumärkenas försäljning. Och inte minst med en större organisation kommer växa snabbare på exportmarknaden.

Hur påverkas Rootfruits omsättning efter förvärvet?

Rootfruits omsättning ökar med över 600% till mer än 280msek 2018.

I vilka länder återfinner man Rootfruits/Exotic Snacks produkter i idag och hur ser Era expansionsplaner ut?

Vi finns representerade i alla nordiska länder. Distributionen är dock väldigt begränsad så det finns stora möjligheter att växa. Norden kommer vara prioriterat för oss framöver, där vi ser Finland som extra intressant i närtid. Exotic Snacks har en egen organisation uppsatt i Finland och det är den marknad ”gamla” Rootfruit har sett som en marknad med potential att växa i. Vi har fått en mycket lovande start i Belgien, så utöver Norden är det där vi ser att vi kan växa ordentligt framöver.

Vilka är de största riskerna i Er verksamhet?

Valuta och råvara. Svenska kronan och dess utveckling är en risk för oss, där utmaningen blir minimera effekterna av en försvagad svensk krona. Sommarens varma väder ökar påfrestningen för våra potatisodlare där skördarna blivit sämre och priserna på råvaran har gått upp.

Kan du säga något om hur stor Rootfruits potentiella marknad är?

Marknaden för snacks i Sverige uppgår till ca:4,2 miljarder med en stabil tillväxt varje år. Vi ser att segmentet sundare snacks växer kraftigt. Vi upplevs idag erbjuda sunda snacks och det är inom detta område vi kommer satsa hårt framöver.

Vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Rootfruit?

* Rootfruit har sedan noteringen 2014 vuxit omsättningsmässigt med 25-30 procent per år,
och omsättningsökningen har fortsatt även innevarande år.

* Rootfruit siktar på att bli nummer ett på den nordiska premiumchips- och snacksmarknaden.

* Genom förvärvet av Exotic Snacks ökar omsättningen med mer än 600 procent till uppskattningsvis över 280 MSEK år 2018, och Rootfruit blir därmed en av de största aktörerna på den nordiska snacksmarknaden.

* Synergier och sammanslagningseffekter om initialt minst 5 MSEK årligen och mer på sikt gör att den nya koncernen har en sammantagen god lönsamhet inför sin fortsatta expansion.

* Rootfruit och Exotic Snacks är två innovativa företag som kontinuerligt lanserar nya smaker och produkter med stor framgång, nu senast inom det snabbt växande området functional snacks.

* Förutom fortsatt tillväxt i Sverige är avsikten att fortsätta expandera i framför allt Danmark, Norge,
Finland och Island.

* Attraktiv värdering i förhållande till de nyckeltal den nya koncernen skapar.

Hur ser Rootfruit ut om 5 år?

Då har vi kommit ett rejält steg närmare vår vision ”Vi är den aktör som definierar snacks och är den ledande premiumleverantören på den nordiska snacksmarknaden”. Och vår närvaro i de nordiska länder har stärkts betydligt. Vi är marknadsledare inom premium och hälsosammare snacks.

------------------------------

Info om nyemissionen

Teckningspris: 7,75 SEK/aktie

Teckningsperiod: 26 september - 17 oktober 2018

Erbjudandets storlek: 15,9 MSEK

Handelsplats: Spotlight Stock Market

 

Publicerad 2018-10-08 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 07:24:46