Stockpicker intervjuar - Hudya

2020-01-2311:22

Hudya är ett snabbväxande fintech-bolag med norska rötter som nu ska lista sig på Nasdaq First North Growth Market, och i samband med det även genomför en fullt ut garanterad nyemission på 70 MSEK med möjlighet att utnyttja en övertilldelningsoption på cirka 20 MSEK.

hoyda

Hudyas lösning har vuxit mycket kraftigt på den norska marknaden. Under året ska en motsvarande lösning lanseras på både den svenska och den danska marknaden. En betydande del av emissionslikviden – 36 procent - ska gå till att fortsätta den snabba geografiska expansionen och öka antalet kunder på befintliga marknader.

Børge Leknes, VD för Hudya, ni säger att Hudya skapar ett ekosystem för vardagliga ekonomitjänster. På vilket sätt skiljer sig Hudya från andra fintech-bolags lösningar? 

Hudya särskiljer sig på ett flertal sätt, bland annat genom att vi inte är transaktionsdrivna som de flesta andra fintechbolag är. Vi använder AI, artificiell intelligens, och jobbar med att kombinera transaktioner med relevant innehåll för den enskilda kunden. Därför kan vi löpande erbjuda tjänster och produkter som både sparar pengar och som förenklar människors vardag. För att på riktigt leva upp till våra kunders förväntningar och kunna förenkla människors vardag måste vi erbjuda ett flertal tjänster. Därför arbetar vi hårt med att ta fram nya produkter och lösningar som efterfrågas av våra kunder.      

På vilket sätt kombinerar Hudya AI och fintech för att förenkla människors vardag?

På vår plattform får du som kund alla vardagstjänster samlade på en och samma plats. I dag har vi tjänster inom försäkring, el, telefon och lån. Med stöd av AI får kunden sedan förslag och råd på vad man bör göra baserat på hur konsumtion och vardag ser ut för den enskilda individen.

vd hudya2

Børge Leknes, VD

Låt mig ge ett exempel. Vi kan analysera hur en persons elkonsumtion ser ut i dagsläget och därefter ge ett förslag hur kostnaderna kan minska. Hur stor besparingen blir visas direkt och sker med ett enkelt knapptryck då vår AI-lösning går igenom personens räkningar och jämför med andra billigare alternativ på marknaden. Här finns det mycket stora summor att spara för den enskilda individen. Problemet är ofta att man inte orkar göra alla efterforskningar själv. Men den delen löser vi på Hudya.

Hudya växer både organiskt och genom förvärv. Bara den senaste tiden har ni köpt fintech-bolagen Payr och SEQR. Hur lyckas ni integrera de verksamheter ni köpt?

Vi är bra på att ta tillvara på verksamheter vi köper – och vi arbetar hårt för att skapa en win-win-situation för både plattformen och för själva verksamheten. Vi köper enheter för att komplettera vårt nuvarande erbjudande. Sedan arbetar vi för att få enheterna att bidra till varandra. Vi också köpa en kundbas för att kunna etablera oss på en ny geografisk marknad. Man behöver en viss volym för att kunna expandera ordentligt.

Hudya säger att korsförsäljning till befintliga kunder är en viktig del för framtida tillväxt. Kan du förklara?

Det kommer naturligt genom att vi skapar betydande värden för kunden genom att kunden upptäcker att våra tjänster både förenklar vardagen och sparar pengar. När kunden ser att vi löpande ger förslag hur personen kan spara pengar utan ett stort personligt engagemang så skapas ett förtroende och som också bidrar till en lång och god relation.

Så vår AI-lösning gör det möjligt för oss att växa genom korsförsäljning, så kallad cross selling, så länge vi kommer med relevanta och lönsamma förslag.

Hur skalbar är Hudyas verksamhet?

Den är extremt skalbar. Många av våra lokala erbjudanden går lika bra att sälja globalt. Här har vi skapat en bra grund. För flera av våra erbjudanden krävs en mindre anpassning för att gå in på nya geografiska marknader. Sedan, när vi når en kritisk massa, kan vi erbjuda mer lokala erbjudanden.

Hur ser du på fördelningen vad gäller från återkommande intäkter (recurring revenue) och försäljning på kommission kommer att fördela sig över tiden?

I praktiken blir det mesta återkommande intäkter, eftersom vi har långa kundrelationer blir större delen återkommande intäkter. De flesta kunder som köpt av oss 2019 är sedan med och genererar intäkter 2020, 2021 och så vidare.

Hudya har till stor del vuxit genom förvärv. Hur ser du fördelningen i framtida tillväxt mellan förvärv och organisk tillväxt?

Organiskt är alltid viktigast och överordnat. Vi köper inte bolag för deras omsättning, utan för att skapa förutsättningar för att växa organiskt

--------------------------------------- 

Emissionen i korthet:

En nyemission om högst cirka 70 MSEK (före emissionskostnader). Därutöver är det möjligt att utnyttja en övertilldelningsoption motsvarande cirka 20 MSEK.

• Teckningskursen är 13,75 SEK per aktie. Minsta teckningspost är 400 aktier.

• Teckningsperioden:16 januari – 30 januari 2020.

• Värderingen av Hudya uppgår till cirka 401 MSEK före nyemissionen.

• Erbjudandet är garanterat till 100 procent (70 MSEK)

Läs mer om erbjudandet
Bolagsintroduktion
Prospekt
Hemsida

Publicerad 2020-01-23 11:22:00
Ändrad 2024-11-13 07:46:28