Market Buzz – AFRY och Adevinta
Carnegie skriver att börsens två stora teknikkonsulter, Sweco och AFRY under de senaste dryga 20 åren har varit väldigt bra investeringar för aktieägarna. Inte minst har kontinuerliga förvärv bidragit till god vinsttillväxt. Kursmässigt följdes bolagen mer eller mindre åt fram till våren 2018. Därefter har Sweco stigit med cirka 80 procent medan AFRY tappat över 20 procent. På Carnegies prognoser för 2024 värderas bolagen nu väldigt olika. Sedan 2015 har AFRY handlats med en rabatt på cirka 25 procent mot Sweco på nyckeltalet EV/EBITA. Utifrån investmentbankens prognoser ett år framåt uppgår rabatten för närvarande till cirka 70 procent – en historiskt sett väldigt hög nivå. Vid AFRY:s kapitalmarknadsdag i mars presenterade ledningen en plan för att lyfta marginalen i infrastrukturverksamheten till 9–11 procent inom tre år.
Efter besvikelsen i halvårsrapporten är en förbättring i linje med målet inte alls inprisad. Konsensusprognosen för 2025 pekar på förväntningar om en marginal på 7,9 procent för det problemtyngda affärsområdet. Carnegie skriver att lågt ställda förväntningar, en stor rabattvärdering och möjligheten att rida på flera strukturella trender talar för att AFRY-aktien är en bra investering på sikt. Halvårsrapporten, som sammantaget inte levde upp till marknadens förväntningar, innehöll samtidigt flera positiva signaler. I det korta perspektivet är de svaga konjunktursignalerna ett orosmoln, men på lång sikt kan AFRY rida på flera trender såsom digitalisering, urbanisering och energiomställning, vilka alla talar för en god efterfrågan på ingenjörstjänster framåt. Carnegie rekommenderar Köp med riktkurs 230 kronor.
SEB upprepar köprekommendationen för Adevinta efter gårdagens solida kvartalsrapport och höjer vinstprognosen med 13 procent för innevarande år samt 1 procent vardera för 2024 och 2025. Banken menar att ledningens återhållsamma guidning vad gäller resultatet i andra halvåret speglar försiktighet på grund av makroläget, inte några bolagsspecifika problem. Ett försämrat konjunkturläge kommer att påverka bilhandelsverksamheten negativt. Det blir svårare att höja annonspriserna och normalt påverkas även omsättningshastigheten negativt. Nu kommer vi från ett ovanligt läge där brist på nya fordon på grund av komponentbrist under lång tid höll ner omsättningshastigheten på begagnade bilar. En återhämtning till 2019 års omsättningshastighet framstår som rimlig även om konjunkturen mattas av. SEB bedömer att Adevintas ledning är taktiskt försiktiga och önskar god säkerhetsmarginal för att nå sin vägledning för helåret. Det är bättre att höja vägledning igen senare eller överträffa prognosen om den konjunkturella motvinden inte blir så illa som befarat. SEB menar att Adevinta har mycket goda tillväxtutsikter och detta reflekteras inte i nuvarande värdering
Källa: Carnegie och SEB