Market Buzz – Crayon och Alma Media

Market Buzz Crayon och Alma Media

Kepler inleder bevakning av IT-tjänstföretaget Crayon med en köprekommendation och en riktkurs på 160 norska kronor. Crayon såg en stark intäktstillväxt med i genomsnitt 34 procent mellan åren 2020-2023 och positionerade sig som den femte största Microsoft-återförsäljaren globalt. Under 2024-2026 förväntar sig Kepler att Crayon kommer att öka vinsten per aktie med i genomsnitt 50 procent, drivet av att marknaden växer med 13 procent per år i genomsnitt, samt bolagets förmåga att ta marknadsandelar från mindre återförsäljare och öka sina marginaler tack vare en operativ hävstångseffekt. För 2024 siktar Crayon på en omsättningstillväxt på 18-20 procent, vilket verkar vara ett realistiskt mål givet dess starka position på den växande mjukvarumarknaden och långvariga relationer med viktiga leverantörer som Microsoft. Räknat på 2025 års prognos, fås ett p/e på 19. Detta är över medianen för jämförbara bolag på 18 och stöds av Crayons starka tillväxtpotential och en väntad avkastning på fritt kassaflöde på 9,5 procent år 2025.

Annons

Det finska mediabolaget Alma Media med majoriteten av intäkterna från digitala marknadsplatser inom fordon, fastigheter och rekrytering angav igår vid ett investerarmöte att de underliggande marknaderna utvecklas i linje med tidigare under året. I en fortsatt svag marknad med kanske en viss ljusning inom bostadsannonser samt lite bättre marknad i länder i södra Europa inom rekrytering är det interna arbetet fokuserat på att förbättra deras digitala tjänster för att öka intäkter och få kunder att stanna kvar. Även ökad intern effektivitet via harmonisering av verksamheter är prioriterat. Verksamheten inom fastighets- och bostadsannonser har påverkats positivt av ökade vakanser inom kommersiella fastigheter i Sverige med ökad annonsering från fastighetsägare. Fordonsannonserna kan gynnas av att en konkurrent, Tori Auto, upphör med verksamheten. SEB anser att Alma Media har förbättrat sina långsiktiga tillväxtmöjligheter inom digitala tjänster och det är inte reflekterat i dagens värdering. Banken rankar Alma Media Köp.

Källa: Kepler och SEB

Skriven av
Fredrik Larsson
Analytiker
Publicerad 2024-09-17 21:03:00
Ändrad 2024-11-13 12:10:31