Market Buzz – H&M och Essity
Klädkedjan H&M fortsätter att optimera sin inköps- och leverantörskedja, vilket SHB tror kommer att stödja marginalerna under det andra halvåret. Samtidigt som banken såg fördelar från orderkonsolidering redan i det första kvartalet, väntar sig SHB att ytterligare fördelar från omstruktureringen av H&M:s undervarumärken kommer att synas i slutet av året. Med ett uppdaterat lager, förbättrat konsumentförtroende och en optimerad butiksportfölj tror SHB att H&M är en bra position att kunna öka försäljningen. De pågående butiksrenoveringarna (250 butiker i år) kommer att förbättra den generella synen på H&M:s varumärke. SHB höjer sina prognoser för rörelseresultatet 2025-2027 med cirka 3 procent och upprepar långsiktiga (3 år) och kortsiktiga (3 månader) rekommendationer Outperform respektive Köp.
Essity höjer ambitionsnivån vad gäller lönsamheten men ändrar målet från en avkastning på sysselsatt kapital till ett rörelsemarginalmål. Samtidigt tonar de ned ambitionen vad gäller förvärv. Målet att öka försäljningen organiskt med mer än 3 procent per år är oförändrat och i linje med SEB:s förväntan. Styrelsen annonserar att de har beslutat att använda bemyndigandet från årsstämman att återköpa aktier. De ska påbörja ett program att återköpa aktier för 3 miljarder och även fortsätta med återköp framöver som en återkommande del av företagets kapitalallokering. SEB skriver att effektiviseringsarbetet har bidragit till att företaget är i bättre form än någonsin och därför har de höjt ambitionsnivån. Bolaget anger att aktieåterköpen finansieras med företagets kassaflöden. Ambitionen är att fortsätta göra återköp över tid som en återkommande del av företagets kapitalallokering, vilket SEB anser är positivt. Banken rankar Essity Köp.
Källa: SHB och SEB