Market Buzz – H&M och Gjensidige
Ålandsbanken ser förutsättningar för H&M att möta eller överträffa förväntningarna på försäljningstillväxt och marginaler i bolagets andra kvartal (mars – maj), och står fast vid sin positiva syn på aktien inför rapporten den 27 juni. Ålandsbankens bedömning är att H&M fortsatt med att aktivera kunderna med prisnedsättningar under kvartalet vilket, i kombination med gradvis bättre väderförhållanden för vår- och sommarkollektionerna och stärkt konsumentförtroende, bör ha givit resultat i form av försäljningstillväxt i lokala valutor i överkant av nuvarande snittestimat på 1,7 procent.
Prisnedsättningarna för att aktivera kund bör ha varit låga jämfört med de kvartal när bolaget behövde minska sitt varulager, varför den negativa effekten på bruttomarginalen i kvartalet bör bli lindrig. Kostnaderna för inköp och logistik ser banken fortsatt som en medvind jämfört med andra kvartalet förra året. Allt sammantaget ser Ålandsbanken risken för att H&M inte möter aktiemarknadens förväntningar för tillväxt och marginaler i andra kvartalet som relativt låg.
Efter ett första kvartal med höga skadekostnader till följd av det tuffaste vintervädret i Norge sedan 2010 sänker Kepler sin prognos för Gjensidige avseende vinst per aktie med 4 procent för helåret 2024. Kepler förväntar sig dock att lägre skadefrekvens, stark prissättning, högre självrisker och ett ökande investeringsresultat kommer att ge stöd till aktiekursen under de kommande 12 månaderna. Analyshuset tror att inträdeshindren kommer att vara fortsatt höga, vilket säkerställer en sund lönsamhet för Gjensidige. Bolagets höjningar av självriskerna fortsatte i första kvartalet, vilket beräknas ha en positiv påverkan på skadekvoten med 0,7 procent för helåret 2024. Bolaget har lojala kunder, trots pris- och självriskhöjningar. För privata kunder i Norge är andelen behållna kunder/försäkringar 90 procent. Kepler upprepar köprekommendationen och höjer riktkursen till 205 norska kronor (200).
Källa: ABS och Kepler