Market Buzz – New Wave och H&M
Ålandsbanken skriver i sitt morgonbrev att man fortsatt har en positiv syn på New Wave, och räknar med en betydande tillväxt och marginalexpansion under de närmaste åren givet en normalisering av bolagets marknader efter viruspandemin.
New Wave har under pandemin snabbt minskat sin kostnadsmassa och har enligt Ålandsbankens bedömning en god beredskap inför lättade restriktioner i Europa och USA. Banken ser goda förutsättningar för en snabbt ökande försäljning för New Wave när restriktionerna mot idrottsevenemang kan lyftas.
Bolaget har under de senaste åren byggt upp en betydande verksamhet inom lagsporter med för närvarande nio lag inom fotboll, handboll och innebandy kontrakterade med dotterbolaget Craft Sportswear som bör kunna generera försäljning runt 5-10 procent av Crafts omsättning när publiken släpps tillbaka in på läktarna. Till detta ska läggas samarbetet med Spartan och Cutter & Bucks samarbete med golftourerna. Ålandsbanken ser New Wave som en uttalad ”återöppningsaktie” med sin exponering mot sport & fritid i Europa och USA. Aktien handlas efter en positiv kursutveckling till ett P/E-tal på knappt 11x och EV/EBIT på under 9x på konsensus för 2021.
Mindre än 1 procent av alla kläder återvinns till nya plagg idag. SEB menar att listan över problem kan göras lång, men det finns bättre alternativ och H&M investerar stort och satsar hårt för att gå i frontlinjen mot en mer hållbar modell. Detta har belastat bolaget med betydande kostnader på senare år men SEB bedömer att det är initiativ som över tid kommer att betala sig. På lite sikt riskerar sannolikt konkurrenter som prioriterat bort motsvarande omställningsarbete att halka efter så mycket att det blir ett existentiellt hot. SEB menar att det fortfarande återstår stora utmaningar för H&M och branschen men banken applåderar deras strategi att driva på den oundvikliga omställningen mot en mer hållbar modell och bedömer att detta på sikt även kommer att belöna aktieägarna, vilket redan idag bör börja diskonteras i aktiekursen. Rekommendation Köp upprepas.
Källa: ABS och SEB
Hennes & Mauritz AB (H&M) är en av världens ledande modeföretag, kända för att erbjuda trendiga och prisvärda kläder och accessoarer. Bolaget äger flera varumärken, inklusive COS, Monki, Weekday, & Other Stories och Arket, vilket breddar deras marknadsnärvaro. H&M är noterat på Nasdaq Stockholm under tickerkoden HM B. Enligt företagets bokslutskommuniké för 2024 uppgick nettoomsättningen till 223,553 miljarder SEK, en ökning med 12 % jämfört med föregående år. Styrelsen föreslår en utdelning på 6,80 SEK per aktie för 2025.