Market Buzz – New Wave och Volvo Cars
Di skriver i spalten ”veckans aktie” att New Wave med 45 olika varumärken har haft ett par närmast fantastiska år. Under 2021 mer än fördubblades vinsten efter skatt från 363 miljoner kronor kronor till 760 miljoner kronor. Fjolåret var inte mycket sämre med en vinstökning på hela 53 procent. Fortsatt stora framgångar för Craft och en kraftig uppgång för försäljningen på profilklädesmarknaden när golfturneringar, fotbollsevenemang och företagsmässor öppnade upp för fullt förklarar lyftet. Di skriver att hittills i år har utvecklingen fortsatt i samma goda takt som i fjol med en vinstökning på 45 procent efter skatt. Trots framgångarna har New Wave-aktien tappat 25 procent sedan toppnoteringen i slutet av januari. Det har fått till följd att New Wave i dag värderas till strax under 10 gånger årets vinstprognos.
Bra exempel på de senaste årens stora satsningar är Craft Teamwear där New Wave har sålt in det forna konsumentvarumärket Craft på företagsmarknaden i form av olika typer av idrottsklubbar. Med tanke på det goda orderläget inför höstsäsongen och förvärvet av brittiska BTC i september i fjol räknar Di med att New Wave i år för första gången någonsin når 10 miljarder kronor i omsättning med en vinstökning på runt 10 procent i år och nästa år. Infrias prognosen bör aktien det kommande året närma sig toppnivåerna kring 250 kronor från januari igen, drygt 30 procent över nuvarande nivå. Affärstidningen sätter därför en köprekommendation på New Wave.
Volvo Cars har varit sena med att ta sitt erbjudande av eldrivna bilar till marknaden, men SHB tror att det är väl positionerat för att göra övergången. Strategin fokuserar på att erbjuda befintliga modeller i en elektrisk version snarare än att utveckla en ny produktlinje av elbilar. Jämfört med premiumkonkurrenters komplexa och breda erbjudande av interna förbränningsmotorer har Volvo Cars dessutom ett mer strömlinjeformat erbjudande, vilket innebär en enklare och mindre kostsam övergång mot elektriska bilar. Ytterligare en fördel för bolagets omställning är att varumärket bygger på en historik av hög säkerhet, skandinavisk design och kvalitet, snarare än kraftfulla motorer och körupplevelse.
Aktien har tappat 32 procent sedan börsnoteringen i oktober 2021. På SHB:s prognoser för innevarande år värderas aktien till EV/EBIT 3,1x, vilket banken menar är lågt. Sett till bankens prognoser för 2024 är P/E-talet 12 procent högre än för jämförelsebolagen, men P/S (pris/omsättning) är samtidigt 30 procent lägre än för jämförelsebolagen tack vare bolagets högre förväntade tillväxt. SHB inleder idag analysbevakning på Volvo Cars med den kortsiktiga (tre månader) rekommendationen Köp och den långsiktiga (tre år) rekommendationen Market Perform.
Källa: Di och SHB