Market Buzz – Synsam och Mowi
Kepler uppdaterar sina prognoser efter resultatet för det andra kvartalet, vilket visade att Synsam bibehåller ett stark tillväxtmomentum men drar på sig extraordinära kostnader.
Ledningen prioriterar tillväxt och marknadsandelar på en utmanande konsumentmarknad och har investerat för en god prissättning samtidigt som de lanserade sitt nya 5.0 Lifestyle-abonnemang. Bolaget drog också på sig extra driftskostnader för att gynna sin butiksexpansion, den nya svenska produktionsanläggningen samt att åtgärda bristen på optiker. Den tidigare bruttomarginaleffekten har förmodligen redan passerat, medan de senare opexeffekterna borde dröja kvar i andra halvåret. Försäljningen under andra kvartalet ökade med 15 procent jämfört med föregående år, 6 procentenheter före konsensus. Prognosen för ebit justeras ned med 6 procent och vinst per aktie med 13 procent för 2022, främst på grund av avvikelser i resultat i det andra kvartalet. Kepler upprepar köprekommendationen samtidigt som riktkursen sänks till 80 kronor (85).
Laxbolaget Mowi presenterade en rapport i linje med förväntningarna igår och upprepade sina volymprognoser för helåret. Lägre priser i USA får SHB att sänka sina vinstprognoser en aning, men bedömer ändå att vinsttillväxten för helåret kan överstiga 50 procent och 14 procent nästa år. Banken räknar med bättre marknadsfundamenta under kommande kvartal och ser kursnedgången som ett bra köpläge då framtidsutsikterna för Mowi alltjämt är ljusa, med en efterfrågan som överstiger utbudet. SHB höjer sin långsiktiga rekommendation (3 år) till Outperform och kortsiktiga rekommendationen (3 mån) Köp upprepas.
Källa: Kepler och SHB
Synsam Group är en av Nordens främsta aktörer inom optisk detaljhandel, med ett omfattande utbud av glasögon, kontaktlinser och relaterade tjänster. Företaget erbjuder även glasögonabonnemang, vilket ger kunderna flexibilitet och kontinuerlig tillgång till uppdaterade produkter. Synsam är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet SYNSAM. Under 2024 rapporterade bolaget en omsättning på 6 281 miljoner kronor och en vinst på 352 miljoner kronor. Synsam äger flera dotterbolag, inklusive Synsam Group Sweden AB, som stödjer företagets verksamhet i Sverige. Med över 500 butiker i Norden och en stark online-närvaro strävar Synsam efter att erbjuda kunderna högkvalitativa produkter och tjänster inom ögonhälsa och mode.