Plejd - Siktar på maximal tillväxt

2019-04-0210:23

Plejd är ett teknikbolag som utvecklar produkter och tjänster för smart belysning och hemautomation. Bolaget verkar i den marknad som brukar kallas Internet of Things.

plejd

Från Stockpicker Newsletter (31 mars 2019)

PLEJD – Siktar på ”maximal tillväxt”                PLEJD | Spotlight | 55 kr 

Det finns en uppsjö av undersökningar och studier om marknaden för det smarta hemmet. Även om de flesta skiljer sig något på sättet som de definierar marknaden, så är alla experter överens att tillväxttakten kommer vara hög i många år framöver.

Amerikanska Markets and Markets räknar med en genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) på 12% från fjolårets 77 miljarder usd till 151 miljarder år 2024. Då inkluderar de allt från belysning, säkerhet, underhållning, röstassistenter, köksredskap m m. Snabb internetuppkoppling, en hög smartphone-penetration, ett ökande säkerhetsbehov, och sjunkande priser är bara några viktiga faktorer bakom framfarten. Enligt statistiktjänsten Statista är redan 35 miljoner hem ”smarta” i USA (av totalt 128 miljoner hushåll), och siffran väntas öka till 60 miljoner framåt 2023.

Sveriges bästa track-record? - Följ affärerna här

Intressant i sammanhanget är snöbollseffekten som de smarta högtalarna verkar ha dragit igång. Amazons Echo och Googles motsvarighet, Google Home, är mycket populära och är för många det första steget in i den smarta världen. Det har visat sig att mer än hälften av alla som äger en smart högtalare köper sedan andra smarta-hem prylar, som de kan styra via sin röstassistent. Får konsultföretaget Gartner rätt i sin prognos att 75% av alla amerikanska hushåll kommer ha en smart högtalare redan nästa år, så borde det ge ytterligare bränsle för de andra smarta-hem kategorierna.

En av de mest populära av dessa är smart belysning, ett område där ett av våra favoritbolag för 2019 (Vinnarnummer 1671), är aktiva inom. Med en organisk tillväxt på cirka 150%, jämfört med året innan, lyckades Plejd öka sin omsättning till 79 Mkr under 2018. Den underliggande efterfrågan är ännu starkare än så, och antalet installationer växte med 250% för helåret. Därmed ligger den månatliga tillväxttakten stabilt omkring 12%.

Gratis utdelningsguide 2019 - Ladda ner här

Anledningen för diskrepansen mellan installationer och försäljning var de förhöjda lagernivåerna hos grossisterna, eftersom produktionen inte klarade av den stora efterfrågan under stora delar av fjolåret. Dessa problem är dock åtgärdade, och bolaget bedömer även att lagernivån i distributionskedjan är nu återställd till normala nivåer. 

Förutom utbyggnaden av produktionskapaciteten, nådde man även andra viktiga milstolpar ifjol. För det första påbörjade man expansionen till både Norge och Finland, och i det förstnämnda landet har försäljningen redan kommit gång, medan Finland väntas starta inom kort. På produktsidan var fjolårets höjdpunkt lanseringen av en gateway som möjliggör att belysningssystemet kan styras via internet. Mottagandet av den har varit bra och leveranserna har påbörjats under Q1 i år.

Gatewayn är en viktig pusselbit som har saknats tidigare, och många elektriker lyfter fram den enkla installationen och den höga driftsäkerheten. Just relationen med denna yrkesgrupp är en viktig framgångsfaktor för bolaget, eftersom det är elektrikern som föreslår lösningen till intresserade slutkunder, som inte vill, eller kan, satsa på ett av de gör-det-själv-system, som till exempel Philips och IKEA erbjuder.

Plejd är inne i en expansionsfas och satsar betydande resurser på produktutveckling och försäljning. Till exempel har man ökat täckningen i Sverige, och har börjat bearbetning mot projekt som nyproduktion. Det ledde oundvikligt till en signifikant kostnadsökning, men rörelseresultatet (EBIT) ökade trots allt kraftigt till strax under 4 Mkr, från 0,9 Mkr året innan. Vi tycker det är imponerade att bolaget är lönsamt, trots den tidiga fasen man befinner sig i.

Missa inte våra snabba aktieaffärer - Läs mera här

Ett annat styrketecken är den finansiella ställningen, med en kassa på 42 Mkr och inga räntebärande skulder vid slutet av december. Vd Babak Esfahani siktar på ”maximal tillväxt” i år, och bolaget har flera produkter som närmar sig lansering, samtidigt som man utvärderar expansion till nya marknader. Önskvärt vore en mjukvaruuppgradering som möjliggör en integrering med Google Home inom en snar framtid.

Konkurrensen inom smart belysning tilltar nämligen onekligen, även om det är främst inom gör-det-själv segmentet. På årets största teknikmässa CES i januari visade ett flertal aktörer sina nya lösningar, däribland General Electric och Amazon-ägda Ring. Hittills har det inte haft någon större påverkan på den svenska marknaden, men i takt med att Plejd ska expandera utomlands, kommer man behöva mäta sig mer och mer med de andra. Här tror vi att bolagets delägare Schneider Electric (15% av aktierna), kommer spela en roll i någon form i framtiden.

Vi gör inga förändringar i våra modeller, och har fortfarande en omsättning omkring 180 Mkr för 2019 som basscenario. Det har inte hänt så mycket med aktien sedan senaste analystillfälle i början av januari, vilket innebär att även värderingen är mer eller mindre densamma. Justerat för nettokassan värderas bolaget till 2,3x den förväntade omsättningen 2019 (EV/Sales). Det tycker vi är för är lågt, givet tillväxten och framtidspotentialen, och upprepar vår köprekommendation med riktkurs 85 kr.


 

Publicerad 2019-04-02 10:23:00
Ändrad 2024-11-13 07:42:03