Stockpicker intervjuar - Eevia Health
09.06.2021

Stockpicker intervjuar - Eevia Health

Eevia Health är en snabbt växande finsk tillverkare av 100 % organiskt certifierade växtextrakt. Råvarorna, såsom blåbär, lingon, chaga-svamp och tallbark, skördas på ett hållbart sätt och är organiskt certifierade. Eevia Health driver en modern produktionsanläggning i Finland där investeringar nyligen gjorts för att skala upp produktionen och öka lönsamheten. Eevias kunder återfinns över stora delar av världen. Bolaget säljer idag sina extrakt via distributörer till Australien, Nordamerika och Europa och har utöver detta direktkunder i 16 länder. Bolaget har unik kunskap och erfarenhet av både framställning, kvalitetskontroll och hälsoeffekter kopplat till naturliga råvaror från de nordiska skogarna.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

– Jeg er norsk, men  bor i Finland med kone og fire barn. I stort sett hele mitt liv har forretningsutvikling basert på naturlige ressurser vært et gjennomgående tema. Som ungdom var jeg involvert i utvikling av nye marine produkter i en familiebedrift i norske fiskeindustri. Senere som voksen, har jeg jobbet og bygd selskaperbasert på marine ressurser. Jeg har ledet bedrifter i USA, Chile, Russland, Tyskland, Norge og Finland. De siste 21 år har jeg vært serie-gründer  og forretningsutvikler i flere selskaper, nå senest de siste 4-5 årene i Eevia Health. Så fokus er nå på utnyttelse til helse og ernæring, de store terrestriske naturlige ressurser og fornybare biomasser vi har i Finland of Sverige. 

srein3

Stein Ulve, VD

Kan du beskriva Eevia och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– Eevia har en liten fabrikk i Finland, nær Vasa, som produserer ulike naturlige ekstrakter som standardiseres rundt en komponentgruppe, ofte polyfenoler. Disse bioaktive forbindelsene har dokumentert positiv effekt på helse og benyttes i kosttilskottsformuleringer og funksjonell mat, samt noen ganger også i urtemedisin, kosmetikk, mat eller andre applikasjoner. Eevia er en raskt voksende ingrediens-aktør, med over 30 medarbeidere, som eksporterer produkter til tre kontinent.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

– Eevia produserer standardiserte ekstrakter som selges til distributører. Produktet faktureres med en pris per kg som kan variere fra SEK 150 per kg opp til SEK 9000 per kg, avhengig av konsentrasjon og produkt-egenskaper. Vi anskaffer høy-kvalitets råvarer fra nærliggende råvareområder og benytter «grønn kjemi» for å ta ut de bioaktive komponentene som vi mener gir den helsemessige effekten. Distributørene fungerer som et bindeledd til store merkevarehus, som formulerer ingrediensene inn i deres egne formuleringer som selges til konsumenter gjennom ulike kanaler. På den måten bringer vi naturens eget apotek til det globale markedet.

Hur har Er verksamhet påverkats av COVID-19?

– Vi har hatt en sterk økning i etterspørsel etter og salg av immuno-modulerende produkter etter at pandemien inntraff, samtidig som all reise, kundebesøk og messe-deltakelse har forsvunnet nesten 100%. Vår bransje er mot-syklisk. Når økonomi og andre ting går dårlig, blir folk opptatt av helse. Når alt går godt, så styrker det også fokus på helse og vevære. Vi har dermed ikke hatt noen negative effekter av pandemien.

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 26,2 MSEK varefter aktien noteras på Spotlight Stock Market. Vad skall Ni använda emissionslikviden till?

– Emissionen vil hovedsakelig gå til investering i ny kapasitet i vår fabrikk i Finland for å kunne øke produksjonen og imøtegå voksende etterspørsel.

Vilka är de största riskerna i Er verksamhet?

– Vi er fortsatt ett lite foretak, med noe stor kundekonsentrasjon. Det er også en komplisert produksjon, som krever sterk ledelse og god håndtering av store mengder produksjonsdata, for at produktene skal stemme med strenge spesifikasjoner.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

– Våre konkurrenter er primært «vestlige» ingrediensleverandører, som eksempelvis Indena, Artemis og Linnea. Disse er ledende innen noen produktgrupper og kan forlange høye priser. Det er også en del Kinesiske leverandører som til eksempel Beijing Ginko Group, som mer selger på pris. Eevia har flere unike generelle særtrekk, samt at vi har produkter med unike egenskaper. Ett generelt fortrinn er at alle våre produkter er organisk sertifisert, samt at vi har ett stringent fokus på spesielle polyfenoler. Våre konkurrenter har mye bredere fokus og ikke anledning til den grad av sporbarhet og fokus på bærekraftig produksjon, som vi kan dyrke. Våre produkter kommer med 100% sporbarhet, og med et bærekraftig aspekt, siden vi produserer ekstrakter veldig nær råvare-områdene med et veldig lite karbon-fotavtrykk.

2117.jpg

Hur stor är Er potentiella marknad?

– Det globale ingrediens-markedet er stort og fragmentert internasjonalt. Det samlede marked er på mange hundrede milliarder euro på ingrediens-nivå, og på over EUR 500 milliarder på konsument nivå.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Eevia?

* Framtidsrettede helseprodukter

* Raskt voksende omsetning

* Basert på naturlige produkter som drives fram av sterke makrotrender blant konsumenter

 Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Eevia ut då?

– Om 5 år så er Eevia ett sterkt, lønnsomt og innovativt Nordisk ingrediens-foretak med over EUR 50 millioner i omsetning. Vi har utviklet og lansert nye, unike ekstrakt-produkter, som er effektive mot konkrete helseproblemer innen øye-helse og aldersrelaterte helseproblemer.


Erbjudandet i sammandrag

Pris per aktie: 7,60 kronor
Emissionsvolym: 3 445 000 aktier motsvarande 26,2 miljoner kronor
Teckningsåtaganden: 15 miljoner kronor
Bolagsvärde: 79,8 miljoner kronor före Erbjudandet
Anmälningsperiod: 2 - 16 juni 2021
Första handelsdag Spotlight Stockmarket: 29 juni 2021


Dokument och filer

Teaser

Memorandum

Teckna via Nordnet

Teckna via Avanza

Teckna via BankID

Anmälningssedel

Hemsida

Relaterade ämnen