Autoliv – Håller fast vid sin prognos

Fordonssäkerhetsbolagets Q1-rapport blev bättre än befarat och överträffade analytikernas konsensusförväntningar på de flesta punkter.

Autoliv Hller fast vid sin prognos High Quality

Mest överraskande var dock att vd Mikael Bratt valde att upprepa sin tidigare prognos för helåret 2025.

Som bekant är Autoliv helt och hållet exponerat mot personbilsproduktionen och har uppskattningsvis 25% exponering mot efterfrågan på personbilar i USA. Här är risken för negativa effekter från Donald Trumps tullagenda särskilt stor, både från högre försäljningspriser och störningar i leveranskedjan. Bolaget har dessutom en mycket stor närvaro i Mexiko, där en betydande del av den amerikanska försäljningen tillverkas.

Icke desto mindre siktar vd Bratt fortfarande på en organisk försäljningsökning på cirka 2% under detta år, samt en justerad rörelsemarginal på cirka 10 – 10,5% (2024: 9,7%). Hans tillförsikt bygger bland annat på den goda prestationen under årets inledande kvartal och en uppmuntrande nivå på kundavrop i närtid. Trots den geopolitiska osäkerheten ökade kundernas beställningar av säkerhetsprodukter för framtida bilmodeller under perioden januari - mars och bolaget lyckades växa snabbare än den globala fordonsproduktionen.

Sammanlagt ökade försäljningen organisk med 2,2%, jämfört med motsvarande kvartal 2024, till 2,6 Mdr usd, vilket var 2,6 procentenheter högre än den globala fordonsproduktionen som minskade med 0,4%. Det är ännu mer imponerande när man tar hänsyn till att fordonsproduktionens mixutveckling regionalt och per OEM uppskattas har haft cirka 3 procentenheters negativ effekt på bolagets försäljning.

Positivt bidrag i Europa, Amerika och Asien exklusive Kina kom främst från produktlanseringar och prisutveckling. Särskilt bra var därtill utvecklingen i Kina, där försäljningen till inhemska kinesiska fordonstillverkare växte till och med 19%, i linje med landets fordonsproduktionstillväxt. Underprestationen i Kina de senaste kvartalen förklaras med den mixförändring som har skett, eftersom de kinesiska OEM:erna har visat en väldigt stark tillväxt, medan de globala OEM:erna har tappat andelar. Samtidigt fortsätter Autoliv ta marknadsandelar hos de kinesiska kunderna och givet det rekordstora antal nya lanseringar förväntas den relativa försäljningsutvecklingen i Kina förbättras markant mot slutet av 2025.

Angående de amerikanska tullarna kommenterade vd Bratt i samband med rapportpresentationen att man än så länge inte har sett någon effekt på orderingången. Bolaget har inte heller sett några större diskonteringar varken gällande produktion eller komponenter. Sedan början av året har man dock en intern arbetsgrupp som följer utvecklingen väldigt noga och arbetar för att hitta kostnadseffektiva alternativ om tullarna skulle bli höga och långvariga. Tullkostnaderna har hittills förts över till kunderna och enligt vd Bratt ska tarifferna i slutändan hamna hos slutkund.

Ytterligare en glädjande punkt i rapporten var lönsamheten, som förbättrades dels på grund av den organiska försäljningstillväxten dels till följd av de framgångsrikt genomförda kostnadsbesparingarna. Den justerade rörelsemarginalen ökade med 2,3 procentenheter till 9,9%. Den direkta personalstyrkan har minskat med 6%, bland annat som ett resultat av de automatiserings- och digitaliseringsaktiviteter som finns i produktionsapparaten. Den starka marginaltrenden dämpar också oron bland många placerare att Autolivs lönsamhet skulle lida under tullarna. Det verkar istället vara biltillverkarna som får ta smällen i dagsläget.

Frågetecken finns visserligen fortfarande bakom efterfrågan på personbilar på lite längre sikt och därmed bilproduktionen. Högre bilpriser och/eller störningar i leveranskedjan skulle kunna ställa till det framöver, om tullkonflikten håller i sig. Den starka starten på året har dock skapat ett bra utgångsläge för bolaget för att nå sin helårsprognos. Som global marknadsledare inom bilsäkerhet framstår Autoliv som ett defensivt val i en sektor som plågas av stor osäkerhet.

Det syns dock varken i aktieutvecklingen eller värderingen, då aktien har rasat i takt med det negativa nyhetsflödet under de senaste månaderna. Sedan vår senaste genomgång i oktober (Newsletter 2134) har börsvärdet sjunkit med cirka 20%. Det är något mer än de negativa revideringarna av vinstestimaten för 2025 sedan dess. I skrivande stund ligger p/e-talet under 10, vilket är historiskt lågt. Vi upprepar därmed vår köprekommendation för detta kvalitetsbolag, men sänker riktkursen i linje med estimatrevideringarna till 1 090 kr (1 300).

 

Källa: Infront

 


DISCLAIMER
Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet. Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.
NASDAQ Stockholm
ALIV_SDB
Sektor
Fordonsindustri
Stockpicker Newsletter
Autoliv är en global marknadsledare inom bilsäkerhet, med produkter som krockkuddar, säkerhetsbälten och rattar. Bolaget grundades 1953 i Sverige och har sedan dess vuxit till en av världens största leverantörer av passiva säkerhetssystem till fordonsindustrin. Autoliv är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet ALIV SDB och har även en primärnotering på New York Stock Exchange. Bolaget har en stark global närvaro med produktionsanläggningar och utvecklingscenter i över 25 länder, och dess kunder inkluderar de största biltillverkarna i världen. Genom kontinuerlig innovation och utveckling av nya säkerhetslösningar arbetar Autoliv för att minska trafikolyckor och rädda liv.
Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2025-04-23 15:00:00
Ändrad 2025-04-23 13:52:00
Annons
Annons