Dags för nästa kapitel i spelundret?

Dataspel baserat på teknologi inom Virtual Reality (VR) har länge ansetts vara lovande, men de har inte riktigt lyckats komma längre än att vara en spännande nisch.

Beyond Frames Nsta kapitel i spelundret High Quality

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1818 (14 oktober 2020)

BEYOND | Spotlight | 14,4 kr | KÖP

Välgjorda VR-spel är medryckande att spela och aktiverar spelarens sinnen på ett sätt som traditionella spel inte kan. Problemet är att teknologin är tekniskt krävande och kräver en hög prestanda av hårdvaran.

Globala techbolag såsom Apple, Google, Microsoft och Facebook har dock förstått potentialen och under senare år har man kommit såpass långt med den tekniska utvecklingen att det numera finns mer kvalificerade VR-upplevelser till den breda massmarknaden. En milstolpe för branschen var när Facebook förra året lanserade spelkonsolen Oculus Quest, ett trådlöst VR-headset i en prisklass som ökade målmarknaden för VR och VR-spel dramatiskt.

Facebook är en av de främsta aktörerna inom VR och Augmented Reality (AR) och satsar betydande resurser på teknologins utveckling. För några veckor sedan presenterades t.ex. världens tunnaste VR-glasögon, som med hjälp av vikt, holografisk optik ska uppnå något som liknar mer vanliga glasögon än en låda framför ögonen. Även om det lär dröja tills dessa VR-gläsögon kommer nå marknaden är det ett tydligt tecken att bolaget menar allvar med sin målsättning att 1 miljard människor ska använda VR.

Redan i mitten av oktober lanserar Facebook den andra generationen av Oculus Quest, med bättre prestanda och lägre pris (299 usd). För att presentera den nya konsolens grafiska kvalitet använde vd Mark Zuckerberg material ur tre spel, där ett är utvecklat av en svensk spelstudio som ägs av Beyond Frames (BF).

BF är sedan november 2018 noterade på Spotlight och fokuserar på spelutveckling som helt eller delvis tillämpar VR- och AR-teknologi. Man har idag tre (3) spel på marknaden och ytterligare fyra (4) under utveckling. Titeln som uppmärksammades i samband med lanseringen av Oculus Quest 2 heter ”Down the Rabbit Hole” och är inspirerad av berättelsen om Alice i underlandet.

Spelet lanserades i våras på de viktigaste VR-plattformarna och har fått höga betyg av användarna, inte minst efter en uppdatering i början av juli. Dessutom nominerades Down the Rabbit Hole till Best of VR Section på Venice Film Festival, till VR Game of the Year på VR Awards och till Svenska Designpriset i kategorin Speldesign/Gaming. Det säger en hel del om kvalitén och bådar gott för framtida försäljningsframgångar.

Redan under Q2 i år såg man tydligt bidraget från Down the Rabbit Hole och nettoomsättningen ökade med 648%, jämfört med samma period i fjol, till 3,5 Mkr. Den högre försäljningen, en hög bruttomarginal och lägre utvecklingskostnader, nu när produktionen av Down the Rabbit Hole är avslutat, ledde dessutom till en minskad förlust före skatt på -0,4 Mkr (-3,8 Mkr).

Siffrorna ovan visar dock att bolaget fortfarande befinner sig i ett relativt tidigt stadium och verksamheten är fortfarande förlustbringande. Vid slutet av juni hade man likvida medel på 5,3 Mkr, och dotterbolaget Moon Mode lyckades i början av september säkra runt 3 Mkr i bidrag från ett av världens största techbolag för utveckling av ett VR-spel som skall lanseras nästa år.

Egentligen borde dessa finansiella medel ha varit tillräckligt för att driva verksamheten vidare åtminstone några kvartal till. Ledningen ville dock utnyttja den starka tillväxten på VR-spelmarknaden på bästa möjliga sätt och valde därför nyligen att genomföra en riktad nyemission som tillförde bolaget cirka 12,4 Mkr netto. Pengarna ska användas för att lansera fler titlar redan under 2021, antingen genom egenutveckling i befintliga studios, förvärv av IP, förvärv av fler spelstudios eller genom nya publishing-affärer.

Spelindustrin växer så det knakar och segmentet VR-spel växer ännu snabbare. Enligt Road to VR, en ledande nyhetskanal inom VR, visar data från världens största PC-spelplattform Steam en exponentiell tillväxt av VR-användare på deras plattform. Dessutom rapporter de flesta spelutvecklare ännu högre intäkter från Oculus Quest och Playstation VR än från Steams plattform. Beyond Frames har lyckats skapa sig ett bra rykte på marknaden och konkurrensen är fortfarande låg.

Mot bakgrund av ovan finns alla förutsättningar för kraftig tillväxt framöver, både på kort och lång sikt. Vi noterar att Down the Rabbit Hole har erhållit extra exponering och marknadsföring i Facebooks globala Oculus Quest-butik i början av oktober, vilket lär gynna nettoomsättningen under andra halvåret. Lanseringen av Oculus Quest 2 blir sannolikt ytterligare en positiv drivkraft då bolaget släpper direkt två (2) befintliga spel på den nya konsolen.

Efter den senaste nyemissionen uppgår börsvärdet justerad för nettokassan till drygt 190 Mkr. Det motsvarar omkring 13x den förväntade omsättningen i år, vilket är högt men avskräcker ändå inte givet den höga förväntade tillväxttakten. Med flera spellanseringar i pipen kan omsättningen mångdubblas utan problem redan nästa år och då borde man även kunna visa svarta siffror på sista raden. Beroendet av enstaka titlar gör emellertid att risken är hög. Ett spekulativt köpråd är dock aktien värd i vårt tycke.

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2020-10-15 12:42:00
Ändrad 2024-11-13 08:08:23