Digital Bros – Lättare last kan ge kraftig acceleration?
Italien är mer känt för mode, sportbilar och goda viner än spelutveckling.
På Milano-börsen återfinns dock det globala gamingbolaget Digital Bros med ett börsvärde på runt 140 Meur. Företagsnamnet må låta obekant för många, men videospelsentusiaster känner antagligen till dotterbolaget och förlaget 505 Games.
Digital Bros grundades 1989 och sysslade under 1990-talet främst med distribution av internationella speltitlar (Pro Evolution Football, Resident Evil, Tomb Raider m.fl.) till den italienska marknaden. Förlaget 505 Games startade Digital Bros år 2006 och efter det har det Milano-baserade företaget både utvecklat och publicerat en hel drös med spel, främst till spelkonsoler såsom Playstation och Xbox.
De senaste åren har verkligen inte varit någon rolig historia för Digital Bros. En titt på aktiekursen räcker för att visa att bolaget har stött på problem. För tre år sedan fick man betala över 40 euro för en Digital Bros-aktie, medan prislappen idag understiger 9,50 euro. Mer än tre fjärdedelar av börsvärdet har därmed suddats ut sedan toppen.
Så här i efterhand behöver man inte vara något geni för att konstatera att branschen under COVID-19-åren var överhettad. I likhet med en del svenska spelutvecklare på Stockholmsbörsen, rycktes Digital Bros med i hetsen och drog på sig en allt för stor kostnadskostym genom förvärv och stora investeringar. På tal om Sverige har den italienska spelutvecklaren idag över 20% av kapitalet och närmare 40% av rösterna i Small Cap-bolaget Starbreeze. Man kunde ägna en hel artikel åt vändorna kring just det bolaget, men det får vi lämna till en annan gång.
Om vi återgår till den övergripande bilden, genererade Digital Bros i det senaste kvartalet 56% av sina intäkter från egna titlar, 29% från delägda titlar och längre samarbeten samt 15% från spelpublicering. Största delen av omsättningen kommer från försäljning till konsol och PC, medan en mindre del härrör från mobil. Utgående från de tre huvudsegmenten ser fördelningen ut på följande vis: Premium-spel (80% av nettoomsättningen i det senaste kvartalet), Free to Play (16%) och distribution i Italien (4%).
De i särklass viktigaste spelen i premiumsegmentet är bilspelen Assetto Corsa (2015) och Assetto Corsa Competizione (2019). Dessa titlar utvecklas och distribueras av Kunos Simulazioni som Digital Bros förvärvade år 2017. Spelserien har sålt över 15 miljoner kopior och i det senaste kvartalet genererades intäkter på 5,8 Meur (27% av de totala intäkterna).
Assetto Corsa-serien har, till skillnad från den övriga spelportföljen, fortsatt att prestera bra även efter pandemiåren och i januari lanseras ett nytt spel på Steam – Assetto Corsa EVO. Av recensioner att döma verkar många bilspelsentusiaster vara besatta av denna racingserie så det borde finnas goda möjligheter att sälja en hel del kopior av spelet under nästa år.
Efter att ha ryckts med i COVID-19-hysterin, har Digital Bros tvingats dra ned på sina kostnader rejält på senare tid. För ett år sedan aviserade man planer på att minska arbetsstyrkan med cirka 30% globalt, rikta fokus alltmer på uppföljare av framgångsrika spel och att minska antalet nya titlar som kräver stora investeringar. En stor del av ovannämnda initiativ har redan genomförts för att anpassa organisationen till den nya verkligheten. Per den sista september hade koncernen 284 anställda, vilket är 158 färre än för ett år sedan (!). I februari överförde man även rättigheter för de delfinansierade spelen Control, Condor och Control 2 till finska Remedy och hänvisade till den nya strategin.
Det italienska gamingbolaget har ett brutet räkenskapsår och redovisade nyligen resultaten för Q1 som omfattar perioden fram till 30 september. I Q1 2024/25 uppgick försäljningen till 21,5 Meur, vilket var 6% bättre än året innan. Trots lägre operativa kostnader än under jämförelsekvartalet, blev det dock en förlust på 0,16 euro per aktie på nedersta raden.
Nettoskulden uppgick till cirka 30 Meur, vilket var en ökning med 5 Meur föregående kvartal. Ledningen förväntar sig att nettoskulden kommer att fortsätta öka även innevarande kvartal, men att en signifikant minskning är att vänta under räkenskapsårets andra halva. I förhållande till börsvärdet är nettoskulden relativt stor, men framtida kassaflödesgenerering torde vara tillräcklig för att hantera den.
Att göra upp några prognoser för innevarande räkenskapsår är inte en särdeles lätt uppgift. Förhoppningsvis lanseras Assetto Corsa EVO i början av nästa år enligt plan, men hur mottagandet blir återstår att se. Med tanke på att Digital Bros kapat en hel del kostnader det senaste året, är utgångsläget dock ett helt annat än för ett år sedan och en allt större del av intäkterna borde snabbt trilla även längre ned i resultaträkningen. I kassaflödet syns redan åtgärderna delvis.
Med stöd av Assetto Corsa EVO, räknar vi med att Digital Bors återgår till att visa tillväxt innevarande räkenskapsår. Med en lägre kostnadsbas visar våra kvalificerade gissningar ett EV/EBIT-multipel på drygt 8x. Även om man inte tillskriver de övriga premium- och F2P-spelen något större värde, är det inte särskilt svårt att räkna hem en investering. Ett renodlat köpförslag vågar vi oss dock inte på i ett italienskt gamingbolag där en stor lansering stundar inom kort, utan vi landar i ett mer spekulativt råd och väntar med spänning på januari.
Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet. Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.
Digital Bros S.p.A. är ett italienskt företag grundat 1989, specialiserat på utveckling, publicering och distribution av videospel. Genom sitt dotterbolag 505 Games erbjuder bolaget ett brett utbud av spel för olika plattformar, inklusive populära titlar som "Assetto Corsa Competizione", "Terraria" och "Payday". Företaget är verksamt globalt med huvudkontor i Milano och kontor i bland annat USA, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Tyskland, Kina, Hongkong och Japan. Digital Bros är noterat på Borsa Italiana under tickern DIB.
Under räkenskapsåret som avslutades den 30 juni 2024 rapporterade Digital Bros en omsättning på 117 miljoner euro inom segmentet Premium Games, vilket inkluderar försäljning av fullprisspel. Bolaget fortsätter att expandera sin portfölj genom strategiska investeringar och partnerskap inom spelindustrin.
För investerare erbjuder Digital Bros en möjlighet att delta i en dynamisk och växande sektor, med en diversifierad portfölj av spel och en stark internationell närvaro.