Duni – Återigen köpvärd

Senast vi tittade på konsumentproduktbolaget Duni hade vi en bra näsa och aktien nådde var riktkurs inom loppet av bara några veckor.

Duni terigen kpvrd

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1790 (7 juni 2020)

DUNI | Mid Cap | 100,6 kr  | KÖP

Det var i början av 2019 och världen hotades då av ett utdraget handelskrig mellan USA och Kina. Som en marknadsledande leverantör av bland annat pappersbaserade servetter och dukar, är Duni verksamt inom en nisch som har visat stabil tillväxt under flera år, bland annat med miljöaspekten som drivande faktor. Samtidigt har massapriset länge varit ett problem på kostnadssidan, då efterfrågan på råvaran har varit hög.

Annons

En vanlig konjunkturavmattning skulle därför nästan vara välkommen för Dunis del och förra året visade med all tydlighet den positiva effekt som uppstår när volymerna tuffar på (organisk proformatillväxt uppgick till 2,5%) och massapriset börjar vika. Aktien stoltserade med en uppgång om 28% under 2019, och fortsatte resan uppåt även i början av detta år, fram till mitten av februari då ”corona-chocken” halverade börsvärdet inom loppet av några veckor.

Hotell- och restaurangbranschen är två av de absolut viktigaste kundsegmenten för Duni, och effekten av den pågående pandemin är som bekant särskilt stor på just dessa. Bolaget är en internationell aktör och nedstängningarna på nyckelmarknader såsom Tyskland har lämnat sina spår redan under årets tre första månader, trots att januari och februari egentligen var ganska bra. Nettoomsättningen minskade följdriktigt organiskt med 4,2%, jämfört med samma period året innan, till 1 249 Mkr, medan rörelseresultatet sjönk med 14% till 80 Mkr.

Föga förvånande har den relativa tillbakagången varit tydligast i länderna som har varit hårt drabbade av viruset såsom Italien och Spanien, och grossister mot hotell- och restaurangmarknaden har visat den största svagheten. Å andra sidan gynnades försäljningen till detaljhandeln, då konsumtionsmönstret i marknaden ändrades.

Största ljuspunkten är dock onekligen segmentet BioPack, som erbjuder koncept för måltidsförpackningar och serviceprodukter för tex take away, färsk färdigmat och catering. BioPack förvärvades i slutet av 2018 och har sina rötter i Australien. Sedan förra året jobbar man intensivt på utrullningen i Europa och tack vare en stark efterfrågan på take-away produkter och förseglingsbara förpackningslösningar i nästan samtliga länder, ökade omsättningen under Q1 med 16,5% i fasta växelkurser till 439 Mkr, vilket motsvarar omkring 35% av koncernens totala försäljning.

Det är positivt, men inte tillräckligt för att stå emot fallet inom bolagets traditionella del och ledningens bedömning är att försäljningen kommer mer än halveras i Q2. Dessutom räknar man med ett negativt operativt resultat, trots ett omfattande program av åtgärder, inklusive arbetstidsförkortning, uppskjutna investeringar, stopp för nyanställningar och konsultkostnader samt reseförbud. På detta sätt hoppas man kunna spara 150 Mkr redan under Q2.

För att stärka den finansiella ställningen valde styrelsen att dra tillbaka det tidigare utdelningsförslaget om 5 kr per aktie för 2019. Vid slutet av mars uppgick nettoskuldsättningsgraden till 62%, soliditeten till 42%. Inträffar den relativt snabba marknadsåterhämtningen som ledningen räknar med under andra hälften av året, är det en ganska komfortabel kudde man sitter på. Resonemanget bygger på att det kommer finnas ett uppdämt socialt behov hos restaurangkonsumenten när restriktionerna väl har lättats, vilket framstår som ganska rimligt. Mardrömsscenariot skulle givetvis vara en signifikant andra våg av smittspridning som kommer dra över världen de kommande månaderna.

Dunis produkterbjudande, med bland annat servetter och dukar till engångsbruk, är i alla fall väl rustat för att stötta restauranger och hotell i den nya verkligheten, där ännu större fokus måste läggas på god hygien och take-away. Restaurangmarknaden, och även Duni, har de senaste åren gynnats av bland annat urbaniseringens framfart, trenden mot fler ensamhushåll och en allt högre disponibel inkomst. Människan är en social varelse och vi har svårt att se att folk kommer ändra sina vanor alltför mycket, så fort risken med covid-19 känns hanterbar.

I takt med den starka börsutvecklingen under de senaste veckorna, har även Duni-aktien återhämtat sig från sina bottennivåer och handlas i skrivande stund kring P/e-tal om 14, räknat på den justerade vinsten för 2019. Vanligtvis pratar vi i värderingssammanhang inte om fjolårets resultat, men i detta fall är vår bästa gissning för framtiden att bolaget kommer återvända till någon slags normaliserad aktivitetsnivå år 2021, och då borde man återigen kunna nå en vinstnivå kring 7 kr per aktie. Då spelar det mindre roll att 2020 blir ett förlorat år.

Så länge viruset inte kommer blomstra upp igen under hösten och vintern, ser vi goda förutsättningar att aktien kommer leta upp sig åtminstone mot 120 kr under de kommande 12 månaderna. Köp.

NASDAQ Stockholm
DUNI
Sektor
Sällanköpsvaror
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
Duni Group är en ledande europeisk leverantör av miljöanpassade engångsprodukter och förpackningslösningar för restaurang-, hotell- och cateringbranschen. Bolaget erbjuder servetter, dukar, takeaway-förpackningar, ljus och andra dukningsprodukter, främst till företagskunder inom restaurang och offentlig sektor.

Med ett starkt fokus på hållbarhet och cirkulära lösningar har Duni positionerat sig som en nyckelaktör i övergången från plast till biologiskt nedbrytbara material.

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2020-06-09 13:27:00
Ändrad 2024-11-13 07:57:17