Duni – Från en kris till nästa

Det har inte framkommit några bolagsspecifika nyheter kring konsumentproduktbolaget sedan vår senaste analys i början av augusti (Newsletter 1970).

Duni Fran en kris till nasta

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1985 (5 oktober 2022)

DUNI | Mid Cap | 67 kr | AVVAKTA

Trots det har aktien rasat med drygt 25% under tiden. Boven i dramat är sannolikt det faktum att den allmänna makrobilden har försämrats i raskt takt vilket har fått flera konsumentnära bolag att vinstvarna för Q3 (tex Electrolux, Thule).

Skenande energipriser och snabbt stigande räntor har skapat en situation där det är alltmer tveksamt i vilken utsträckning människorna kommer fortsätta lägga pengar på resor och restaurangbesök. Den så kallade HoReCa-marknaden (Hotell, Restaurang, Catering) är bolagets viktigaste slutmarknad, och Covid-19-pandemin har visat med all tydlighet att när dessa kunder går dåligt, så drabbas även Duni med sina lösningar för det dukade bordet.

Även efterfrågan inom affärsområdet BioPak (44% av koncernens nettoomsättning under första halvåret i år) är relaterad till konsumenternas vilja att spendera pengar på ”lyx” såsom hämtmat, fester, catering mm. Med sina miljövänliga förpackningslösningar är BioPacks verksamhet dock fortfarande tungt exponerad mot hemmamarknaden Australien/Nya Zeeland som står för omkring 50% av affärsområdets omsättning. Kontinenten påverkas i betydligt mindre utsträckning av energikrisen jämfört med Europa, vilket borde ge visst stöd för hela koncernens resultatutveckling framgent.

Värre ser det ut för affärsområdet Duni, där inte minst den viktiga tyska marknaden drabbas hårt av krisen. Landets restaurang- och hotellbransch har knappt hunnit återhämta sig från den tuffa pandemiperioden med långvariga restriktioner och nedstängningar. Enligt tyska branschorganisationen DEHOGA ser 90% av alla aktörer den nuvarande energikrisen som den största utmaningen. 40% anser redan idag att deras existens är hotad. Hotellbokningarna för resten av året har minskat markant, samtidigt som kostnaderna är på väg upp.

För Dunis del lär svagheten börja synas från och med Q4, givet att sommaren har fortsatt präglats av en hög aktivitet inom turism och behovet av att ses och umgås efter pandemin. Samtidigt har bolaget redan tidigare i år kämpat med det kraftiga inflationstrycket och den operativa rörelsemarginalen ökade under Q2 med endast 0,1 procentenheter till 5,3%, trots att försäljningen hade ökat med 53%, jämfört med samma period i fjol, till 1 724 Mkr.

På den positiva sidan finner vi att den finansiella ställningen förefaller vara stabil med en nettoskuldsättningsgrad kring 61% vid slutet av juni. Dessutom utvärderar ledningen fortfarande olika strategiska alternativ för att optimera det långsiktiga värdet av BioPacks verksamhet utanför Europa, där ett av alternativen är en marknadsnotering på den australiensiska börsen. Samtidigt fortsätter man att undersöka möjligheterna för andra strategiska alternativ såsom privata kapitalinvesteringar eller avyttring av delar av det befintliga aktieinnehavet.

Senast den 27:e oktober lär vi sannolikt höra mer kring processen, men framför allt kring utsikterna för de kommande kvartalen. Det mesta tyder som sagt på att vd Robert Dackeskog kommer vara mer försiktig i sina kommenterar, jämfört med förra rapporttillfället. Vi väljer att anpassa våra förväntningar redan idag, vilket slår främst mot nästa års estimat. Resultateffekten från en svagare efterfrågan bör samtidigt kunna mildras av en förväntad förbättring på kostnadssidan.

Icke desto mindre sänker vi våra vinstestimat för 2023 till numera 6,5 kr per aktie, från tidigare 9 kr. Det innebär att aktien handlas i skrivande stund till P/e-tal runt 10. Det är alltjämt attraktivt, men vi får erkänna att estimatrisken är denna gång snarare på nedsidan, givet det mycket osäkra omvärldsläget. Vi väljer därför att stryka aktien från vår Top-picks lista, och ställer oss vid sidlinjen tills vidare.

Duni analysgraf

NASDAQ Stockholm
DUNI
Sektor
Sällanköpsvaror
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
Duni Group är en ledande europeisk leverantör av miljöanpassade engångsprodukter och förpackningslösningar för restaurang-, hotell- och cateringbranschen. Bolaget erbjuder servetter, dukar, takeaway-förpackningar, ljus och andra dukningsprodukter, främst till företagskunder inom restaurang och offentlig sektor.

Med ett starkt fokus på hållbarhet och cirkulära lösningar har Duni positionerat sig som en nyckelaktör i övergången från plast till biologiskt nedbrytbara material.

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2022-10-06 14:00:00
Ändrad 2024-11-13 09:49:33