Duni – Hållbar förpackning allt viktigare
Nästan exakt hälften av konsumentproduktbolagets nettoomsättning under de första nio månaderna i år har kommit från affärsområdet BioPack, som fokuserar på hållbara förpackningslösningar för till exempel take-away och catering. Det har blivit en allt viktigare tillgång under pandemin som har tyngt Dunis traditionella försäljning av servetter, dukar och ljus.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1920 (15 december 2021)
DUNI | Mid Cap | 112,2 kr | KÖP
BioPack ingår sedan 2018 i koncernen och erbjuder miljöanpassade koncept för måltidsförpackningar och serveringsprodukter. Kunderna är huvudsakligen olika typer av restauranger med take-away-koncept, företag som är verksamma inom hälso- och omvårdnadssektorn, samt butiker och andra matproducenter. I grunden är BioPack australiensisk men under 2020 påbörjade man lanseringen i Europa med ambitionen att bli ledande på området även här.
Redan före Covid-19 pandemin har trenden mot take-away produkter och hållbara förpackningslösningar varit stark, men affärsområdet har onekligen fått en extra boost av samhällsrestriktionerna som infördes för att begränsa smittspridningen. I länder som Tyskland och i Nederländerna har det till exempel periodvis enbart varit tillåtet för restauranger att sälja mat för avhämtning, vilket har gynnat efterfrågan på take-away konceptet.
Tillsammans med det generellt stora intresset för miljöanpassade produkter har det lett till att affärsområdets nettoomsättning under perioden januari – september har följdriktigt ökat med 29% i fasta växelkurser, jämfört med samma period i fjol, till 1 744 Mkr. Ledningen kring vd Robert Dackeskog arbetar dessutom kontinuerligt med att stärka portföljens miljöanpassning, dels med nya produktlanseringar såsom komposterbara take-away boxar och träbestick, dels genom M&A.
Ett spännande samarbete initierades i juli i och med förvärvet av 20% av aktierna i tyska Relevo, som har utvecklat en digital plattform med återanvändningsbara take-away-produkter. Tanken är att komplettera sortimentet och hjälpa kunderna att hitta de mest hållbara lösningarna, både engångs- och flergångsalternativ, för att säkerställa cirkuläritet i framtiden. Av samma anledning investerade man i oktober i Bûmerang Takeaway, som erbjuder det första retursystemet för cateringmarknaden i Spanien.
Samtidigt som BioPack har fortsatt sin positiva trend har vinden så småningom vänt för affärsområdet Duni, vars kunder återfinns främst på den så kallade HoReCa-marknaden (hotell, restaurang, catering). Efter en lång och utmanande period för branschen har de flesta restauranger i Europa kunnat öppna igen under Q3, bland annat med hjälp av användandet av vaccinpass. Samtidigt har osäkerheten kring pandemin minskat något under årets gång och det uppdämda behovet att socialisera kring mat och dryck är stort bland människorna.
Särskilt stark har återhämtningen varit i Storbritannien som var först ut bland Dunis nyckelmarknader att släppa restriktionerna. I Spanien har omsättningen i Q3 dessutom inte bara ökat jämfört med föregående år, men även jämfört med nivåer från före pandemin eftersom turismen var tillbaka i linje med historiska nivåer. Den svaga inledningen av året har dock lett till att affärsområdets nettoomsättning mellan januari och september minskade med 6,5% i fasta växelkurser till 1 766 Mkr.
På koncernnivå summerades därmed utvecklingen till en ökning av nettoomsättning om 8,1% justerad för valutaeffekter till 3 509 Mkr. Tack vare de högre försäljningsvolymerna förbättrades rörelsemarginalen med 1,8 procentenheter till 4,8%, trots att båda affärsområden har påverkats av stigande kostnader för råmaterial och logistik. Dessa har tyvärr inte slagit igenom fullt ut ännu på grund av ledtiderna i lager. Samtidigt har man själv aviserat prishöjningar till marknaden, vilka implementeras gradvis under Q4 samt Q1 2022.
Aktien har utvecklats väl sedan vår senaste analys i januari (Newsletter 1843) och uppgången uppgick som mest till 30% i mitten av november. Den senaste tidens osäkerhet kring Omikron-varianten har dock återigen dämpat sentimentet kring bolaget något, vilket vi ser som en bra ingångsmöjlighet. Det framstår i dagsläget som osannolikt att vi kommer se kompletta nedstängningar igen och vi räknar snarare med ett utökat krav på vaccinering för att delta i det sociala livet. Dessutom lär den nuvarande situationen ge ytterligare bränsle åt BioPack så att sannolikheten för en fin vinsttillväxt nästa år bör vara fortsatt god.
I ett lite längre perspektiv är bolagets fokus på hållbarhet mycket tilltalande och vi ser flera år av strukturell tillväxt framför oss. I vårt scenario faller P/e-talet från runt 25 baserat på årets förväntade vinst, till under 13 på nästa års estimat. Den stabila finansiella situationen tillåter dessutom en utdelning motsvarande en förväntad direktavkastning kring 4% på dagens kursnivå. Det utgör en attraktiv kombination som vi har svårt att stå emot och sätter därför Köp med riktkurs 140 kr (120).
Med ett starkt fokus på hållbarhet och cirkulära lösningar har Duni positionerat sig som en nyckelaktör i övergången från plast till biologiskt nedbrytbara material.