G5 Entertainment – Uppstuds
Sorgebarnet G5 Entertainment har ryckt upp sig de senaste månaderna och är upp cirka 40% sedan vårt spekulativa köpförslag i början av september (Newsletter 2127, kurs 90,9 kr).
CHANS | G5EN | Small Cap | 126,6 kr
Eftersom vi länge varit positiva till den svenska mobilspelsutvecklaren, som numera återfinns på Small Cap-listan och tidigare har värderats högre, ger detta åtminstone en strimma hopp.
G5 Entertainment utvecklar och publicerar mobilspel som riktar sig till en relativt bred publik. I spelportföljen återfinns titlar som Hidden City (2016), Jewels of Rome (2019) och Sherlock (2020). Det sistnämnda spelet kan dessvärre beskrivas som G5 Entertainments senaste framgång, vilket har bidragit till att aktien haft det motigt de senaste åren.
Intäkterna och antalet aktiva spelare har fortsatt att dala i väntan på nästa fullträff, men den befintliga spelportföljen genererar fortsatt ett stabilt kassaflöde som kommer aktieägarna till godo genom regelbundna återköp av egna aktier samt generösa utdelningar.
De två senaste åren har bolaget delat ut 8,0 kr per aktie och något liknande är väl att vänta även i år. Av den anledningen figurerar bolagets namn ofta i så kallade ”utdelningsportföljer” som är populära att publicera så här års (inkl vår egen som presenterades redan i december). G5 Entertainments Q4-rapport presenteras först torsdagen den 13 februari, så det slutgiltiga utdelningsbeskedet får marknaden vänta på ett tag till.
I november tillkännagav G5 Entertainment siffrorna för Q3 (juli – september). Trots att den negativa trenden fortsatte och intäkterna i Q3 föll med 17% på årsbasis, reagerade marknaden positivt och handlade upp aktien efter rapporten. Lönsamheten i kvartalet var god och rörelseresultatet steg de facto med 3% jämfört med året innan.
Ungefär så här har det sett ut i G5 Entertainment redan en längre tid. Intäkterna faller samtidigt som lönsamheten förbättras tack vare att en allt större del av försäljningen kommer genom G5 Store och egenutvecklade spel samtidigt som bolaget håller tillbaka med användarförvärv (UA).
Vd och storägare Vlad Suglobov var fortfarande övertygad om att spelutvecklingsinsatserna kommer att leda till starkare titlar i framtiden och upprepade hur arbetet med spelidéer ser ut för att ta få fram vilka spel som är värda att lansera globalt. Gällande något nytt spel finns fortfarande inget konkret, utan Suglobov påpekade att bolaget kommer att meddela marknaden så fort det är dags.
Bara för att ett spel når global lansering betyder det inte automatiskt att det blir en framgång. Hidden Object-äventyrsspelet Twilight Land som lanserades i november 2023 är nästintill glömt vid det här laget och blev inte den tillväxtmotor som aktieägarna hade hoppats på.
Utöver den höga lönsamheten var det mest glädjande i Q3-rapporten de positiva orden gällande hur fjolårets sista kvartal inletts. För första gången sedan 2020 noterade G5 Entertainment nämligen en betydande ökning av intäkterna månad till månad från september till oktober. Det väckte hopp om att den negativa intäktsutvecklingen, som delvis drivits på av en svagare global marknad för casual-mobilspel, kan vara på väg att vända.
Även om en sekventiell förbättring är att vänta, lär försäljningen i Q4 minska tvåsiffrigt (%) i förhållande till motsvarande kvartal året innan. Det skulle innebära att intäkterna för ifjol uppgår till drygt 1,1 Mdr kr, vilket kan sättas i relation till de 1,4 Mdr som G5 Entertainment omsatte ännu under räkenskapsåret 2022.
Om inga nya framgångsrika spelsläpp sker – eller ett befintligt spel oväntat får en nytändning – blir det svårt att upprätthålla fjolårets nettoomsättning även i år. Om 2025 blir något av en upprepning av fjolåret, skissar vi på att försäljningen faller några procent med en bibehållen rörelsemarginal på en bit under 10%. Om detta infrias handlas G5 Entertainment till en EV/EBIT-multipel på ungefär 7x.
Hur märkligt det än må låta, skulle vi helst se att året inte utspelar sig så här. Ökade kostnader för användarförvärv skulle nästan vara att föredra, vilket skulle indikera att ledningen ser tillräckligt med potential i något nytt eller befintligt spel för att våga investera även om det tillfälligt hämmar resultatet. Den stora uppsidan i G5 Entertainment återfinns trots allt i att tillväxten återvänder.
Bortsett från Suglobovs kommentar i vd-ordet och aktieutvecklingen finns det oss veterligen inga konkreta tecken på det än tyvärr. Den fortsatt blygsamma värderingen gör ändå att vi väljer att syna Q4-rapporten om två veckor och står fast vid vårt spekulativa köpförslag på 6 – 12 månaders sikt.
Med tanke på värderingen är det heller inte helt osannolikt att något riskkapitalbolag (eller konkurrent?) börjar intressera sig för G5 Entertainment. Den nordiska investmentbanken ABG Sundal Collier lyfte så sent som i veckan fram bolaget som en av de mer attraktiva uppköpskandidaterna i Sverige.
DISCLAIMER
Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet. Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.
G5 Entertainment AB är ett svenskt företag specialiserat på utveckling och publicering av mobilspel för plattformar som iOS, Android och Windows. Företaget riktar sig till en bred publik, både erfarna och oerfarna spelare, med spel som är lätta att lära sig. Under 2024 rapporterade G5 Entertainment en omsättning på cirka 1 172 miljoner kronor, en minskning med 7,2 % jämfört med föregående år. Styrelsen föreslog en utdelning om 8,0 kronor per aktie, motsvarande cirka 62,4 miljoner kronor, i linje med föregående år. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm under tickerkoden G5EN.