Inzile – Rider på elfordonsmarknaden
Bolag verksamma inom utveckling och tillverkning av elfordon har varit heta det senaste året med stora kursuppgångar i vissa fall.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1842 (24 januari 2021)
INZILE | First North | 51,2 kr | NEUTRAL
First North-listade Inzile är ett inhemskt exempel på ett sådant företag där börsvärdet har stigit med nära 200% under den senaste 12-månadersperioden.
Inzile är en tillverkare och utvecklare av fossilfria, modulära transport- och servicelösningar, där utbudet består av lättare arbetsfordon som drivs på el. PRO4 är en egenutvecklad eldriven lätt lastbil som är skapad för transporter i närmiljöer för såväl varma som nordiska klimat. Fordonet har utformats till ett hållbart, effektivt och miljövänligt arbetsfordon inriktad mot målgrupper som är aktiva i stadsmiljö: förvaltningar, kommuner, statliga bolag, samt transportföretag. PRO4 är ett mindre arbetsfordon som är tänkt att kunna ersätta en större lätt lastbil avseende räckvidd, byggnation och lastförmåga. PRO4 har en lastkapacitet om cirka 1 000 kg samt en tomvikt om 1 500 kg.
Ökade miljökrav från myndigheter på såväl nationell som kommunal nivå är en ökande trend, vilket driver marknaden framåt. För närvarande finns över 200 städer med miljözoner och många storstäder i världen verkar för dieselförbud. En annan bakomliggande drivkraft som gynnar marknadsutvecklingen för den här typen av mindre eldrivna lastfordon är förstås den ständigt ökande e-handeln med transporter från centrallager utanför stad till slutkund i städer. Vidare finns behovet av fordon som både fungerar för grönyteområden och efterfrågas av både kommuner och förvaltningar.
En del av säljarbetet idag utgörs av säljturnéer runt om i landet med demonstration och provkörning av PRO4, vilket visat sig vara mycket effektivt. Idag för man dialoger med ett 30-tal kommuner, bostadsbolag och privata entreprenörer.
Även om försäljning och leveranser av fordon till bolagets utvalda kundsegment kom igång i juni 2020 så begränsades detta av problem med komponentförsörjningen. Pandemin orsakade även kvalitetsproblem hos en underleverantör vilket har påverkat produktionen negativt.
I veckan genomförde Inzile en riktad nyemission som tillförde bolaget cirka 127 Mkr före transaktionskostnader. Emissionen utgörs av 2,6 miljoner aktier med teckningskursen 49 kr per aktie. Teckningskursen motsvarar en rabatt på cirka 10,3% jämfört med torsdagens stängningskurs. Utspädningseffekten är cirka 13,1% av aktierna och rösterna i bolaget. Tecknade emissionen gjorde svenska och internationella institutionella investerare. Även den befintliga och strategiska ägaren Bring deltog och tecknande sin pro-rata-andel. Innan emissionen var Bring tredje största ägare med 4,56% av röster och kapital. Kapitalet ska finansiera löpande verksamhet, teknologisk utveckling av produktionsanläggningar, fordon och kundplattformar samt produktions- och affärsutveckling.
Det bör givetvis påpekas att Inziles verksamhet befinner sig ännu i ett väldigt tidigt skede. Bolaget omsatte blott 2,1 Mkr (0) under fjolårets första nio månader med ett rörelseresultat på -32,5 Mkr (-15). Merparten av dagens börsvärde på omkring 1 Mdr kr bygger således på förväntningar om framtiden där förhoppningen är att bolaget ska bli en aktör att räkna med på marknaden för lättare arbetsfordon. Om så blir fallet eller ej får givetvis framtiden utvisa.
Vi inleder bevakning av Inzile men nöjer oss tills vidare med neutral rekommendation. För att vi ska bli mer positiva till bolaget vill vi se att produktionen kommer igång samt att logistiken fungerar bättre kring komponentförsörjningen. Bolaget är dock helt klart intressant och vi menar att det definitivt är värt att hålla ögonen på Inzile framöver.