Mekonomen slår till med stort förvärv
Mekonomen som numera har ändrat koncernnamn till MEKO, aviserade ett stort förvärv i veckan.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1962 (19 juni 2022)
MEKO | Large Cap | 107,1 kr | KÖP
Man köper nämligen finska Koivunen som uppges vara den ledande distributören av bildelar och tillhörande tjänster i framför allt Finland (70% av omsättningen). Bolaget bedriver dock även verksamhet i samtliga baltiska länder (Estland, Lettland och Litauen).
Koivunen hade under fjolåret en försäljning motsvarande 1 740 Mkr med ett EBIT-resultat om cirka 98 Mkr. Förvärvet förväntas ha en positiv effekt på MEKOs vinst per aktie i storleksordningen 1,50 - 2,00 kr. Priset som affären görs till motsvarar 122 Meuro eller 1 280 Mkr på kontant- och skuldfri basis vilket motsvarar ca 13x fjolårets rörelseresultat. Det är kanske inte någon direkt fyndvärdering men inte heller särdeles dyrt som vi ser det. Värt att omnämna är dessutom att Koivunen faktiskt äger en stor del av de fastigheterna i Finland, Estland och Lettland där man bedriver sin verksamhet. Tas detta i beaktning ser affären betydligt billigare ut då fastighetstillgångarna uppges stå för stor del av transaktionsvärdet.
Förvärvet är intressant på så sätt att det breddar bolagets marknad. I första hand stärker det naturligtvis Mekonomens (relativt lilla) finska verksamhet samtidigt som det öppnar upp den baltiska marknaden. Därmed kommer bolaget stärka sin position som norra Europas ledande aktör på fordonseftermarknaden. Att man blir större har förstås sina fördelar gällande exempelvis inköp, lagerhållning men även distribution. Synergieffekterna uppskattas av ledningen till ca 40 Mkr med förväntad full effekt under 2024.
När vi senast tittade på aktien nämnde vi att den handlades till 11 respektive 10x vinsten (P/E-tal) baserat på våra nuvarande prognoser. Idag är värderingen ännu lägre och då i synnerhet om vi blickar mot nästa år (förvärvet slutförs först under Q3) då man kommer kunna tillgodoräkna sig hela vinstbidraget. Antaget ett vinstpåslag om åtminstone 1 krona (full effekt spås dröja till 2024) landar P/E-talet kring 8. Det är lågt för ett tämligen konjunkturokänsligt bolag som MEKO ändå måste betraktas som (vi lär med största sannolikhet både serva och reparera våra bilar oavsett konjunktur).
Det är dock inte enbart värderingen som gör aktien intressant. Amerikanska huvudägaren LKQ äger idag 26,6% av röster och kapital i bolaget och kan mycket väl passa på att bjuda på resterande delen av bolaget nu när kursen åter har sjunkit i spåren av marknadsturbulensen. Detta i synnerhet då kronsvagheten (och omvänt dollarstyrka) gör kalkylen än bättre. Normalt sett brukar LKQ:s vilja äga sina bolag fullt ut. Det som talar emot ett bud, i alla fall i närtid, är det faktum att både bolagets VD och dess styrelseordförande har ökat sina innehav så sent som i veckan. Styrelseordföranden Robert Hanser är just LKQ:s representant i MEKOs styrelse.
Vi måste medge att vi förvånas något av marknadens njugga mottagande av affären. Aktiekursen har faktiskt sjunkit trots att vinstgenereringen väntas öka. En vinstökning motsvarande 1,50-2 kr torde i normalfallet kunna påverka kursen med 15-20 kr men så har alltså inte blivit fallet. Troligtvis beror det svala mottagandet på det allmänt trista börsklimatet där multiplarna sänks överlag. Dessutom kan möjligtvis närheten till Ryssland höja riskpremien i placerarnas ögon.
Med hänsyn till ovanstående väljer även vi att inte justera vår riktkurs om 155 kr men kan mycket väl tänka oss att göra det framgent. På målkursen hade aktien värderats till ca 12x nästa års vinst vilket knappast är att betrakta som utmanande. Det är också mot bakgrund av det som vi upprepar vår köprekommendation och ser aktien som än mer attraktiv nu än när det senast begav sig (Newsletter 1955) då kursen faktiskt var högre (121,5 kr)
MEKO AB är en framstående aktör på den oberoende fordonseftermarknaden i norra Europa. Bolaget erbjuder reservdelar, service och tjänster till företag, verkstäder och privatpersoner, med målet att förlänga fordonens livslängd på ett miljövänligt och säkert sätt. MEKO hanterar fordon oavsett märke och drivmedel, inklusive el- och hybridbilar. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet MEKO. Under 2023 rapporterade MEKO en omsättningsökning på 20,1%. Styrelsen föreslog en utdelning på 1,95 SEK per aktie i maj 2025.