New Wave - Återhämtningen inprisad

New Waves börsvärde har stigit med nästan 200% den senaste 12-månadersperioden.

New Wave terhmtningen inprisad Medium Quality

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1859 (28 mars 2021)

NEWA B | Mid Cap | 71,3 kr | NEUTRAL

Bolaget har klarat sig bättre än väntat under coronapandemin trots att det stundtals varit tufft. New Wave är annars känt för att ha tagit sig igenom flera kriser där bolaget ibland varit i väldigt pressade situationer och nära stupet. Därmed har ledningen, och då främst VD och grundaren Torsten Jansson, byggt upp en stor kunskap och kompetens hur man tar sig an tuffa tider. Ovanstående kom väl till pass ifjol och bolaget var snabba med att ställa om verksamheten när efterfrågan plötsligt hade minskat.

I Q4 minskade koncernens omsättning med 7,5%, jämfört med samma period året innan. Geografiskt noterades en återhämtning i Norden, samt en viss återhämtning i USA och Kanada. Trots att pandemin fortsätter och så även restriktionerna med bl.a. publikförbud på evenemang, levererade New Wave det högsta rörelseresultatet i sin historia. Koncernens rörelseresultat förbättrades till 283,6 Mkr (240,3), med en rörelsemarginal på 15,1% (11,9). Resultat per aktie uppgick till 3,13 kr (2,53). Kassaflödet från löpande verksamhet ökade till 557,5 Mkr (286,7).

Annons

Sett till koncernens rörelsesegment utvecklades Sport & Fritid positivt med tillväxt i Norden. Även Gåvor & Heminredning visade tillväxt. Inställda sportevenemang har medfört minskad försäljning och sportfackhandelns höga lagernivåer har påverkat segmentets försäljning negativt i kombination med nu rådande situation föranledd av pandemin. Den lägre omsättningen har kompenserats med kostnadsbesparingar, vilket medfört att rörelseresultat för rörelsesegmentet ökade jämfört med föregående år och uppgick till 102,8 Mkr (97,8). Nettoomsättningen inom Gåvor & Heminredning ökade med 17% och landade på 336,7 Mkr (287,7). Den högre nettoomsättningen är främst relaterad till Sverige. Rörelseresultatet förbättrades till 40,9 Mkr (11,8). Varulagret minskade med 674,9 Mkr till 2 883 Mkr.

Marknaden tror vi blir fortsatt utmanande under årets första halva. För andra halvåret kommer New Wave att planera för en starkare tillväxt och bolaget kommer därför att försöka bygga upp sitt lager igen för att kunna möta en starkare efterfrågan.

New Waves varumärken är starkare än någonsin och den finansiella ställningen är väldigt god.  Nettoskuldsättningen till kreditinstitut var nere i 1 075,9 Mkr vid utgången av Q4, vilket ger New Wave ett kreditutrymme på 1 769 Mkr. Styrelsen har föreslagit att ingen utdelning föreslås mot bakgrund av den pågående pandemin och svårbedömda konsekvenser under 2021. Det finns dock möjligheter för att styrelsen senast i Q3-rapporten (offentliggöras den 5 november), kan återkomma med förslag på när ett återupptagande av utdelning kan ske.

Eftersom New Wave var snabba på att kapa sina kostnader är det främst försäljningstillväxt som måste driva på vinstutvecklingen framöver. Digitaliserade försäljningsprocedurer vilket innebär färre resor och omförhandlade hyresvillkor bör dock hålla ned kostnaderna.

När vi tittade på aktien senast (Newsletter 1834) ansåg vi värderingen vara attraktiv men hade vid det tillfället svårt att finna uppenbara triggers för ytterligare kursuppgång mitt i pandemin. Därför stannade rekommendationen vid Neutral. Sett med facit i hand var det kanske inte ett vårt bästa beslut. Aktien har nämligen stigit med drygt 40% sedan dess som en följd av att bolaget hör till skaran som borde gynnas i ett läge när pandemin väl börjar ebba ut. Den kraftiga uppgången gör att vi ser återhämtningen som inprisad i dagens värdering och upprepar vår neutrala hållning. Riktkursen för aktien justeras dock upp till 68 kr (48).

NASDAQ Stockholm
NEWA_B
Sektor
Profilkläder
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
New Wave Group: Mångsidig aktör inom profil, sport och inredning

New Wave Group AB är ett svenskt företag som designar, förvärvar och utvecklar varumärken och produkter inom profil-, sport- och inredningssektorn. Bolaget äger flera kända varumärken, inklusive Kosta Boda, Craft, Orrefors och Clique, som tillsammans erbjuder ett brett sortiment av produkter för både företag och konsumenter. New Wave Group är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet NEWA B. Under 2024 rapporterade företaget en nettoomsättning på 9 528,7 miljoner SEK, en marginell ökning från föregående år. Styrelsen föreslog en utdelning på 1,75 SEK per aktie för verksamhetsåret 2024.
Skriven av
Fredrik Larsson
Analytiker
Publicerad 2021-03-29 14:43:00
Ändrad 2024-11-13 08:29:58