NEW WAVE - Stor potential i Craft
Under finanskrisåren (2008-2009) tillhörde New Wave de företag på Stockholmsbörsen som drabbades hårdast. Aktien föll från 75 kr i slutet av 2007 till 6 kr under en dryg 12-månadersperiod. Anledningen till kursslakten var en väldigt hög belåning i spåren av en kraftig expansion.
NEWA | Mid Cap | 48,5 kr
För att kunna betala av på skulderna tvingades ledningen ta beslutet att fokusera på kassaflödet genom att minska det stora lagret som låste upp likviditet. En åtgärd som påverkade koncernens tillväxt negativt under flera år. Detta eftersom lagret inte hade en tillräckligt bra sammansättning. En del varor kunde inte levereras varvid kunderna vände sig till New Waves konkurrenter.
Idag är bilden delvis densamma. Företaget har fortfarande en hög skuldsättning i förhållande till kassaflödet som verksamheten genererar, men inte i samma dignitet som vid finanskrisen. Även varulagret är stort. I Q3-rapporten framgår att kapitalbindningen av varor uppgick till 3 280,6 Mkr (2 746). Ökningen är relaterad till koncernens fortsatta uppbyggnad av varulager i Kanada samt nya produktsortiment inom försäljningskanalen profil.
Ledningen anser dock att lagret är välbalanserat och servicegraden uppges vara bra. Risken för större inkuranser i lagret bedöms vara låg eftersom det mesta av det som lagerhålls är basvaror av typen vita t-tröjor. Lagervärdet förväntas ligga på en högre nivå även kommande kvartal på grund av det utökade profilsortimentet.
Den stora skillnaden mot tidigare är New Waves breddade sortiment som man jobbat med de senaste åren. I fjol inleddes en satsning på lagsport som nu visat sig börja bära frukt. Nyligen meddelades att Hammarby Fotboll har tecknat avtal med Craft som ny officiell klädsponsor. Craft kommer att leverera matchtröjor och träningsställ till Hammarbys herrar och damer på seniorsidan samt till alla ungdomslagen.
Avtalet trädde i kraft vid årsskiftet och gäller under de kommande fyra åren med en option på ytterligare två år. De finansiella detaljerna bakom avtalet hålls dock hemliga. Nog framstår dock publikvänliga Hammarby som ett bra skyltfönster för varumärket.
”Bajen” är inte heller det första fotbollslaget som har tecknat avtal med Craft. Sedan tidigare har varumärket sponsoravtal med de europeiska fotbollsklubbarna Dynamo Dresden, SV Darmstadt, PEC Zwolle och KAA Gent. Fler lag ryktas också vara på väg in. Visionen för rörelsesegmentet Sport & Fritid är att göra Craft till ett världsledande varumärke inom idrottskläder och att göra Cutter & Buck till ett världsledande varumärke inom golf. På lång sikt ser vi en stor potential att växa inom lagsporter.
Historiskt har New Wave vuxit via förvärv. För tillfället ligger man lågt men det ska inte uteslutas att man eventuellt genomför något geografiskt kompletterande bolagsköp. Ledingen vill dock knappast betala de höga multiplar som ofta efterfrågas. Troligen kommer man därför att prioritera organisk tillväxt. Koncernens tillväxt under fjolårets första nio månader uppgick till 10%, vilket knappt når upp till ledningens långsiktiga tillväxtmål om 10-20 % per år. För samma period minskade rörelsemarginalen till 7,6% (10,7). Det kan jämföras med det långsiktiga målet om en marginal på 15%.
Skulle de finansiella målen infrias förefallet uppsidan som riktigt stor. Ser man till dagens värdering är det dock inget som marknaden tror lär inträffa i närtid. Det gör inte vi heller även om vi räknar med att främst lönsamheten borde kunna öka framgent. På vår prognos för innevarande år handlas akten till p/e-tal på omkring 8-9. Det ser vi som en väldigt attraktiv värdering och det gäller bara att övertyga marknaden om de positiva framtidsutsikterna. Att bolagets huvudägare och vd, Torsten Jansson, i regel är optimistisk vet de flesta om idag. Nu gäller det därför för honom och hans stab att visa att det finns grund för denna optimism.
Stockpicker anser att New Wave har gjort det mesta rätt de senaste åren, men har tyvärr inte belönats av marknaden med något kurslyft. Lyckas man med målsättningen att bygga upp Craft så att det blir ett internationellt gångbart varumärke kommer det att vara värt oerhört mycket för koncernens värdering. Avtalen med det svenska friidrottsförbundet och nu även Hammarby är definitivt ett stort steg i rätt riktning. Vi upprepar därför vår köprekommendation med oförändrad riktkurs om 65 kr. Risker saknas förvisso inte (konjunktur, skuldsättning och stort lager) men potentialen är ändå så pass stor att vi väljer att föreslå aktien som en av årets vinnarkandidater.
New Wave Group AB är ett svenskt företag som designar, förvärvar och utvecklar varumärken och produkter inom profil-, sport- och inredningssektorn. Bolaget äger flera kända varumärken, inklusive Kosta Boda, Craft, Orrefors och Clique, som tillsammans erbjuder ett brett sortiment av produkter för både företag och konsumenter. New Wave Group är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet NEWA B. Under 2024 rapporterade företaget en nettoomsättning på 9 528,7 miljoner SEK, en marginell ökning från föregående år. Styrelsen föreslog en utdelning på 1,75 SEK per aktie för verksamhetsåret 2024.