NEW WAVE – Tillväxtsatsning fortsätter tynga

New Waves aktie har sedan vår förra uppdatering (Newsletter 1635) tappat närmare 20% som en följd av börsoron. Q3 visade sig dock vara en stark period rent försäljningsmässigt med en tillväxt på 17%, och 9% exklusive valuta. Det var speciellt starkt med tanke på att sommaren var extremt varm vilket ledde till att New Wave för första gången tappade besökare, försäljning och resultat i sin Gåvo och Heminredningsverksamhet i Kosta. Under höstsäsongen har dock besöksantalet ökat igen vilket visar att utvecklingen under sommaren var en vädereffekt.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

NEWA | Mid Cap | 51,5 kr 

Medan Gåvor & Heminredning backade i Q3 med 5 % växte Sport & Fritid med 15% och Profil med hela 25%. Profil hade främst en tillväxt i regionerna USA samt Övriga länder. New Waves totala rörelseresultat minskade däremot med 25,5 Mkr till 117,5 Mkr (143). Lönsamheten pressades av stora investeringar i försäljning och marknadsföring samt investeringar i infrastruktur för att fortsätta koncernens tillväxt.

Annons

Aktiviteterna har främst varit relaterade till bolagets försäljningskanal detaljhandel men även insatser i profil har gjorts. Vidare har ett flertal bolag gjort förbättringar relaterade till sina distributionscentraler för att ytterligare utöka servicenivån. Antalet anställda inom försäljning, lager och kundservice har samtidigt fortsatt att öka. Sedan tidigare har New Wave beslutat att öka servicenivån och effektivisera distributionscentraler i ett antal länder. Detta väntas påverka resultatet även kommande kvartal.

Craft, som förvärvades 1996 är ett starkt varumärke och stärker sin ställning allt mer ute i världen. I fjol inleddes en satsning på lagsport som nu visat sig börja bära frukt. Visionen för rörelsesegmentet Sport & Fritid är att göra Craft till ett världsledande varumärke inom idrottskläder och att göra Cutter & Buck till ett världsledande varumärke inom golf.

New Wave satsar inte bara på Craft utan lägger pengar på att öka tillväxten inom andra områden. Profilverksamheten binder upp mycket kapital eftersom det kräver stora varulager för att snabbt kunna leverera rätt produkt till kund. Därför har man ofta en hög skuldsättning och det gäller att ha ett vakande öga på varulagret. Bolaget uppger sig ha ett välbalanserat lager och servicegraden är bra. Lagervärdet förväntas ligga på en högre nivå även kommande kvartal på grund av ett utökat profilsortiment.

Kassaflödet från den löpande verksamheten i kvartalet uppgick till -83,0 Mkr (-10,4). Det svagare kassaflödet uppges vara en effekt av ett lägre rörelseresultat samt högre varuinköp. Nettoskulden ökade 188,6 Mkr och uppgick till 1 910,5 Mkr (1 721,9). Ställt i relation till rörelsekapitalet minskade den däremot.

Fokus framgent ligger på tillväxt. Generellt sett är ledningen inte beredd att betala höga multiplar för bolag vilket ofta efterfrågas. Troligen kommer man därför att prioritera organisk tillväxt något man också har investerat stort i. Marknaden räknar med att New Wave ökar omsättningen med 4-5% om året de närmaste åren. På rullande 12 månader omsätter koncernen nu drygt 6 Mdr kr. Den största delen av vinsten genereras i Q4 och vissa år har perioden stått för 55% (!) av den sammanlagda årsvinsten.

På våra prognoser för 2018 och 2019 handlas aktien till p/e 8-9. Det är en attraktiv värdering med tanke på de tillväxtorienterade investeringar som New Wave har genomfört. Visar de sig bära frukt borde den svårflörtade marknaden belöna bolaget med en högre värdering. Vi har en positiv syn på den framtida utvecklingen och då i synnerhet för varumärket Craft som vi menar har en stor potential att växa inom en mängd produktområden. Vår köprekommendation ligger därför fast men vi sänker riktkursen till 65 kr (73) som en följd av högre riskpremie i spåren av tilltagande börsoro.

NASDAQ Stockholm
NEWA_B
Sektor
Profilkläder
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
New Wave Group: Mångsidig aktör inom profil, sport och inredning

New Wave Group AB är ett svenskt företag som designar, förvärvar och utvecklar varumärken och produkter inom profil-, sport- och inredningssektorn. Bolaget äger flera kända varumärken, inklusive Kosta Boda, Craft, Orrefors och Clique, som tillsammans erbjuder ett brett sortiment av produkter för både företag och konsumenter. New Wave Group är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet NEWA B. Under 2024 rapporterade företaget en nettoomsättning på 9 528,7 miljoner SEK, en marginell ökning från föregående år. Styrelsen föreslog en utdelning på 1,75 SEK per aktie för verksamhetsåret 2024.
Skriven av
Fredrik Larsson
Analytiker
Publicerad 2018-11-14 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 08:02:03