NEW WAVE - Vinsthemtagningsläge?

I vårt årligen återkommande Vinnarnummer pekade vi ut New Wave som en tänkbar kandidat för att bli kursvinnare i år. Vi menade då att bolaget hade gjort det mesta rätt de senaste åren utan att ha fått den kursmässiga belöningen av marknaden. Detta har till viss del ändrats nu då kursen sedan årsskiftet har ökat med drygt 30%. Det är mer än dubbelt så bra som den i övrigt mycket starka Stockholmsbörsen och innebär också att vår riktkurs om 65 kr nu är uppnådd.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

NEWA | Mid Cap | 62,6 kr 

Uppsidan behöver inte på något sätt vara uttömd. Lyckas New Wave med Torsten Jansson vid rodret bygga upp varumärket Craft till något internationellt gångbart kommer det betyda mycket för koncernens värdering. Det man bör vara medveten om är att en sådan satsning tar tid. Det är inget som sker över ett par kvartal.

Annons

Fjolårets Q4 går till historien som det bästa kvartalet hittills för New Wave. Försäljningen ökade med 19% (14% exklusive valutaförändringar) jämfört med föregående år. Koncernen hade en försäljningstillväxt i samtliga segment men främst inom Företag och Sport & Fritid, vilka ökade med 18% respektive 26%. Tillväxten var högst i regionerna USA och Övriga länder men även på övriga håll växte intäktsbasen.

Sport & Fritid visade en god tillväxt i samtliga regioner. Rörelseresultatet ökade med 21% och uppgick till 209,4 Mkr (172,5), med en rörelsemarginal på 10,8% (10,6). Med tanke på att New Wave ökat utgående lager 2018 är det bra att kassaflödet från löpande verksamhet var cirka 175 Mkr. Därmed är koncernen rustad för tillväxt innevarande år.

Ledningen anser att lagret är välbalanserat och servicegraden uppges vara bra. Risken för större inkuranser i lagret bedöms vara låg eftersom det mesta av det som lagerhålls är basvaror av typen vita t-tröjor. Lagervärdet förväntas ligga på en högre nivå även kommande kvartal på grund av det utökade profilsortimentet. Externa kostnader ökade med 85,7 Mkr och uppgick till 390,6 Mkr (304,9). Ökningen är främst relaterad till en hög aktivitet avseende försäljnings- och marknadsinsatser. Dessa aktiviteter har givit högre kostnader och beräknas påverka även kommande kvartal.

Under fjolåret gjorde New Wave flera stora framsteg inom de flesta av koncernens områden men speciellt intressant är Craft. Den tyska tidningen SAZ Sport utsåg Craft till Tysklands bästa leverantör på Teamwear/klubb redan 18 månader efter lansering. Först ut i herrallsvenskan blev Hammarby och avtalet gäller både herr, dam och ungdom.

De finansiella detaljerna bakom avtalet hålls dock hemliga. Sedan tidigare har varumärket sponsoravtal med de europeiska fotbollsklubbarna Dynamo Dresden, SV Darmstadt, PEC Zwolle och KAA Gent. Och flera klubbar är på väg in. Craft Teamwear har även tecknat avtal med mindre klubbar inom cykel, friidrott, fotboll, löpning, skidåkning, brottning, volleyboll m.fl.

Historiskt har New Wave vuxit via förvärv. Dessa prioriteras inte idag men det ska inte uteslutas att man eventuellt genomför något geografiskt kompletterande bolagsköp. Tillväxtsatsningarna kommer att fortsätta ytterligare några kvartal vilket kommer att påverka lönsamheten på kort sikt. Det ser vi som en korrekt strategi inte minst då vi ser stor potential för Craft att växa inom lagsporter och därigenom flytta fram varumärkets marknadsposition.

Efter den starka kursinledningen på året har värderingen kommit upp utan att för den delen vara utmanande högt. P/e talet på dryga 10 på innevarande års estimat är knappast att betrakta som utmanande värdering för ett växande och lönsamt bolag men är trots allt högre än vad man värderats till under de senaste åren. På kort sikt ser vi heller ingen uppenbar trigger för ytterligare kurslyft. Vi sänker därför rekommendationen till Avvakta/Behåll (Köp) medan riktkursen justeras uppåt 68 kr (65) som en följd av stark Q4. Skulle kursen rekylera nedåt ca 55 kr kan ett nytt köpläge uppstå.

NASDAQ Stockholm
NEWA_B
Sektor
Profilkläder
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
New Wave Group: Mångsidig aktör inom profil, sport och inredning

New Wave Group AB är ett svenskt företag som designar, förvärvar och utvecklar varumärken och produkter inom profil-, sport- och inredningssektorn. Bolaget äger flera kända varumärken, inklusive Kosta Boda, Craft, Orrefors och Clique, som tillsammans erbjuder ett brett sortiment av produkter för både företag och konsumenter. New Wave Group är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet NEWA B. Under 2024 rapporterade företaget en nettoomsättning på 9 528,7 miljoner SEK, en marginell ökning från föregående år. Styrelsen föreslog en utdelning på 1,75 SEK per aktie för verksamhetsåret 2024.
Skriven av
Fredrik Larsson
Analytiker
Publicerad 2019-02-24 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 08:00:04