Powercell – Siktar på ett utsläppsfritt samhälle

Den accelererande elektrifieringen av samhället och omställningen till utsläppsfri energi, gynnar ett flertal sektorer och branscher.

Powercell Siktar pa ett utslappsfritt samhalle

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 2135 (3 november 2024)

NEUTRAL | PCELL | Mid Cap | 42,9 SEK

En av dem är den vätgaselektriska marknaden där svenska PowerCell verkar på. Bolaget startades år 2008 som en industriell spin-out från Volvokoncernen och har sitt huvudkontor i Göteborg. Förra året uppgick omsättningen till 310,3 Mkr, med en rörelseförlust om 72,6 Mkr.

PowerCell utvecklar och producerar så kallade bränslecellsstackar och bränslecellssystem med unikt hög effekttäthet för applikationer till kunder inom Aviation, Marine, Power Generation, Off-Road och On-Road. En bränslecellsstack är en samling av flera enskilda bränsleceller som är sammankopplade för att generera elektricitet genom en elektrokemisk process. Bolagets produkter drivs av ren eller reformerad vätgas och genererar elektricitet och värme utan några andra utsläpp än vatten. Teknologin kombinerar hög effekt med kompakt design och bidrar till ökad energieffektivitet och avsevärt minskade utsläpp i applikationer jämfört med användande av fossila bränslen.

Intresset är högt för lösningar som hjälper fasa ut fossila bränslen och minskar klimatpåverkan på ett effektivt sätt. USA har till exempel som mål att reducera växthusgasutsläppen med 50% från 2005 års nivå till 2030 och nå netto nollutsläpp senast 2050. EU har som mål att minska utsläppen av växthusgaser med minst 55% från 1990 års nivå till 2030 och nå netto nollutsläpp senast 2050. Många företag vill dessutom nå netto nollutsläpp redan 2030. Majoriteten av PowerCells kunder är i dagsläget baserade i Europa och Nordamerika, där marknadens utveckling gynnas av statliga initiativ som US Inflation Reduction Act och EU:s Green Deal.

För att möta den ökade efterfrågan tecknade PowerCell under 2023 ett avtal med tyska Bosch, som även är största ägare i PowerCell med drygt 11% av röster och kapital, om kontraktstillverkning av bränslecellsstacken S3. Det innebär en markant ökning av produktionskapaciteten och samarbetet möjliggör att bolaget kan fokusera på montering och leverans av bränslecellssystem och på att skapa värde för kunderna genom innovation och utveckling av nästa generation bränslecellsstackar.

Annons

I många segment där det tidigare varit svårt att ersätta fossila bränslen (t.ex. flyg och sjöfart) är vätgaselektriska lösningar numera en av de ledande teknologierna. I slutet av september mottog Powercell en order på marina bränslecellsystem från en italiensk marin OEM-tillverkare till ett värde på cirka 165 Mkr, dvs mer än hälften en hela fjolårets omsättning. Leveranserna ska påbörjas i mitten av 2025 och ska vara klara i slutet av samma år. Ordern är en av världens största inom marina bränslecellssystem någonsin.

Framsteg görs även inom flyg, där man nyligen undertecknade ett nytt samförståndsavtal med ZeroAvia för att utreda en gemensam utveckling av bränslecellsteknologier för flygtillämpningar och andra segment i behov av kraftfulla bränslecellssystem med hög energiproduktion. Vd Berkling är optimistisk att de första vätgaselektriska flygplanen kommer flyga kommersiellt under de kommande åren.

Den operativa utvecklingen går utan tvekan åt rätt håll. Från att ha varit ett forskningsbolag har man de senaste åren transformerats till att leverera kommersiella applikationer, men än så länge är man fortfarande en bra bit bort från lönsamhet. Under årets första nio månader summerades den justerade rörelseförlusten till 84 Mkr, vilket var 30% mer än under samma period ifjol. Detta trots att nettoomsättningen faktiskt ökade med 4% till 190 Mkr. En av anledningarna är den pågående uppbyggnaden av organisationen som görs för att kunna möta fortsatt tillväxt. Rörelsekostnaderna ökade följdriktigt med 5,5% till 165 Mkr.

Mycket krut läggs dessutom på produktutveckling och Q3 gjordes bland annat betydande tekniska framsteg genom att bygga och testa den första produktplattformen på 300 kW. Utvecklingsarbetet är en del av ett EU-projekt som fokuserar på att utveckla ett flygcertifierat megawatt-klass bränslecellsframdrivningssystem, som kommer att drivas av vätgas. Parallellt är man också med i EU-projektet H2Marine för att säkerställa att denna kraftfulla plattform ska vara redo för industrialisering även i andra kundsegment med höga krav på robusthet.

För att finansiera den fortsatta expansionen tecknades nyligen ett lån på 50 Mkr med Nordea, delvis säkrat av Europeiska Investeringsfondens ”InvestEU Sustainability Guarantee”. Vid slutet av september visade balansräkningen dessutom likvida medel på 67,9 Mkr, och enligt vd Berkling kommer kundbetalningar från ökad OEM-försäljning stärka kassan i början av Q4. Rimligtvis lär det dock dröja tills åtminstone 2026 innan kassaflödet kommer bli positivt, varvid man som investerare bör följa balansräkningen noga.

Efter en stark kursuppgång om drygt 50% under det senaste halvåret har börsvärdet ökat till runt 2,3 miljarder kr. Justerat för den lilla nettokassan motsvarar det nästan 7x den förväntade omsättningen i år, där vi räknar med en ökning om 8% till 335 Mkr. Tillväxtutsikterna är goda, men även om vi penslar in en omsättningstillväxt runt 30% i våra modeller kommer siffrorna på sista raden vara röda nästa år. Med det i åtanke är aktien ingenting som lockar oss till dagens värdering.

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2024-11-09 06:00:00
Ändrad 2024-11-13 12:22:11