Roblox - Blandade känslor

Konceptet ”metaverse” är fortfarande hett, i alla fall bland de företag som fort-sätter att satsa stora pengar på den nya online-världen.

Roblox Blandade kanslor

Först publicerad i Stockpicker Foreign Affairs 19 (17 oktober 2022)

CHANS | RBLX | USA | 35,6 EUR

Roblox

Framförallt Facebook-ägaren Meta har gått ”all-in” i sin omvandling, på såväl mjuk- som hårdvarusidan. Nyligen presenterade Meta Quest Pro, en avancerad VR-hjälm utvecklad för professionella användare, och i USA samt Kanada har man lanserat VR-plattformen ”Horizon World”, där användare kan umgås med vänner genom 3D-avatarer. Tjänsten beskrivs av experter som en mix av Minecraft och Roblox.

Sistnämnda Roblox skrev vi om i januari (Foreign Affairs upplaga 3) och tyckte då att värderingen gjorde det svårt att försvara en köp-rekommendation, trots att aktiekursen då sjunkit med 40% från toppnoteringen i november år 2021. Idag står aktien ytterligare 50% lägre och frågan är om det nu börjar bli dags att slå till?

Sedan grundandet år 2004 har Roblox utvecklat en plattform där användare kan skapa- och spela datorspel. Tjänsten är i huvudsak gratis och bolaget genererar majoriteten av sina intäkter från att sälja ”Robux”, en valuta som används i den digitala världen för t.ex. olika uppgraderingar. Tillväxten har historiskt varit stark, inte minst under pandemin och vid slutet av år 2021 hade man 45,5 miljoner dagliga användare i snitt (DAUs).

Antalet användare har ökat även i år, om än i en långsammare takt än tidigare. Det är inte särskilt förvånande med tanke på lättade pandemirestriktioner runt om i världen. Trots det rapporterade man i det andra kvartalet en DAU-tillväxt om 21% (jämfört med samma period i fjol) till 52,2 miljoner. Omsättningen ökade med 30% till 591 MUSD. Oroande var däremot trenden inom försäljning av valutan Robux (”Bookings”), som backade 4% i kvartalet till 639,9 MUSD.

Den senaste statistiken för augusti, som presenterades i mitten av september, visade däremot en uppgång av Bookings om 5-7% till 233-237 MUSD. Ledningen noterade dessutom att den starka US-dollarn resulterade i en negativ effekt för bolaget på ca 4 procentenheter. Justerat för FX var tillväxten snarare alltså 9-11% och samtidigt ökade DAU med 24% till 59,9 miljoner.

Det stora bekymret är den stora kostnadsbasen och de betydande satsningarna i expansion, inte minst internationellt. Lönsamheten belastas dessutom av generösa utbetalningar till utvecklare på plattformen, vilket dock är kritiskt för att säkerställa ett konstant flöde av nytt innehåll. Netto-förlusten ökade följdriktigt under kvartalet med 26% till -176,4 MUSD. Under första halvåret har man förlorat 336,6 MUSD, vilket är 23% mer än under samma period år 2021.

En faktor som många bedömer som avgörande för framtida monetarisering av plattformen är huruvida man lyckas attrahera även äldre användare. Nästan hälften av alla användare är fortfarande yngre än 13 år, men på en kapitlamarknadsdag i september berättade bolaget att gruppen i åldern 17-24 har vuxit med 41% under det senaste året till 13,2 miljoner. Användarna som är äldre än 25 växte med 28% till 10,2 miljoner.

Det är goda nyheter, då äldre användare generellt har något mer i plånboken och gör plattformen än mer intressant för samarbeten med andra företag. Fler och fler bolag upptäcker nämligen möjligheten att nå ut till sina kunder även i den virtuella världen. Välkända märken såsom Walmart, Ralph Lauren, Tommy Hilfiger, Gucci och Spotify har redan valt Roblox för sina metaverse-satsningar och har byggt upp anpassade 3D-upplevelser genom sam-arbeten med bolaget. Detta görs inte enbart i marknads-föringssyfte, utan användare kan även köpa digitala artiklar som går att använda i metaverse. Som exempel kan användare köpa kläder till sina avatarer. Roblox planerar dessutom att sälja virtuella fastigheter, som tillåter företag att visa upp sina produkter eller tjänster.

Med tanke på hur aggressivt bolag investerar i metaverse, blir det mer och mer sannolikt att Roblox kommer att bli en vinnare i längden. Det talar dessutom för plattformens kvalité att så många ledande företag och organisationer väljer att vända sig till Roblox för sina virtuella satsningar. Senaste exemplet är det internationella fotbolls-förbundet FIFA som för några dagar sedan annonserade ett flerårigt samarbete för att skapa FIFA World på Roblox, lagom i tid till VM i Qatar. Det i sin tur lär locka nya användare till plattformen.

Det återstår, emellertid, att se när intäkterna kommer att vara tillräckliga för att generera en vinst på sista raden, vilket gör bolaget mycket svårvärderat i dessa tider, då framtida kassaflöden ska diskonteras med allt högre räntor. Förlustbringande tillväxtbolag är därför iskalla bland placerare just nu. Uppmuntrande är att aktien trots allt verkar ha funnit en botten under de senaste månaderna, även om börsvärdet (justerat för nettokassan) fortfarande motsvarar 6 gånger nästa års förväntade omsättning (EV/Sales) och 51 gånger nästa års förväntade rörelse-resultat före av- och ned-skrivningar (EV/EBITDA).

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2022-10-28 11:39:00
Ändrad 2024-11-13 09:54:18