Roblox - Välkommen till metaverse
Metaverse är kanske ett av de hetaste buzzwords i techvärlden just nu och sedan Facebook bestämde sig för att döpa om koncernnamnet till ”Meta Platforms” i höstas, så har konceptet fått stor uppmärksamhet.
Först publicerad i Stockpicker Foreign Affairs 3 (24 januari 2022)
CHANS | RBLX | USA | 68,93 USD | FUNDAMENTAL ANALYS
Sammanfattning
• Unik exponering mot metaverse
• Snabbt ökande användarbas med intressanta monetariseringsmöjligheter
• Kraftigt kursfall sedan toppen i höstas ger bra ingångsläge för en chanspost
Vd Mark Zuckerberg vill under de kommande åren anpassa den egna verksamheten från social media till digital verklighet, där människor kan umgås, interagera och till och med jobba ihop.
Även om det är fortfarande är oklart hur denna onlinevärld ska fungera så är de flesta experter överens om att det inte kommer att vara ett enskilt bolag som äger och driver den. Den kommer snarare att likna internet, när det gäller öppenhet och driftskompatibilitet. Föga förvånande är det därför att många aktörer satsar stora pengar i metaverse.
Bara för några dagar sedan annonserade Microsoft att man ska köpa dataspelsbolaget Activision Blizzard. Ett förvärv som ska spela en nyckelroll i koncernens utveckling mot metaverse framöver. Det är inte särskilt förvånande, eftersom spelbranschen är van vid att skapa virtuella världar där folk spenderar många timmar av sin dagliga tillvaro.
Ett bolag som redan idag har skapat en variant av metaverse är amerikanska Roblox, som introducerades på börsen förra mars, men som har funnits ända sedan år 2004. Från början har ambitionen varit att skapa en onlineplattform där användarna kan skapa och spela spel utan initial kostnad. Bolaget genererar sedan majoriteten av sina intäkter från att sälja ”Robux”, nämligen den valuta som används för att köpa uppgraderingar till t.ex. spelarens avatar eller för att få speciella förmågor i spelen.
Initialt var Roblox framför allt populärt bland barn, men sedan coronapandemins utbrott har åldersfördelningen förändrats och mer än hälften av alla användare är numera äldre än 13. Användarbasen växer dessutom snabbt och under tredje kvartalet 2021 hade plattformen 47,3 miljoner dagliga användare i snitt (DAU), vilket var 31 procent fler än under samma period året innan. Omsättningen ökade mellan juli och september med 102 procent till 509,3 miljoner USD.
En stor anledning till Roblox framgång är att det är enkelt att bygga sina egna spel med hjälp av bolagets designverktyg. Sedan kan man bjuda in sina vänner för att spela och chatta tillsammans. På så sätt genereras hela tiden nytt innehåll och även kvalitén på spelen blir bättre och bättre. Det i sin tur gör att gamla användare stannar kvar och att nya användare attraheras till plattformen.
Fler användare innebär mer intäkter för både Roblox och användarna som utvecklar spel, och enbart under tredje kvartalet i fjol tjänade de mer än 130 miljoner USD. Samtidigt har plattformen blivit alltmer intressant för större samarbeten med andra företag som har upptäckt potentialen att marknadsföra sina produkter i den virtuella världen. Ett exempel är klädesmärket Ralph Lauren som i december visade sin vinterkollektion av digitala artiklar, som endast går att köpa på Roblox så att användarna kan klä sina avatarer i Ralph Lauren kläder.
Den höga tillväxttakten till trots, så är intäktsnivån hittills inte tillräcklig för att generera en vinst på sista raden. Inte minst då ledningen satsar betydande summor på att expandera internationellt. Man använder bl.a. artificiell intelligens för att hjälpa utvecklarna att automatiskt översätta sina spel till olika språk. Dessutom betalar man generösa belopp till utvecklarna, vilket belastar lönsamheten. Till följd av ovanstående orsaker ökade nettoförlusten till -356 miljoner USD (-197) under de första nio månader 2021, trots att det justerade rörelseresultatet före av- och nedskrivningar faktiskt klättrade med 35 procent till 505,9 miljoner USD.
Förhoppningen är att den stadig växande användarbasen på sikt kommer vara tillräckligt stor för att täcka hela kostnadsbasen. Än är det dock oklart vilka nya monetariseringsmöjligheter som den allmänna trenden mot metaverse kommer att medföra. Klart är att ju fler användare man har och desto fler timmar de spenderar på plattformen, så ju bättre blir det för Roblox. Positivt i sammanhanget är att fler och fler äldre spelare hittar till plattformen, eftersom deras betalningsvilja rimligtvis borde vara högre, samtidigt som de är en mer attraktiv målgrupp för externa samarbetspartners.
Så länge tillväxttakten håller i sig ser vi inga problem med att verksamheten fortfarande är förlustbringande, även i ett försiktigare börsklimat när det kommer till tillväxtaktier och deras värderingar. Hypen kring metaverse lär attrahera tillräckligt stort intresse och ett uppköpsförsök är heller inte omöjligt. Dagens börsvärde, justerat för nettokassan, motsvarar dock drygt 15 gånger den förväntade omsättningen för 2021 (EV/Sales) och 65 gånger justerat EBITDA.
Värderingen gör det svårt att argumentera för att Roblox ska vara köpvärd här och nu, men för den riskbenägna finns det få andra aktier som ger samma exponering mot temat metaverse som denna. Från toppen kring 135 USD har kursen dessutom sjunkit med 40 procent, vilket vi ser som ett bra ingångsläge för en första chanspost.