Skistar – Högsäsongen klarade sig

Det lönar sig att äga aktier i skidturismbolaget SkiStar.

Skistar Hgssongen klarade sig 1

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1782 (29 april 2020)

SKIS B | Mid Cap | 86,1 kr | KÖP

Det lönar sig att äga aktier i skidturismbolaget SkiStar. Har man minst 200 aktier i portföljen får man 15% rabatt på skipass, skidskola och skiduthyrning. Men det är inte bara dessa förmåner som har gjort SkiStar till en intressant investering de senaste åren. Tack vare en genomsnittlig årlig omsättningsökning om 9% (CAGR) och en vinstökning om över 80% sedan räkenskapsåret 2014/15, har aktien klättrat med runt 80% mellan slutet av 2015 och februari i år.

SkiStar är en välkänd operatör av skidanläggningar i Sverige, Norge och sedan 2016 även i Österrike. Kärnverksamheten är alpin skidåkning och drygt hälften av omsättningen på cirka 2,7 miljarder kr samt den övervägande delen av vinsten kommer från försäljning av skipass. Positionen i Norden är stark och marknadsandelen av försäljningen av skipass uppgick under senaste räkenskapsåret till 50% i Sverige och 30% i Norge.

Affärsmodellen är att erbjuda en skräddarsydd vintersemester, vilket börjar redan med transporten till destinationen. Det kan sedan kombineras med olika boendealternativ som t.ex. stuga eller hotell. Väl på plats erbjuder man i stort sett allt som behövs för en lyckad semester, inklusive ett brett utbud av skidskola, skidhyra, skipass och sportshopar. På senare tid har man investerat mycket pengar i digitaliseringen och hemsidan skistar.com har utvecklats till den i särklass viktigaste säljkanalen.

Bolaget sitter dessutom på stora tillgångar i mark och fastigheter och genererar genom fastighetsutveckling och exploatering reavinster, men också strategiska projekt som utökar antal bäddar, och därmed potentiellt även antalet gäster. Totalt äger man över 5,4 miljoner m2 exploateringsmark och osålda tomter med ett bokfört värde om 98 Mkr. Intressant är att stora delar av tillgångarna har anskaffats för många år sedan och har därför ett lågt anskaffningsvärde, vilket innebär att det verkliga marknadsvärdet är betydligt högre.

Enligt bolaget kan cirka 50% av marken bebyggas (en yta på ca 2,7 miljoner m2). Om marken säljs som tomter skulle det innebära 2 700 tomter vid en storlek om 1 000 m2 per tomt. Räknar man baklänges så borde det betyda att givet nuvarande bokvärde värderas dessa 2 700 tomter till ett pris på drygt 36 000 kr per tomt, eller 36 kr per m2. Tomternas lägen är givetvis en viktig faktor, men sannolikt finns det här betydande dolda värden i balansräkningen.

Allt detta hamnar i bakgrunden givet covid-19-pandemin och dess påverkan på samhället i allmänhet och turismen i synnerhet. Lyckligtvis är den i särklass viktigaste perioden av året för SkiStar mellan december-februari, där 127% av resultatet före skatt genererades under förra räkenskapsåret (juni-november gick man med förlust). Icke desto mindre träffades bolaget hårt, när man blev tvungna att stänga samtliga skidanläggningar i Sverige från och med den 6:e april. Redan i mitten av mars tvingades de norska anläggningar i Trysil och Hemsedal att stänga på grund av kommunala beslut i Norge.

Vd Stefan Sjöstrand har hittills inte kommenterat hur stor den ekonomiska smällen kommer att bli, men vi noterar att perioden mars-maj stod i fjol för 57% av räkenskapsårets resultat före skatt. Även om inte hela kvartalet faller bort, så lär rimligtvis påsken stå för merparten av intäkterna och vinsten. Ledningen har dock indikerat att man vidtar åtgärder för att anpassa verksamheten och förhoppningen är att man får tillgång till olika typer av stödpaket.

Sannolikt kommer man även dra ner på redan aviserade investeringar som huvudsakligen skulle ha gått till ersättningsinvesteringar, moderniseringar och kapacitet för snöproduktion, för att säkerställa en bra skidprodukt redan vid starten av den nya säsongen. Åtminstone har kassaflödet från den löpande verksamheten under första halvåret (september – februari) varit stark och nettoskuldsättningsgraden på 0,66x var vid slutet av februari på en hanterbar nivå.

Värt att notera är fördelningen av andelen gäster per nationalitet för SkiStars del. I fjol kom 74% från Sverige, 15% från Danmark, 5% från Norge, och 2% från Tyskland. Den stora majoriteten är alltså inhemsk turism, vilket lär spela en stor roll för den kommande säsongen. Hittills är det mycket oklart hur resandet framöver kommer påverkas av restriktioner och transportmöjligheter mm, men ett möjligt scenario i våra ögon är att en större del än vanligt kommer välja, eller vara tvungna, att stanna inom sina landsgränser.

Huruvida det kommer väga upp för en generell lägre efterfråga törs vi inte gissa i dagsläget. Rapporten för bolagets Q3 lär bli en dyster läsning, men givet att man hann med huvuddelen av högsäsongen borde helåret 2019/20 ändå klara sig hyfsat givet omständigheterna. Med lite tur normaliserar sig läget någorlunda lagom till nästa högsäsong så att vinsten under 2020/21 kommer kunna studsa tillbaka mot de 6 kr per aktie som man tjänade 2018/19.

Bolaget har en dominerande position i Skandinavien, med fina anläggningar och intressanta marktillgångar. För det betalar vi gärna 14,5x nästa års förväntade vinst och ser en uppsida om 25% mot 110 kr på 12-månaders sikt. Köp.

 

NASDAQ Stockholm
SKIS_B
Sektor
Konsumentsektorn
Stockpicker Newsletter
SkiStar driver och utvecklar skidanläggningar, med fokus på alpina upplevelser, boenden och aktiviteter året runt.
Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2020-05-08 16:00:00
Ändrad 2024-11-13 07:55:02